به قلم حسن بیارجمندی، کارشناس مسائل بین الملل؛

به مدد این مدیریت و تدبیر مقام معظم رهبری؛ نه تنها ماهیت اصلی این پروژه برای همگان آشکار شده است بلکه این تجربه برجامی برای ملت ما ،خود به بزرگترین میراث معنوی بصیرتی مبدل شده است که در پسا تجربه برجام می تواند ره توشه ای گرانسنگ در تداوم و استمرار انقلاب اسلامی باشد

از پروژه سنگرشکن ها تا عملیاتی کردن پروژه ساختارشکن های JCPOA/ تجربه برجام، ره توشه گرانسنگ در تداوم و استمرار انقلاب اسلامی

حسن بیارجمندی، کارشناس مسائل بین الملل، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24، نوشت:

 

نابود و منهدم کردن زیرساخت ها و توان هسته ای ایران جزو  مهمترین پروژه های نظامی_امنیتی آمریکا و متحدین منطقه ای آن در یک دهه و اندی اخیر بوده است. پراکندگی جغرافیایی این تاسیسات، پوشش موثر پدافند غیرعامل و مقاوم بودن بعض تاسیسات ، بومی بودن این دانش، عدم امکان بهره گیری از اصل غافلگیری در حمله نظامی به این تاسیسات، تبعات غیرقابل جبران و غیرقابل پیش بینی زیست محیطی برای کشورهای منطقه و خاصه نوع واکنش تدافعی ایران به این تجاوز ،آسیب پذیر بودن نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و کشورهای پوشش دهنده این تجاوز آشکار و... را از جمله عواملی می توان برشمرد که این پروژه را با مانع جدی مواجه نموده بود.

بنحوی که حتی پروژه نظامی ویژه طراحی موشک 14تنی "سنگرشکنGBU-57A/B نیروی هوایی آمریکا برای حمله هوشمند و موثر به این تاسیسات  بجهت عدم قطعی بودن نتایج مورد انتظار،عملیاتی نشد. در چنین شرایطی روی آوردن آمریکایی ها به طراحی یک پروژه سیاسی_امنیتی بعنوان آلترناتیو  پروژه سابق که می بایست روی میز مذاکرات پیگیری و عملیاتی شود؛تنها گزینه ای بود که مورد اتفاق و اجماع همه اطراف قرار گرفت.

 

در طراحی این پروژه ،آمریکایی ها از "پیروزی بدون جنگ"،دکترین شناخته شده ریچارد میلهوس نیکسون (به انگلیسی: Richard Milhous Nixon)  سی‌وهفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ( ۱۹۶۹ _ ۱۹۷۴)بهره می برند که اجمالا آنهم براساس یک توافق اتمی با شوروی سابق،بستر  فروپاشی شوروی و بلوک شرق را بدون شلیک یک گلوله در فرآیند تعریف شده آن فراهم ساخته بود.

پروژه نرم JCPOA برخلاف پروژه سخت موشک سنگرشکن ،ضمن نفوذ نرم در عمق سنگرهای فرماندهی سیاسی _امنیتی و اقتصادی ایران با تغییر محاسبات مسئولین تصمیم ساز و تصمیم گیر،نه یک یا چند تاسیسات هسته ای بلکه هسته های اصلی مقاومت و پایه های اقتدار آفرین انقلاب و نظام اسلامی در داخل و خارج از کشور را بطور هوشمند و مرحله به مرحله نابود و منهدم می کرد.

 

حسن بیارجمندی تجربه برجام1

 

بنا بر اذعان بعض کارشناسان امر، JCPOA، این ابر بمب هوشمند؛یک پروژه و محصول کاملا آمریکایی بوده است که بصورت فریبکارانه تنها روی اهداف فرعی و غیر مهم آن مذاکره شده و اهداف اصلی و راهبردی آن حفظ و باقی مانده بود . باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بعد از توافق نهایی در اولین سخنرانی خود به این پروژه نیکسونی اشاره صریح می کنند و بعد از آن نیز با مطرح شدن فازهای های یک و دو و سه ( حقوق بشری،موشکی،سایبری،تنگه هرمز،گروه های مقاومت اسلامی و منطقه ای و ...) اهداف غیرهسته ای آن آشکار می گردد؛ این پروژه نرم و اهداف آن بارها از سوی نامزد دموکرات ها در  رقابت های انتخاباتی اخیر بارها مورد اشاره  قرار گرفته بود.

اظهارات اخیر باراک اوباما، در ویژه برنامه شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» مبنی بر اینکه:"  سرسخت‌ترین منتقدان ما نمی‌توانند این واقعیت را انکار کنند که ما بدون نیاز به بمباران و آغاز جنگ، توانستیم بر یک تهدید بسیار بزرگ فائق آییم." ناظر بر کارکرد ابتدایی این پروژه ابر بمب هوشمند ساختار و خط شکن JCPOA بوده است.

پروژه ای که پیش از قرار گرفتن بر روی میز مذاکرات؛از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ماهیت،اهداف ،ابعاد،کارکردهای اصلی آن مورد شناسایی دقیق گرفته بود و در همان سال 92 در بیانات عمومی روشنگرانه معظم له مورد هشدار جدی به مسئولین و در طول مذاکرات به تیم مذاکره کننده مورد تاکید قرار گرفته بود.

علاوه بر این با تعریف خطوط قرمز برای توافق و شروطی برای اجرایی شدن آن اولا اهداف اصلی و عمده طراحان آن عقیم ماند و تا حدود بسیار زیادی از عمق و گستردگی تخریب زیرساخت های اصلی هسته ای جلوگیری بعمل آمد و ظرفیت لازم برای توسعه و پیشرفت در  این زمینه  حفظ شد ثانیا از همه مهم تر و بسیار هوشمندانه از تکثیر این نسخه و نفوذ به دیگر فازهای تعریف شده آن بصورت مطلق و قاطعانه جلوگیری بعمل آمد و زمانبندی های تعریف شده دومینویی این بمب هوشمند کاملا خنثی شد.

این روزها به مدد این مدیریت و تدبیر مقام معظم رهبری؛ نه تنها ماهیت اصلی این پروژه برای همگان آشکار شده است بلکه این  تجربه برجامی برای ملت ما در این وسیع ترین(به وسعت ایران) و طولانی ترین(حدود 4سال) کارگاه آموزشی شیطان شناسی،خود به بزرگترین میراث معنوی بصیرتی مبدل شده است که در پسا تجربه برجام می تواند ره توشه ای گرانسنگ (اتکا به خداوند متعال و تکیه بر خود تنها کلید عبور از موانع و مشکلات کنونی است) در تداوم و استمرار انقلاب اسلامی باشد.ان شاءالله

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار