یکی از مشکلات عصر فناوری اطلاعات ، کار کردن دائم با گوشی می باشد و این رفتار در کودکان نیز به شدت تقلید شده است .

رابطه کودکان با گوشی تلفن

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش نوشت: برخی از والدین که اصول تربیتی را نمی دانند ، یا می خواهند به کارهای روزمره خود بپردازند و کمتر وقت برای کودک و نوجوان خود بگذارند ، تبلت یا گوشی هوشمندی به فرزند خود می دهند تا با آن سرگرم شده و والدین ( خصوصاً مادر )  آزادتر باشند !

به خاطر داشته باشید هدیه کردن گوشی و تبلت در سنین کودکی ، اصلاً نشانه پیشرفت و به اصطلاح به روز بودن نیست. حتی اگر همه اطرافیان شما این کار را انجام بدهند.

اگر می‌خواهید او را با فناوری آشنا کنید ، به او اجازه دهید برخی ساعات روز با گوشی تلفن شما بازی کند اما شخصی کردن این وسیله را از چنین سنی شروع نکنید.

با وضع کردن برخی قانون‌ها ، ساعت‌های استفاده فرزندتان از رایانه و تبلت را محدود کنید. 

مثال :

اجازه حضور با گوشی یا تبلت را سر سفره غذا به او ندهید .

اگر تکالیف مدرسه خود را انجام داد و امورات و بهداشت شخصی خود را انجام داد به او اجازه استفاده از تلفن همراه را دهید .

در شبانه روز مقدار ساعتی معین برای استفاده از تبلت و گوشی همراه به او دهید ( ۴۵ دقیقه تا ۹۰ دقیقه _ در یک یا دو نوبت در شبانه روز )

کودک خود را عادت به خواب شبانه از ساعت ۹ یا ۹/۳۰ شب نمایید .( این برای رشد و سلامتی وی بسیار مفید است )

 پژوهشگران تأکید دارند ؛ ‌بازی با تبلت یا رایانه پیش از خواب می‌تواند سبب اختلال در خواب کودکان شود ؛ پس به او اجازه بازی کردن با تبلت پیش از خواب را ندهید و نگذارید آن را به اتاق خوابش ببرد.

 بهتر است از خودتان شروع کنید.

کودک شما آن چیزی نمی شود که شما انتظار داشته یا به او می گوید بلکه آنچه می کند که شما انجام میدهید ، لذا رعایت این نکته حائز اهمیت است که رفتار خود را خصوصاً در حضور کودک کنترل کرده تا الگوی مناسب برای تربیت وی گردید .

فردا دیر است. از همین امروز شروع کنید. اگر تنها یک فرزند دارید، به او حق دهید برای پُر کردن تنهایی‌اش به تبلت وابسته شود. در چنین شرایطی به جای جنگیدن با او، خودتان برای تغییر شرایط وارد عمل شوید. بازی‌های دو نفره پُرتحرک و هیجان‌انگیز، هم می‌تواند سلامت جسم فرزندتان را تضمین کند و مهارت‌های حرکتی‌اش را تقویت کند و هم لحظات شاد و خوشی را برای هردوی شما فراهم آورد.

دو نکته نهایی :

رمز تربیت درست همراهی هر چه بیشتر والدین با فرزندان می باشد ( باید برای ثمره زندگی خود وقت بگذارید ، اگر او برای شما مهم است .)

بازی بازوی پرتوان تربیت است چرا که کودک اصول زندگی را در بازی یاد می گیرد ، اگر شما با او بازی نکنید ، هرکس و چیزی که با بازی کند و سرگرم شود تربیت او را به عهده می گیرد !!!

کودک ذاتاً به بازیهای تحرکی و پرهیجان علاقه بیشتری دارد و همراهی والدین با او برای چنین بازیهایی ، بسیار برای کودک لذت‌بخش است و مطیع و عاشق چنین والدینی می گردد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار