گذاری بر بازار مسکن در گلستان نشان می دهد در حالی که از یک سال گذشته تا کنون تغییر محسوسی در قیمت مسکن رخ نداده است اما این بازار همچنان با رکود فزاینده و کاهش تقاضا روبرو است.

بازار مسکن گلستان در کما/ ساخت و ساز ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش گلستان 24، جلوی بنگاه ایستاده اند و قیمت ها را بررسی می کنند. کاغذهای دستشان و قیمت هایی که روی آن نوشته شده را نشان می دهد، مدتی است دنبال سرپناه می گردند اما هنوز به مقصودشان نرسیده اند. این وضعیت یک سال گذشته بازار مسکن است، می آیند و می پرسند و می روند، ولی کسی پای میز معامله نمی نشیند.

چرخشی در بازار مسکن و مشاوران املاک گلستان خبر از بی رونقی این بازار دارد. قیمت ها در این بازار به گونه ای است که به زعم کارشناسان قشر متوسط جامعه هم کمتر توان خرید و یا حتی پرداخت اجاره بها و رهن در این بازار را دارد. شهروندان جویای مسکن هم که از سال گذشته در انتظار تحولی در بازار خانه بودند، هنوز چشمی بر تابلوی قیمت‌ بنگاه‌های املاک و نیم نگاهی هم به جیب دارند!.

اکثر خریداران بالا بودن قیمت ها را دلیل تمایل نداشتن خود برای معامله عنوان می کنند. آن ها معتقدند با درآمد کارمندی زیر یک میلیون تومان و با هزینه های بالای زندگی نه تنها خرید خانه تبدیل به یک آرزو شده بلکه کم کم باید اجاره نشینی را هم فراموش کنند یا محل های حاشیه شهر را برای زندگی خود انتخاب کنند.

تفاوت قیمت ها در مناطق مختلف شهری مثل گرگان محسوس است. به طور مثال قیمت رهن آپارتمان در قسمت ناهار خوران که بالاشهر گرگان هم محسوب می شود، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. این عدد اما در مناطق مرکزی مانند گرگانجدید به ۱۷ الی ۲۰ میلیون تومان می رسد و در شهرک های شمالی هم قیمت رهن تا ۲۵ میلیون تومان هم می رسد.

قیمت اجاره نیز در ناهار خوران از حداقل یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود درباره سقفش اکثر بنگاه ها می گویند باید حضوری بیایید. اجاره منطقه گرگانجدید از متری ۴۰۰ هزار تومان و منطقه ویلاشهر هم از ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود.

قیمت خرید در ناهارخوران آنقدر بالاست که اکثر بنگاه ها می گویند اول ملک را انتخاب کن تا درباره قیمت فروشش صحبت کنیم ولی برای خرید در گرگانجدید باید حداقل متری ۸۰۰ هزار تومان و در ویلاشهر حداقل متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

نمودا نوسانات قیمت مسکن در گرگان

توان مالی متقاضیان به اندازه ورود به بازار مسکن نیست!

در بین بنگاه های مسکن، با زن و شوهر جوانی که دنبال رهن کامل خانه ای ۱۰۰ متری در منطقه خیابان ولیعصر بودند رو برو شدیم. آن ها فکر می کردند می توانند با ۲۰ میلیون تومان در قسمت جنوبی خیابان ولیعصر نزدیک به سمت ناهار خوران خانه ای را رهن کنند، ولی از قیمت ها شگفت زده بودند.

بهمن فرساد، که شغل آزاد دارد، با تصور این که می تواند با پس اندازش در یکی از نقاط خوب شهر خانه ای رهن کند پا به خیابان گذاشته بود، اما اکنون می گوید: از نظر درآمد از سطح متوسط نسبتا بالاتر هستم. درست است وضعیت بازار خیلی خوب نیست ولی بازهم می گذرد ولی با این درآمد هم نمی توانم خونه مناسب پیدا کنم.

وی توضیح می دهد: پیدا کردن خانه برایمان رویا شده، حتی به مراکز پایینتر شهر هم رفتیم و خانه های قیمت مناسب یا آنقدر کوچک هستند که به درد زندگی ما نمی خورند یا آنقدر قدیمی هستند که با عدد تعیین شده مطابقت ندارد.

وی تصریح می کند: با این همه ساخت و سازهایی که شده و احداث مسکن مهر مشخص نیست چرا قیمت ها همچنان بالا است.

وی ادامه می دهد: وقتی به بنگاه ها سر می زنیم با انبوهی از خانه هایی که خالی هستند رو به رو می شویم ولی توان معامله هیچ کدام را نداریم.

درد خریداران خانه را بنگاه داران بیشتر درک می کنند. یک فعال بازار مسکن درباره وضعیت این بازار می‌گوید: هنوز توان خرید متقاضیان به اندازه‌ای نشده است که به بازار مسکن بازگردند و در حالی که سه ماه از سال ۹۴ گذشته است اما خبری از رونق بازار مسکن نیست. افزایش وام ۸۰ و ۶۰ و ۴۰ میلیونی وام مسکن هم در سال آینده اثر خود را نشان می‌دهد.

بازار کنونی مسکن، حالت گرگ و میش به خود گرفته و چون اوضاع آینده مشخص نیست، چند دستگی بین فروشنده‌ها از بابت نحوه قیمت‌گذاری بر آپارتمان‌هایشان به وجود آمده است.

حسین صفرخانی در گفتگو با خبرنگار مهر، می افزاید: تقاضا وجود دارد اما قدرت خرید مردم طی سال های گذشته کاهش یافته است و در کنار آن افزایش مصالح ساختمانی و بالا رفتن قیمت مسکن، تعادل در این بازار را برهم زده است.

وی توضیح می دهد: بازار کنونی مسکن، حالت گرگ و میش به خود گرفته و چون اوضاع آینده مشخص نیست، چند دستگی بین فروشنده‌ها از بابت نحوه قیمت‌گذاری بر آپارتمان‌هایشان به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: برخی از مالکان قیمت واحدهای خود را کاهش داده و برخی هم هنوز قیمت‌های بالایی را برای ملک خود تعیین می‌کنند و در واقع سازوکار مشخصی بر بازار حاکم نیست که این نشانگر نبود اطمینان مالکان و متقاضیان نسبت به آینده بازار مسکن است. به همین دلیل به نظر می‌رسد، باید در انتظار ماند تا سرنوشت بازار مسکن نیمه دوم سال، مشخص شود.

این مشاور املاک می گوید: مشاوران دخالتی در قیمت زمین ندارند و متاسفانه قیمت زمین در اکثر نقاط شهر هر روز بالاتر می رود و مرجع ثابتی در این زمینه نظارت دقیقی ندارد. هر مالکی زمین خود را با هرقیمت دلخواهی می فروشد!

کاهش حدود ۵۰ درصدی ساخت و سازها در گلستان

کاهش توان معامله مسکن و رکود بازار تبعات دیگری هم داشته است. تاثیر مستقیم این رکود، در خالی ماندن خانه های ساخته شده و توقف ساخت و سازهای جدید است. بر همین اساس پروانه های کمتری هم برای ساختمان ها صادر شده و نتیجه آن کاهش درآمدهای شهری و دستگاه هایی مانند نظام مهندسی است.

همین امر اشتغال جامعه مهندسی را هم تحت شعاع قرار داده تا جایی که شرکت های خصوصی بسیاری مدت ها است پروژه ای بر نداشته اند.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی گلستان در گفتگو با مهر می گوید: بخش زیادی از درآمد سازمان نظام مهندسی از صدور پروانه است که با کاهش حدود ۵۰ درصدی ساخت و سازها در استان درآمد این سازمان نیز به همین میزان کاهش پیدا کرده است.

سید مجتبی موسوی اظهار می کند: وضعیت رکود ساخت و ساز در کشور و استان و به ویژه گرگان مشهود است و علیرغم اینکه قیمت مسکن تغییر زیادی نداشته است ولی بازار همچنان در رکود به سر می برد.

وی با بیان این که بازار مسکن از بخش های مهم اقتصاد کشور بود، تصریح می کند: متاسفانه به همین دلیل با رکود این بازار گویی بخش مهمی از اقتصاد کشور به کمای عمیقی رفته است.

موسوی  با بیان این که یکی از علل رکود این بازار، کاهش قدرت خرید مردم است اضافه می کند: با وجود نیاز به مسکن مردم نتوانسته اند خریدی در این زمینه انجام دهند.

هدفمندی یارانه ها و افزایش حامل های انرژی نیز موجب شد که قیمت مسکن نیز افزایش چشمگیری در این سال ها داشته باشد و تعادل در این بازار بهم بخورد و موجب رکود شود.

وی می افزاید: طی سال های گذشته تورم در کشور و متعاقبا استان افزایش بسیار بالایی داشته ولی همزمان درآمد مردم با این تورم افزایش پیدا نکرد. هدفمندی یارانه ها و افزایش حامل های انرژی نیز موجب شد که قیمت مسکن نیز افزایش چشمگیری در این سال ها داشته باشد و تعادل در این بازار بهم بخورد و موجب رکود شود.

رکود صنایع مرتبط با ساخت و ساز و بیکاری کارگران

موسوی بیان می کند: این رکود بر جنبه های دیگر اقتصاد کشور و استان نیز اثر داشته است و بسیاری از بخش های مرتبط با صنعت ساختمان مانند کارخانجات میله گرد و سیمان و آجر و دیگر مصالح و لوازم ساختمانی در کما به سر می برند و حتی برخی کارخانجات سیمان در ورطه ورشکستگی هستند.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح می کند: برداشته شدن تحریم ها، افزایش توان اقتصادی مردم و کاهش تورم می تواند بارقه امیدی را در این صنعت به کما رفته ایجاد کند.

وی بیان می کند: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و برداشته شدن تحریم ها عامل مناسبی است تا حداقل بخشی از سرمایه گذاری ها دوباره وارد این بازار و عرصه تولید و ساخت و ساز شود و بتوانیم شاهد رونق و تحولی در این رابطه باشیم.

برداشته شدن تحریم ها عامل مناسبی است تا حداقل بخشی از سرمایه گذاری ها دوباره وارد این بازار و عرصه تولید و ساخت و ساز شود و بتوانیم شاهد رونق و تحولی در این رابطه باشیم.

موسوی همچنین معتقد است اگر دولت اقدامی برای افزایش توان اقتصادی مردم و افزایش مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی نکند ما همچنان باید سال های بیشتری منتظر ادامه این رکود نه تنها در این بخش بلکه در سایر بخش ها باشیم.

در واقع، بازار مسکن که تحت تاثیر سیاست‌های پولی و مالی دولت و افزایش قیمت‌ها در سال ۹۱، دچار رکود شده. این بازار بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده است به نحوی که مصالح ساختمانی هم با رکود مواجه شده و کارگران بسیاری بیکار شده‌اند.

با توجه به رکود اقتصاد ایران، صنعت ساختمان که حدود ۱۰۰ صنعت به آن وابسته است، میتواند به عنوان پیشران اقتصاد برای خروج از رکود مورد توجه قرار گیرد. به دلیل رکود حاکم بر بخش ساختمان و منحنی سینوسی رکود و رونق در سال‌های اخیر، برخی کارشناسان معتقدند سال ۹۴ رونق به این بخش بازمی گردد. اما برخی کارشناسان نیز می‌گویند این صحبت‌ها از سوی ذینفعانی مطرح می شود که تمایل خود را بیان می کنند و معتقدند رکود ساختمان سال ۹۴ نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی گلستان هم معتقد است تحریم ها سبب بروز مشکلاتی در بازار مسکن شده است. محمود تیموری در گفتگو با خبرنگار مهر، مهمترن مشکل را افزایش قیمت محصولات ساختمانی و مواد اولیه می داند و می گوید: این تغییرات منجر به افزایش قیمت مسکن شده است.

وی تاثیر دیگر تحریم ها را در فناوری های نوینی می داند که به تازگی وارد بازار ساخت و ساز شده بودند و می گوید: این موضوع در سرعت ساخت و ساز ها و افزایش کیفیت سازه ها تاثیر گذار بوده و ما مجبور شدیم مجدد ساخت وساز سنتی را در پیش گیریم.

محمود تیموری ادامه می دهد: سرمایه در گردش و نقدینگی نیز طی سال های گذشته در دست مردم کم بود و به علت بالا بودن سود بانکی بالا سرمایه گذاران کمتر به بخش مسکن روی آوردند. علیرغم وجود نیاز ها در بخش مسکن ولی با کاهش قدرت خرید مردم در این بخش رو به روهستیم.

تمام توجه دولت طی هشت سال اخیر به مسکن مهر بود!

وی بیان می کند: در تامین مسکن همچنان از برنامه عقب هستیم ولی در ۱۰ سال گذشته تنها در زمینه مسکن به مسکن مهر که مربوط به دهک پایین جامعه بود توجه شد. اگر تسهیلاتی هم بود تنها به مسکن مهر تعلق گرفت و لطمه زیادی بر دهک متوسط جامعه وارد آمد.

تیموری معقتد است که در تمام جهان هر جا دولت تصدیگری کند هم باعث تورم و هم موجب نتیجه ندادن درست طرح ها می شود و در مسکن مهر نیز چون بخش دولتی وارد شد هم موجب طولانی شدن روند طرح شد و هم نتیجه دلخواه را نداشت.

 

وی بیان می کند: دولت باید تصدی گری در بخش مسکن را به بخش خصوصی بسپرد و خود از طریق اعطای تسهیلات و حمایت از کارخانجات فناوری های نوین از این بخش حمایت کند. همچنین توجه به بافت فرسوده و سکونت های غیر رسمی و حمایت تسهیلاتی از ساکنان این مناطق نیز می تواند در رونق بخشیدن به بخش مسکن موثر باشد.

متاسفانه علی رغم ظرفیت های فراوان داخلی، بخش عمده اقتصاد کشور به رفع تحریم ها گره خورده و دولت هم تلاش عمده خود را به جای رونق تولید، در مذاکرات هزینه کرده. به همین دلیل همچنان وضع اقتصادی کشور و درآمد مردم مناسب نیست و طی دو سال گذشته نیز بهبود چندانی نیافته. همین امر موجب شده تا علی رغم نیازهای فراوان، بدنه متوسط و ضعیف جامعه توان تهیه مسکن نداشته باشند.

کاهش میزان معاملات از یک سو و وضعیت نامناسب تولید که بخشی از آن تحت تاثیر تحریم ها است از سوی دیگر، باعث شده تا وضعیت بازار مسکن هر روز بدتر از دیروز شود. در این شرایط نیاز است دولت ضمن این که برنامه ریزی مدونی برای رفع تحریم های دارد، نگاهی هم به وضعیت معیشت جامعه و بخش تولید داشته باشد. زیرا همانطور که اشاره شد، صنعت ساختمان که حدود ۱۰۰ صنعت به آن وابسته است، می تواند به عنوان پیشران اقتصاد برای خروج از رکود مورد توجه قرار گیرد.

خبرنگار: زهرا خورشیدکلائی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار