در جلسه با معاون محترم بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی کشور مطرح شد؛

در جلسه با معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی کشور به ایجادقرارگاه ثابت محرومیت زدایی توسط بنیاد علوی در گلستان تاکید شد.

ایجاد قرارگاه ثابت محرومیت زدایی توسط بنیاد علوی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴، مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان در استان گلستان همراه با استاندار گلستان، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان در جلسه ای که با حضور وحید خاوئی مدیرعامل بنیاد علوی کشور برگزار شد به مسائل و مشکلات استان پرداختند.

اجرای طرح های محرومیت زدایی با همکاری همه دستگاه ها میسر است 

وحید خاوئی مدیرعامل بنیاد علوی هم در این دیدار گفت: برای اینکه ما منطقه انبارالوم را به عنوان منطقه هدف انتخاب کنیم عمدتا به مسائلی مربوط می شود که مدیریت استان در اختیار ما می گذارد اما  تا زمانی که کار به انجام برسد چند اقدام را می توان شروع کرد.

وی افزود: موضوع نخست مشاغل مربوط به دامداری است که کفاف زندگی افراد را نمی دهد، ما امکان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به افراد نیازمند را داریم، این افراد اگر وام بگیرند کسب وکار خود را گسترش می دهند.

خاوئی ادامه داد: موضوع آموزش و توانمند سازی و بحث تسهیل گری را در این منطقه پیگیری کنید و  برای شروع مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به منطقه آق قلا اختصاص می دهیم. 

وی افزود: موضوع آب در این منطقه مهم است چه آب آشامیدنی و چه برای کشاورزی، ما منابع این کار را می توانیم بگذاریم اما شرط می گذاریم که یک صندوق عمرانی و پیشرفت در وشمگیر تاسیس شود و ماهم منابع خود را در قالب صندوق می بریم اما باید هم افزایی رخ دهد. 

خاوئی گفت: این کاری نیست ما به تنهایی انجام دهیم و همه دستگاه های استان باید پای کار باشند، اگر به این نتیجه برسیم آن منطقه را به عنوان قرارگاه دائمی رفع محرومیت زدایی انتخاب کنیم منابع عمرانی خود را در قالب صندوق منطقه وشمگیر هزینه خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: اگر تصمیم برای پیشرفت منطقه گرفته شود همه باید در کنار هم باشند، شاید در این راه ما به حمایت اجتماعی و یا مشارکت مردمی نیاز داشته باشیم یا نسبت به حق آبه ها منابع داشته باشیم که باید تجمیع شود اگر منطقه هدف تعیین شود با این مکانیزم وارد شویم. 

خاوئی گفت: این منطقه در حوزه مسکن محرومان مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد می کنم قرارگاهی در استان شکل گیرد.

وی افزود: اقداماتی که در مراوه تپه شکل گرفته است  نباید از بین برود  بلکه اقدامات جدید در منطقه هم باید با ادبیات خودش شکل بگیرد.

او گفت: پایداری اقدامات مهم است چرا که ممکن است نقاطی وجود داشته باشد که در گروه هدف نباشد اما ورود به آن مهم است، ساز و کار را استان به ما معرفی کند و ما در قالب قرارگاه کار کنیم. 

وی ادامه داد: اگر برنامه وجود داشته باشد طرح ها و پروژه هایی با مقیاس مختلف می تواند در استان به مرحله اجرا در بیاید. 

خاوئی با بیان اینکه اقدامات باید به صورت شبکه ای انجام شود تا ناقص نباشد، گفت:  ما بین مردم و دولت راحت تر می توانیم کار انجام دهیم اما اینکه ما باشیم و برخی دستگاه ها عقب نشینی کنند اجرا شدن طرح ها امکان پذیر نیست.

سیدفخرالدین علوی، مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان در استان گلستان در این دیدار گفت: بنیاد مستضعفان پس از حضور مهندس فتاح اقدامات جهادی زیادی در سطح کشور بصورت انقلابی انجام داده است و ما هم وظیفه داریم کما فی السابق در کنار دولت جهت حل مشکلات مردم قدم برداریم.

وی افزود: بنیاد علوی بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان است.

علوی گفت: اتفاقی که در مراوه تپه توسط بنیاد علوی رخ داده برای استان گلستان ویژه و بسیار مبارک بود و از نقطه نظرهای مختلف قابل تحلیل و بررسی است به طور مثال از نگاه سیاسی هم بیشترین آمار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در استان گلستان مربوط به مراوه تپه بوده که قطعا اقدامات بنیاد علوی در این شهرستان تاثیر گذار بوده و مردمی که در صحنه هستند و کوچکترین اقدامات را رصد می کنند به این موضوع واقفند. 

علوی گفت: از مدیرعامل بنیاد علوی درخواست داریم در بحث مسکن محرومین اگر امکانات فراهم هست خارج از منطقه هدف چند واحد را به عنوان سهمیه تقبل کند.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در این دیدار گفت: مهمتر از گسل زمین لرزه در استان گلستان گسل قومیتی است که نباید اجازه دهیم عمقش بیشتر شود. 

وی ادامه داد: در منطقه انبارالوم برادران ترکمن، سیستانی و افغانی ساکن هستند و اگر کاری برای محرومیت زدایی در آن منطقه انجام دهیم  در راستای تاکیدات رهبری در سخنرانی اخیرشان در رابطه با حفظ انسجام و وحدت و برای جلوگیری از شکاف بین شیعه و سنی، دست آوردهای خوبی می تواند برای نظام داشته باشد.

زنگانه گفت: سل بیماری فقر است و هر کجا دیدید این آمار بالاست نشان می دهد مردم آن منطقه فقیر هستند، خیلی از افراد ویروس سل را در بدن دارند اما وقتی که تغذیه خوب و سیستم ایمنی خوب در بدن دارند سل تحت کنترل سیستم ایمنی بدن است. 

وی افزود: متاسفانه در این منطقه سل های مقاوم به درمان در این وجود دارد و باید به صورت جدی به آن رسیدگی شود. 

استاندار گلستان گفت: امیدواریم الگوی خوبی که در مراوه تپه اجرا شد در سایر شهرستان ها هم به اجرا برسد و از فاز محرومیت زدایی که خیلی از مواقع کرامت و شخصیت مردم را مدخوش می کند به سمت قادر سازی حرکتی کنیم. 

زنگانه گفت: در استان 47 درصد جمعیت استان روستایی است  و اگر جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر را هم به این آمار اضافه کنیم به جمعیت بزرگی می رسیم.

آب، مهمترین مشکل مردم وشمگیر

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت:  سه ماه پیش در دیدار با جناب فتاح پیشنهادی مطرح شد که به دلیل شرایط جغرافیایی و ظرفیت ها بعد از مراوه تپه به  منطقه انبارالوم  پرداخته شود. 

وی افزود: محرومیت زدایی و توانمند سازی دو اقدامی است که باید در این منطقه انجام شود، تجربه نشان داده شده که اگر وقت صرف توانمند سازی شود دست نیاز به سمت دولت دراز نخواهد شد.

منتظری ادامه داد: منطقه انبارالوم چند مزیت دارد که یکی از آن ها حاصلخیزی خاک است که برای کشت پنبه مناسب است، ظرفیت دامپروری، کشت گلخانه ای، صنایع دستی و مشاغل خانگی از دیگر ظرفیت های خوب در این منطقه است. 

وی گفت: موضوع آب در بخش وشمگیر موضوع مهمی است و تنها خواسته مردم سد وشمگیر رفع مشکل آب است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار