فیس بوک و تویتر به عنوان دو شبکه اجتماعی بسیار مهم و تاثیر گذار در دنیای ارتباطات روز به روز در حال گسترش قلمرو حاکمیت خود هستند.

رشد بی رویه استفاده از شبکه های اجتماعی

به گزارش گلستان 24 : چند ماه پیش، سایتemarketerمقاله ای را منتشر کرد و در آن از افزایش بی­رویه وابستگی فعالیت های بشر به شبکه های اجتماعی خبر داد. در این مقاله آمده است که در سال2017 شمار افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند از مرز دو میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون نفر می گذرد.

فیس بوک و تویتر به عنوان دو شبکه اجتماعی بسیار مهم و تاثیر گذار در دنیای ارتباطات روز به روز در حال گسترش قلمرو حاکمیت خود هستند. شبکه فیس بوک امروزه با بیش از یک میلیارد و دویست و شصت  میلیون کاربر بعد از چیندومین کشور پرجمعیت دنیا شمرده می شود.

مردم آمریکای لاتین به نسبت جمعیتی که دارند، پرشمارترین کاربر شبکه اجتماعی به حساب می آید. اگرچه آمار دقیقی از کاربران شبکه اجتماعی در آمریکای لاتین در سال 2014 در دست نیست، اما بر اساس آخرین آمار منتشر شده از آمریکای لاتین که در سایت کام اسکور در سال 2012 منتشر شده بود، بیش از 127میلیون نفر کاربر فعال بوده است که این میزان به بیش از دو برابر در سال 2013 رسیده است که رشد صد درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

شبکه اجتماعی

بر اساس مقاله منتشر شده در emarketer، در سال 2013 بر اساس یک دسته بندی منطقه ای تعداد کاربران فعال به شرح زیر است:

 

منطقه

کاربر فعال

آسیا

777میلیون کاربر

آمریکای لاتین

216 میلیون کاربر

خاورمیانه و آفریقا

210 میلیون نفر

آمریکای شمالی

181 میلیون نفر

اروپای شرقی و مرکزی

173میلیون نفر

کل کاربر

1 733میلیون نفر

 

 

بر اساس تحقیقی که سایت ComScoreدر این زمینه انجام شده است در سال 2012 بیش از 127 میلیون نفر از شهروندان آمریکای لاتینی عضو شبکه های اجتماعی بوده اند و این تعداد رشد 12% را نسبت به سالهای قبل و رشد صد درصدی را نسبت به سال بعد شاهد بوده است.

 

 

شبکه های اجتماعی مورد علاقه کاربران آمریکای لاتینی در ماه آوریل 2014

Facebook.com

تعداد بازدید کنندگان

(هزار نفر)

Twitter.com

114,496

Orkut

27,371

Slideshare.net

25,717

LinkedIn.com

12,811

Tumblr.com

10,467

 

آنچه که حائز اهمیت است، آن است که کشورهای آمریکای لاتین بیش از سایر مردم جهان تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی دارند و بیشترین تعداد کاربران فعال را به خود اختصاص داده­اند. به گونه ای که پنج کشور از آمریکای لاتین در لیست پرمصرف ترین و پر شمارترین کاربران شبکه های اجتماعی قرار دارند.

فیسبوک بعنوان یکی از اصلی ترین شبکه های اجتماعی در آمریکای لاتین محبوب همگان واقع شده است و اصلی ترین پل ارتباطی اسپانیایی زبانان سراسر جهان محسوب می شود. به گونه ای که فرد به محض رسیدن به سن نوجوانی در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک عضو می شود. شایع بودن استفاده از فیسبوک در آمریکای لاتین به حدی است که یک نفر از هر چهار نفری که از اینترنت استفاده می کند، در فیسبوک آنلاین است.

 بر اساس پیش بینی های انجام شدهکشورهای هند، اندونزی، مکزیک، چین و برزیل بیش از همه به شمار کاربران آنان افزوده خواهد شد.

با توجه به شرایط فعلی حاکم بر آمریکای لاتین مردم این کشورها اگر چه به لحاظ اقتصادی و رفاه عمومی در سطح پایینی قرار دارند اما به طرز عجیبی بسیاری از آنها زندگی شان به ابزار الکترونیکی وابسته است و بهترین گوشی ها و وسایل ارتباطی را تهیه کرده و از آن ها استفاده می کنند. به گونه ای که به عنوان یکی از ملزومات حیاتی برای ادامه زندگی شان به آن می نگرند و از فعالیت های تجاری بزرگ گرفته تا خریدهای جزیی و کوچک خود را همگی با اینترنت انجام می دهند که این تهدیدی بزرگ برای این منطقه از جهان به شمار می رود و اگرچه حاکمان این کشورها سعی بر آن دارند تا این فضا را مدیریت کنند، اما پیش بینی ها حاکی از وابسته شدن هرچه بیشتر زندگی این افراد به فضای مجازی را نشان می دهد.

فیس بوک را از زاویه معیشت تکنولوژی نیز باید بررسی کرد چرا که تکنولوژی مدرن زمینه را آن چنان فراهم داشته است که جهان بتواند مجموعه واحدی باشد، مجموعه ای یکپارچه و هماهنگ، با یک فرهنگ و تاریخ مشترک. اگر چه حاکمیت این فضای بزرگ را آمریکا با روش استکباری نوینی مدیریت می کند و آن را در راستای اهداف خود پیش می برد.

ارسال نظر

  • شایان
    0

    چیه

آخرین اخبار