نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگهای آبی هلند در ایران (CSRRC) از تحویل یک قلاده فُک گرفتار در تور ماهی‌گیران استان گلستان به گروه امداد و نجات این گونه کمیاب خبر داد و گفت: این فوک پس از تیمار و نمونه برداری در پهنه آبی دریای خزر رها شد.

رهاسازی فوک خزر از تور صیادان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ امیر شیرازی امروز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این فُک خزری نر حدود ۵ ساله در تور صیادان شرکت های زیرمجموعه ماهیان خاویاری گلستان نزدیک مرز آبی ایران و ترکمنستان (کومه فرید پاک) گرفتار شده بود که با حضور نماینده مرکز تحقیقات پس از تیمار و نمونه برداری، بیومتری و معاینات و درمان های ضد انگل سرپایی در همان محل رها شد.

به گزارش ایرنا فُک یا فوک تنها گونه پستاندار خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد هر چند به گفته شیرازی در حوزه جنوب خزر و در محدوده استانهای شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.
فُک خزری (نام علمی: Pusa caspica) یکی از کوچکترین فک های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته های بزرگ مشاهده می شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ های آبی سبیل های آن است که او را قادر می سازد بدون حس بینایی و شنوایی به صید ماهی در زیر آب بپردازد.
فک در آب زندگی می کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.
فک خزری بطور میانگین ۱۵۰ سانتیمتر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود، در گذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می شدند، اکنون هم هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهی‌گیران گرفتار یا کشته می شوند.
گروه امداد و نجات فک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد، رهایی فک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از جمله فعالیت های این گروه است.

فوک ‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن ‌ها، در سالم سازی اکوسیستم و محیط زیست دریای خزر نقش مهمی ایفا می‌کنند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار