معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان معتقد است که هر یک از شهروندان استان هم اینک و با وجود بحران کم آبی، بطور میانگین در شبانه روز 230 لیتر آب مصرف می کنند که 80 لیتر بیشتر از نرم جهانی است.

گلستانی ها 80 لیتر بیش از میانگین جهانی آب مصرف می کنند

به گزارش گلستان 24، مهیار خسروی ، اظهار داشت: میانگین جهانی مصرف آب درجهان 150 لیتر و در کشور 190 لیتر در شبانه روز است، اما با وجود خشکسالی و کاهش نزولات جوی، مصرف شهروندان گلستانی همچنان دور از صرفه جویی و بالاتر از الگوی بهینه است.

به گفته وی بالاترین میزان مصرف نیز در مناطق شهری استان مربوط به مردم شهرستان افزون بر 450 هزار نفری گرگان است. 

وی با بیان اینکه زنگ خطر تنش آبی از سالها قبل در گلستان بصدا درآمده است، افزود: رعایت نکردن الگوی مصرف و کم توجهی به آن، چالش های جدی در تامین آب شرب برای مردم استان ایجاد کرده است.

خسروی اضافه کرد: هم اکنون شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان 260 هزار انشعاب آب با 342 هزار واحد را زیر پوشش دارد که 30 درصد مشترکین آن پرمصرف بوده و دو تا چند برابر الگوی بهینه، آب مصرف می کنند.

وی از توزیع 6 هزار برگ اخطار برای مشترکین پرمصرف گلستانی نیز خبر داد و گفت: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، آب این مشترکین قطع و برقراری مجدد انشعاب نیز مشمول پرداخت کامل بدهی و هزینه های جانبی آن خواهد بود.

معاون بهره برداری شرکت آبفا گلستان همچنین بابیان اینکه هم اکنون آب شرب مورد نیاز مشترکین از طریق 240 حلقه چاه آب، 13 دهنه چشمه و 2 رشته رودخانه و بامجموع دبی 3 هزارو 800 لیتر بر ثانیه تامین می شود، گفت: مناطق شهری استان هم اکنون با کمبود 800 لیتر آب در ثانیه مواجه است.

خسروی بر رعایت الگوی مصرف آب از سوی شهروندان تاکید کرد و گفت: کمبود آب در استان به مرحله حاد رسیده و رعایت نکردن حد مجاز زمینه ساز تشدید کم آبی و خشکسالی در استان خواهد بود.

استان گلستان با جمعیت یک میلیون و 850 هزار نفر از چند سال پیش با مشکل کمبود آب بدلیل کاهش نزولات جوی، خشکسالی و بی توجهی به صرفه جویی مواجه است، این معضل هم اینک در مواردی حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می کند.

 

 

انتهای پیام /ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار