مهاجرت تحصیلی به کانادا

به خاطر کیفیت زندگی و تحصیل در کشور کانادا ، خیلی از جوانان در سراسر جهان، مهاجرت تحصیلی به کانادا را یکی از فرصت های مناسب برای تغییر آینده پیش روی خود می دانند. علاوه بر این خیلی از افرادی که قصد گرفتن اقامت دائم کشور کانادا را دارند ابتدا از طریق ویزای تحصیلی این کشور اقدام می کنند. اگر شما هم دوست دارید به عنوان یک دانشجو به کانادا مهاجرت کرده و در این کشور به تحصیل مشغول شوید ، این فرصت را از دست ندهید و همین الان با خواندن این مطلب اطلاعات مفید و جدیدی را در خصوص نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا کسب کنید. با مشاوران مهاجرتی ما زودتر از آنچه که فکر کنید به اهداف خود می رسید.

 

چرا باید کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید؟

خیلی از دانشجویان در سراسر جهان به ادامه تحصیل در یکی از بهترین کالج ها و دانشگاه های کانادا علاقه مند هستند و بدون شک دانشجویان ایرانی از این قاعده مستثنی نخواهند بود. به همین خاطر ویزای تحصیلی کانادا یا Study Permit یکی از پرطرفدارترین ویزاهای مهاجرتی به این کشور محسوب می شود.

یکی از مزیت های مهم تحصیل در کانادا بورسیه ای است که دانشگاه های این کشور برای پذیرش دانشجویان بین الملل خود در نظر می گیرند. به این ترتیب در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت کنید ، دیگر نیازی به پرداخت هزینه های بالای مربوط به شهریه دانشگاه را نخواهید داشت. برخی دیگر از مزایای مهاجرت به کشور کانادا برای تحصیل عبارتند از:

- استقرار دانشگاه های معتبر جهانی نظیر تورنتو، مک گیل بریتیش کلمبیا، مونترال و ... در کشور کانادا

- امکان تقویت مهارت های زبانی به خاطر چند زبانه بودن این کشور

- امکان تحصیل رایگان فرزندان در مدارس کانادایی همزمان با تحصیل پدر یا مادر در کانادا

- امکان دریافت ویزای کار همراه دانشجو برای همسر و فرزندان و مزایای دیگر

نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا چگونه است؟

مهاجرت تحصیلی به کانادا شامل چندین مرحله است. در ادامه قصد داریم در چند مرحله اصلی شما را با روند کلی مهاجرت به کانادا برای تحصیل آشنا کنیم:

شما برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در ابتدا نیاز به اخذ ویزای دانشجویی دارید. در واقع ویزای تحصیلی کانادا برای دوره ‌های آموزشی که مدت زمان آنها از ۶ ماه بیشتر است لازم می باشد. روند درخواست ویزای دانشجویی برای کانادا با دریافت پیشنهاد پذیرش از سوی یکی از دانشگاه های معتبر کانادا آغاز می شود. اما قبل از درخواست پذیرش از دانشگاه باید رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه در کانادا

علوم محیط زیست، علوم کامپیوتر، پزشکی و رشته های MBA از جمله محبوب ترین رشته های تحصیلی در کانادا هستند که اغلب توسط دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا انتخاب می شوند. بعد از تعیین رشته تحصیلی می توانید به دنبال یک کالج یا دانشگاهی باشید که رشته دلخواهتان در آن تدریس می شود.

موارد زیادی در انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل در کانادا تاثیرگذار است. امتیاز دانشگاه، هزینه تحصیل در دانشگاه (که به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه بستگی دارد) ، شهر یا ایالتی که دانشگاه در آن قرار دارد و همینطور آب و هوای محل تحصیل از جمله موارد مهمی هستند که همیشه مشاوران مهاجرت تحصیلی به کانادا از فرد متقاضی می خواهند در مورد آنها تحقیق و بررسی های لازم را انجام دهد. مثلا اگر به سرما به شدت حساس هستید با توجه به اینکه کانادا به طور کلی کشور سردی است توصیه می شود دانشگاهی از ایالت های بریتیش کلمبیا و یا انتاریو را برای تحصیل انتخاب کنید. شما همچنین می توانید اعتبار دانشگاه مورد نظر خود را در لیست دانشگاه های DLI کانادا بررسی کنید.

 نکته قابل توجه دیگر برای کاهش هزینه تحصیل در این کشور کم بودن فاصله میان محل اقامت و دانشگاه شما است. چرا که در غیر این صورت باید هزینه و زمان بیشتری را برای رفت و آمد از محل اقامت به دانشگاه صرف کنید.

  • گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کانادا

در ادامه ی روند درخواست برای مجوز تحصیل در کانادا که به آن اصطلاحا SDS (Student Direct Stream) نیز گفته می شود. باید به نحوه پذیرش دانشگاه های کانادا اشاره کنیم. برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه کانادایی باید ضوابط و شرایط خاص آن را که اصولا در وب سایت رسمی دانشگاه موجود است رعایت کنید. اما با این وجود در اینجا به مدارک کلی لازم برای اخذ پذیرش اشاره می کنیم:

2

 

مدارک کلی لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های برتر کانادا

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی به همراه رزومه تحصیلی
  • ارائه دلایل و انگیزه های شما برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در قالب یک نامه
  • ارائه مدارک لازم جهت اثبات توانایی شما در پرداخت هزینه های مربوط به تحصیل در کانادا
  • ارائه نامه از دانشگاه محل تحصیل جهت نشان دادن توانایی و آمادگی شما برای تحصیل

(نکته : تمامی این مدارک نیاز به ترجمه دارند و باید به پرونده ضمیمه گردند.)

در مراحل پایانی اخذ پذیرش نیز باید هزینه لازم برای بیمه سلامت را بپردازید که این هزینه با توجه به ایالت محل اقامت شما متفاوت است. همچنین پس از رسیدن به کانادا، باید به منظور انجام مراحل ثبت نام حضوری به دانشگاه مراجعه کنید.

زمان شروع ترم های تحصیلی در دانشگاه های کانادا

زمان شروع ترم های دانشگاه های کانادا در تابستان و زمستان است. اگر می خواهید تحصیل خود را از زمستان شروع کنید، باید حداکثر تا ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) مدارک خود را ارسال نمایید. برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام حتما به سایت رسمی دانشگاهتان مراجعه نمایید. معمولا توصیه مشاوران مهاجرت تحصیلی به کانادا این است که بین ۲ تا ۸ ماه جلوتر از آغاز ترم تحصیلی مدارکتان را برای دانشگاه مربوطه بفرستید.

  • دریافت ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

هنگامی که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در کانادا شدید ، وقت آن رسیده تا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایید. همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ویزای تحصیلی این کشور برای اقامت بالای 6 ماه نیاز است. طبق وب سایت رسمی دولت کانادا ، شما باید شرایط زیر را برای واجد شرایط شدن در SDS داشته باشید:

  • نامه پذیرش از یک دانشگاه DLI (مورد تایید اداره مهاجرت) به همراه تاییدیه پرداخت شهریه
  • مهارت لازم در زبان فرانسه یا انگلیسی (مدرک زبان آیلتس یا تافل)
  • اسکن گذرنامه با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه و شناسنامه (ترجمه شده)
  • ارائه ۲ قطعه عکس ۵.۴*۵.۳
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات و گواهی اتمام تحصیلات (ترجمه شده)
  • اثبات بودجه کافی برای تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا
  • ارائه نتایج معاینه پزشکی برای اثبات سلامتی

( نکته : برای دوره های تحقیقاتی و دکتری نیاز به تاییدیه پیشنهاد تحقیق از دانشگاه مورد نظر است)

علاوه بر این جهت تکمیل درخواست مجوز تحصیل در کانادا ، باید موارد زیر را ارائه دهید:

- یک کپی از نامه پذیرش شما از یک دانشگاه DLI

- یک نسخه از تایید معاینه پزشکی شما

- گواهی سرمایه گذاری تضمینی با مبلغ مشخص

- اثبات پرداخت شهریه حداقل برای سال اول

- گواهی مدرک زبان (حداقل نمره 6 برای زبان انگلیسی یا حداقل نمره 7 برای زبان فرانسه)

-  گواهی عدم سوء پیشینه

در نهایت شما باید بتوانید افسر مهاجرت را متقاعد کنید که پس از اتمام دوره تحصیل در کانادا به کشور خود باز خواهید گشت. برای این منظور می توانید مدارکی همچون سند ملکی و یا سند ازدواج خود را نشان دهید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار