مدیرکل انتقال خون گلستان:

مدیرکل انتقال خون گلستان با تاکید بر ضرورت جذب کمک خیرین برای رفع کمبودهای تجهیزاتی مرتبط با جذب خون گفت: گلستان تنها استان فاقد مرکز سیار انتقال خون کشور است.

گلستان تنها استان فاقد مرکز سیار انتقال خون کشور است

به گزارش گلستان 24، سیدصادق بنی‌عقیل با اعلام این خبر اظهار کرد: گلستان در حال حاضر چهار مرکز ثابت خون گیری در گرگان، بندرگز، گنبد و علی آباد دارد و عملیات دریافت خون اهداکنندگان در آق قلا، کردکوی در کانکس انجام می شود اما هشت شهر باقیمانده دیگر استان هیچ فضایی برای دریافت خون ندارند.

وی بیان کرد: یکی از بهترین راهکارها برای جذب خون اهداکنندگان این هشت شهر گلستان، استفاده از مرکز سیار است که تلاش چندین ساله برای خرید اتوبوس انتقال خون تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: خون ، یکی از پرکاربردترین اقلام دارویی است که هر چه تولید و جذب آن در طول سال بیشتر باشد، دغدغه تامین آن در زمان بروز حوادث بحران به حداقل خواهد رسید.

بنی عقیل ادامه داد: نبود مرکز سیار انتقال خون موجب شده بخش زیادی از جمعیت گلستان امکان اهدای خون نداشته باشند و به همین نسبت، مقدار تولید خون استان کمتر از حد انتظار باشد.

وی گفت: یکی از راه های تامین هزینه خرید اتوبوس سیار، استفاده از اعتبارات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا است که پیشنهاد آن به ستاد اعلام شده اما تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است.

مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: قیمت چند روز قبل این اتوبوس که از آن برای استفاده به عنوان مرکز سیار انتقال خون استفاده می شود افزون بر ۴۰ میلیارد ریال است که تامین آن با بودجه اندک اداره کل و حتی سازمان مرکزی انتقال خون ممکن نیست و لازم است از اعتبارات سایر نهادهای مرتبط و حتی کمک های خیرین استفاده شود.

بنی عقیل افزود: یکی دیگر از نیازهای مهم اداره کل انتقال خون گلستان، یک دستگاه خودروی یخچالدار است تا از آن برای رساندن خون به مراکز درمانی شهرهای استان استفاده شود.

وی گفت: به دلیل فعال نبودن مرکز ثابت انتقال خون در بسیاری از شهرهای گلستان، در حال حاضر مقداری خون برای مصارف احتمالی در بیمارستان این شهرها دپو می شود که ممکن است این خون ها تا مدت زمان زیادی هم مورد استفاده قرار نگیرد اما برای مواجه با خطر احتمالی چاره ای جز این کار وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون گلستان به رایزنی با برخی خیران استان برای جذب کمک های آنان اشاره کرد و گفت: موافقت چند نیکوکار استان جلب شده و آنان وعده دادند در صورت خرید اتوبوس، همه تجهیزات مورد نیاز راه اندازی مرکز سیار انتقال خون را تامین کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار