بسته خبری امروز گلستان

کارگاه تخصصی شعرخوانی ویژه مربیان کانون پرورش فکری، ترمیم دو پل در محورهای روستایی علی آباد، تکمیل زمین والیبال ساحلی در آق قلا، نشست شورای راهبری ارتقاء درآمد و ارزش افزوده استان، تأکید بر برندسازی مشترک و شناسنامه دار کردن فرش دستباف استان

مروری بر اخبار گوناگون استان گلستان

به گزارش گلستان 24، نشست و کارگاه تخصصی شعرخوانی ویژه مربیان فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد. 

عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان حضور شاعران و نویسندگان را عاملی موثر در علاقه مندسازی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب دانست و گفت: شعر و شاعر از گذشته در نزد ایرانیان از جایگاه ویژه برخوردار بوده تا جایی که مردم همواره دیوان حافظ را در کنار قرآن کریم بر روی طاقچه خانه خود قرار می دادند. 

وی افزود: شعر خوب موجب جوشش و حرکت در کودکان و نوجوانان شده و خلاقیت و نوآوری را در آن ها شکوفا می سازد. 

سیفی برگزاری کارگاه های تخصصی همانند شعرخوانی را در ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های کانون تاثیرگذار دانست و بیان داشت: از سال گذشته و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی تلاش کرده ایم در قالب برنامه 'دو پنجره' در هر فصل از یک نویسنده و یا شاعر برجسته کشور دعوت نماییم تا با حضور در استان، بستر مناسب را برای افزایش دانش مربیان و نیز ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب خوانی فراهم سازیم. 

در ادامه این نشست غلامرضا بکتاش شاعر کشوری با اشاره به این که بارزترین هدف در کارگاه شعرخوانی ایجاد نشاط و شادمانی در اعضا می باشد، گفت: شعر بایستی در عین سرمستی و لذت برای کودکان خوانده شود و تا زمانی که این حس خوب و شایسته در خود مربی ایجاد نشود، مربی قادر نخواهد بود آن را به مخاطبین منتقل کند. 

وی افزود: مربی باید با شعر انس بگیرد و با خوانش مداوم، شعر مورد نظر را ملکه ذهنش کند تا آن جا که انتقال احساس به بهترین نحو انجام شود. 

بکتاش حفظ شعر را از جمله موارد جذاب کردن کارگاه های شعرخوانی دانست و اظهار کرد: مربی بایستی از طریق شگردهای گوناگون از جمله بازی قافیه ها و ردیف، مشاعره، بلند خوانی و با هم خوانی به مخاطبین و علاقه مندان آموزش دهد و با به کارگیری این تکنیک بر جذابیت کارگاه شعرخوانی خود بیافزاید. 

*** 

رییس اداره راه و شهرسازی علی آباد از مرمت و بازسازی پل های حاجی کلاته و حاجی آباد واقع در محورهای روستایی این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: برای مرمت و بازسازی این پل ها که بر اثر سیلاب سال های گذشته آسیب دیده بود، بیش از 2.5 میلیارد ریال هزینه شده است. 

اسماعیل گرزین افزود: پل حاجی کلاته با دهانه 20 متر در محور روستایی حاجی کلاته - امیرآباد شهرستان علی آباد واقع شده که موجبات ارتباط روستاهای امیرآباد، اسلام آباد، معصوم آباد و حکیم آباد با بخش مرکزی و از طرفی ارتباط با روستای حاجی کلاته و شهرهای سنگدوین و مزرعه کتول را برقرار می سازد. 

وی متذکر شد: محور یاد شده از راه های پرتردد و با حجم بالای ترافیک روستایی محسوب می شود. 

به گفته وی، پل حاجی آباد نیز با دهانه نزدیک به 10 متر در محور روستایی مزرعه - نصرکان واقع شده و باعث ارتباط دو بخش مرکزی و کمالان و ارتباط 10 روستا با منطقه مرکزی علی آباد و ارتباط شهرستانی با حوزه شهرستان گرگان می شود و از اهمیت ویژه برخوردار است. 

*** 

روند ساخت و تکمیل زمین والیبال ساحلی در شهرستان آق قلا مورد بازدید مسئولان قرار گرفت. 

فریدون یلقی رییس اداره ورزش و جوانان آق قلا گفت: ابعاد این زمین 16*24 مترمربع بوده و دارای سکوی تماشاگران، پروژکتور، زهکشی، سرویس بهداشتی و سالن جانبی است که در فصول بارندگی و سرما نیز قابل استفاده است. 

وی افزود: هزینه اجرای این طرح بیش از یک میلیارد ریال و توسط بخش خصوصی تأمین شده است. 

*** 

اولین نشست شورای راهبری ارتقاء درآمد و ارزش افزوده گلستان با هدف تدوین زنجیره های تولیدی و افزایش توان داخلی واحدهای تولیدی و خدماتی استان برگزار شد. 

در این نشست مدل برنامه عملیاتی حمایت دولت از تولید داخلی و افزایش درآمد در بنگاه های اقتصادی ارائه شد. 

در ادامه علی مرگدری معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گفت: در اجرای مدل برنامه عملیاتی توجه ویژه به رویکرد چهارگانه استان در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت، تجارت و بازرگانی از مهم ترین ارکان حصول سیاست های نوین توسعه است. 

وی ضمن تاکید بر اجرایی نمودن این مدل با هدف افزایش سرعت و کارایی، تنظیم برنامه مدون کاری و زمانبندی اجرای طرح و تخصیص بودجه مورد نیاز را از جمله مواردی دانست که باید مورد اهتمام اعضاء شورا قرار گیرد. 

***

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان بر برندسازی مشترک و شناسنامه دار کردن فرش دستباف با همکاری این شرکت و سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد. 

سیدرضا مسلمی عقیلی در چهارمین جلسه شورای راهبری خوشه فرش دستباف استان گلستان اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و مهارتی با کیفیت و هدفمند بر اساس نیازهای شناسایی شده با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای باید جدی گرفته شود. 

وی بر ضرورت اجرای طرح مطالعاتی عارضه یابی مشکلات پیش روی فرآیند توسعه خوشه فرش دستباف تاکید کرد و افزود: این طرح مطالعاتی می تواند با همکاری اتحادیه فرش تعاونی فرش روستایی و اتاق بازرگانی انجام شود. 

وی در ادامه آمادگی این شرکت را برای ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف استان در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی آق قلا اعلام کرد. 

*** 

نماینده شهرستان علی آباد در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست انجمن ارگانیک گلستان در سال جاری گفت: کارشناسان بخش کشاورزی باید با همکاری و هماهنگی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان مشکلات را جمع آوری کرده و با ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود به کمیسیون کشاورزی مجلس، نسبت به رفع آن ها اقدام کنند. 

رحمت اله نوروزی با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده از هند و چین در بخش کشاورزی گفت: ارتباط بین دانشگاه و بخش اجرا به ویژه مروجین کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و به نظر حلقه مفقوده در بحث آموزش کشاورزان همین موضوع است. 

در این نشست مقرر شد: با توجه به آغاز تهیه پیش نویس برنامه ششم توسعه و به منظور انتقال نقطه نظرات و پیام بخش خصوصی نماینده کمیسیون کشاورزی اتاق به صورت ثابت در جلسات مربوطه حضور یابد. 

***

نشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرم در خصوص منابع طبیعی و انفال با حضور مسئولان دستگاه های ذیربط به میزبانی بنیاد مسکن گلستان برگزار شد. 

در این نشست در باره تصرفات اراضی در عرصه های منابع ملی، اجرای ماده 4 قانون ساماندهی مسکن و نحوه برخورد با متصرفین در اراضی واگذار شده به بنیاد مسکن استان و تسریع در رسیدگی به پرونده های تخلفات و تصرفات، رعایت حریم رودخانه ها در ارائه خدمات زیربنایی و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز بحث و تبادل نظر گردید. 

***

به مناسبت هفته میراث فرهنگی تور آشنایی با آثار تاریخی علی آباد با حضور انجمن گردشگری ورزشی استان و مدیران شهرستان برگزار شد.

در این برنامه که از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان علی آباد و بخشداری کمالان برگزار شد 60 نفر از علاقه مندان و دوستداران میراث فرهنگی از آثار 'پل فاضل آباد، آسیاب آبی محمدآبادکتول، تپه کله بست، قبرستان باستانی مایان، بافت تاریخی و بومی محلی روستاهای چلی سفلی و مایان، حمام های خزینه ای غریب آباد، چلی و الستان' دیدن کردند. 

***

امین بسطامی دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه گلستان، رتبه سوم رشته حفظ 10 جزء سی امین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه های منطقه سه کشور را کسب کرد. 

در این دوره از رقابت ها که به میزبانی دانشگاه گلستان برگزار شد، دانشجویان شرکت کننده در رشته های حفظ کل، حفظ 5، 10 و 20 جزء قرآن کریم و نیز قسمت قرائت تحقیق و قرائت ترتیل با یکدیگر به رقابت پرداختند که حائزین رتبه های برتر به مرحله کشوری اعزام خواهند شد. 

*** 

کار نمونه برداری بهاره از زنبورستان های علی آباد به منظور شناسایی آلودگی احتمالی با کمک کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان انجام شد. 

رییس اداره دامپزشکی علی آباد گفت: این نمونه برداری به صورت فصلی و به منظور بررسی مهمترین بیماری هایی که زنبور عسل را درگیر می کند اجرا شد. 

دکتر غلامرضا ایرجی اظهار کرد: تراکم بالای زنبورستان در شهرستان علی آباد نسبت به نقاط دیگر استان و درآمد اقتصادی ناشی از فروش عسل اهمیت نمونه برداری برای پیگیری و درمان بموقع بیماری های زنبور را دوچندان می کند. 

*** 

کارشناسان کاردرمان و فیزیوتراپ از امکانات بخش های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و روان شناسی مرکز توانبخشی جسمی حرکتی 'دایان' شهرستان آق قلا دیدن کردند. 

در این بازدید تمرینات عملی کاردرمانی برای برخی از مددجویان ارائه شد./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار