معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: استانداری گلستان با هدف احیا دیوار بزرگ گرگان برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می کند.

بهره مندی از دستگاه ها اجرایی برای احیا شهر تاریخی استرآباد ضروری است

به گزارش گلستان 24، سیدمحمددهنوی در نشست با سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: با توجه به وسعت شهر تاریخی استرآباد (گرگان) باید از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف برای مرمت و احیا بنا‌های تاریخی این اثر تاریخی ارزشمند با کاربری‌های خاص و مورد استقبال گردشگران و همشهریان استفاده کرد.

وی افزود: توجه ویژه به گردشگری یکی از اولویت‌های دولت جدید است و این امر در استان گلستان نیز با ظرفیت‌هایی که دارد مورد تأکید استاندار محترم بوده و باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: گردشگری از عوامل توسعه و رونق اقتصادی استان و همچنین ایجاد اشتغال و افزایش سرانه درآمدی مردم استان خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهر تاریخی استرآباد افزود: برای احیا بافت تاریخی گرگان و توسعه گردشگری در این بافت ارزشمند حمایت‌های تسهیلاتی لازم از محل تبصره ۱۸ و با همکاری بانک‌ها صورت خواهد گرفت.

دهنوی گفت: با توجه به وسعت و تعداد ابنیه نیازمند مرمت، احیا و نگهداری در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) می‌توان از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف برای بهره‌برداری از این بنا‌ها با کاربری‌های خاص و مورد استقبال گردشگران و همشهریان استفاده کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات انجام شده در بافت‌های تاریخی کشور اختصاص بخشی از بافت به بخش‌های نوآوری و صنایع‌دستی است که امکان اجرا در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) را نیز دارد که می‌تواند حمایت‌های خوبی را از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری برای بافت جذب کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تأکید کرد: مدیریت شهری می‌تواند نقش تأثیرگذاری در احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد ایفا کند و امیدواریم اجرای اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان در شهر تاریخی استرآباد همچون سال‌های گذشته تداوم‌یافته و تسریع شود.

وی در ادامه گفت: دیوار بزرگ گرگان ظرفیت بسیار خوب و مزیت بالایی برای استان است که متأسفانه از آن استفاده‌نشده است که باید احیا شود.

دهنوی اضافه کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان احیا دیوار بزرگ گرگان را با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیگیری خواهد کرد و این اثر ویژه تاریخی استان را به سرمایه‌گذاران ورودی به استان معرفی خواهد کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در این نشست گفت: حمایت‌های معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان از صنعت گردشگری استان موجب توسعه، پیشرفت و تحول در این بخش خواهد شد.

رحمان فرمانی افزود: در حال حاضر ۲۶ بنای تاریخی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) توسط بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان در حال مرمت و احیا با کاربری گردشگری است.

وی یادآور شد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ۱۶۲ هکتار وسعت و ۸۰۰ بنای باارزش تاریخی دارد و اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در مقایسه با حجم اقدامات موردنیاز بسیار ناچیز است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اضافه کرد: در شهر تاریخی استرآباد علاوه بر حمایت از سرمایه‌گذاران مرمت بنا‌ها با کاربری گردشگری، نیاز است تا با تسهیلات ارزان‌قیمت ساکنان و مالکان بنا‌های تاریخی موجود در این اثر ارزشمند را حمایت کرد و با حمایت‌های این‌چنین مالکان را برای احیا بنا‌ها ترغیب کرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه صنایع‌دستی باید موردتوجه قرار گیرد ایجاد بازارچه دائمی محصولات و تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در شهرستان‌های استان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار