ماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران:

فوک ۱۲ ساله خزری که در تور صیادان شبه جزیره میانکاله گرفتار شده بود پس از نمونه‌برداری و اطمینان از سلامت جسمانی، در پهنه آبی پیرامونی جزیره آشوراده و دریای خزر رها شد.

فوک ۱۲ ساله خزری از تور صیادان گلستانی رها سازی شد

به گزارش گلستان 24، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران روز شنبه با تایید این خبر به ایرنا گفت: صیادان حاضر در شبه جزیره میانکاله گزارش گرفتار شدن یک قلاده فوک خزری را به مرکز امداد و نجات ارسال کردندکه پس از حضور در منطقه و نمونه برداری، عمر این فوک نر ۱۲ سال تخمین زده شد.

امیر شیرازی اظهار داشت: به سبب نوع دانه بندی و بافت تورهای صیادی مخصوص ماهیان خاویاری، هیچ جراحتی بر بدن این فوک مشاهده نشده است.

فوک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فوک در آب زندگی می کند و فقط برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فوک خزری در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فوک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فوک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت های این گروه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار