مغایرت طرح استانی شدن انتخابات با برخی اصول قانون اساسی، پرهیز جریان‎های سیاسی از پیش‎بینی توهم‎آمیز و ارائه لایحه جامع قانون انتخابات از سوی دولت از مهم‌ترین مباحث مطروحه رئیس هیئت نظارت بر انتخابات گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بود.

عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی در گلستان

به گزارش گلستان 24،  در پیش بودن دو انتخابات مهم و سرنوشت‎ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بهانه‎ای شد تا خبرنگار فارس در گرگان با عیسی غلامی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در استان گلستان مصاحبه تفضیلی ترتیب دهد؛ در گفت‎وگویی که بیش از یک ساعت به طول انجامید مسائل مهمی مطرح شد که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی در گلستان

البته قبل از ورود به این مبحث خوب است گذری بر دیدگاه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‎ای «مدظله العالی» در خصوص جایگاه شورای نگهبان، این نهاد تاثیرگذار داشته باشیم.

در اهمیت شورای نگهبان همین بس که امام خمینی (ره) اعضای آن را «حافظ مصالح اسلام و مسلمین» دانسته و نسبت به کسانی که علیه تصمیمات فقهای شورا حرف می‎زنند، می‌فرمایند: «من به این آقایان هشدار می‏‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است».

مقام معظم رهبری نیز همواره تاکیدات فراوانی بر نظر شورای نگهبان داشته‎اند و در این راستا می‎فرمایند: «بدیهى است در هر انتخاباتى، یک عده‌اى به نتیجه‌ مطلوبِ خودشان نمی‎رسند، من نمی‌خواهم اسمش را بگذارم بازنده‌ انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژه‌ها و اصطلاحات غربىِ مادى را به کار برد؛ اگر براى خدا و براى انجام تکلیف وارد می‎شویم، برد و باخت وجود ندارد، خب، اینها اعتراض دارند. انسان پیش قاضى هم که می‌رود، همین جور است. قضاوتى در یک دادگاهى وجود دارد؛ آن طرفى که در این قضاوت به مقصود خود رسیده، خوشحال است، آن طرف دیگر ناراحت است؛ آن طرف دیگر نباید دادگاه را متهم کند که برخلاف حق عمل کرده؛ نه، دادگاه است و بر طبق قانون عمل می‎کند؛ منتها او ناراحت می‎شود، ناراضى می‎شود. باید همه‌ آنچه را که پیش مى‌آید که مبتنى بر قانون است تحمل کنیم؛ این را باید همه‌مان یاد بگیریم؛ این صبرِ انقلابى است، این تحملِ انقلابى است. امیدواریم خداى متعال هم دل‌ها را هدایت کند به آنچه که براى کشور بهتر است».

فارس: لطفا در خصوص رد طرح استانی شدن انتخابات و ایراداتی که از سوی شورای نگهبان در این باره اعلام شد به صورت مصداقی اشاره بفرمایید؟

غلامی: مصوبه استانی شدن انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان تقدیم شد و شورای نگهبان به دلایل متعدد و مستندی که داشت چندی پیش این مصوبه را رد کرد، چند سال پیش نیز چنین مصوبه‎ای از مجلس وقت به شورای نگهبان تقدیم شد که بنا به دلایلی شورای نگهبان مخالفت کرد، شورای نگهبان ایرادات متعددی به مصوبه اخیر مجلس نهم گرفته بود از جمله اینکه استانی شدن انتخابات با برخی از اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

بر اساس قانون اساسی باید همه مردم در تعیین سرنوشت خودشان از طریق انتخابات نقش موثری داشته باشند. استانی شدن انتخابات مطابق مفاد مصوبه مجلس باعث می‎شود که داوطلبان و کاندیداهایی که وابسته به جریان‎های سیاسی و مراکز ثروت و قدرت نیستند، نتوانند قابلیت‎های خود را در سطح استان به نمایش بگذارند.

در شرایط فعلی که انتخابات استانی نیست داوطلبان در شهرستان خود توانمندی و برنامه‎های‎شان را به مردم عرضه می‎کنند اما اگر انتخابات استانی شود کاندیداهای مستقلی که از نظر اسپانسرهای مالی و سیاسی در مضیقه هستند، نمی‎توانند برنامه‌ها و توانمندی‎هایشان را به افکار عمومی و مردم استان ارائه دهند و طبیعتا کسانی می‎توانند برنامه‎های‎شان را به مردم در اقصی نقاط استان معرفی کنند که از اسپانسرهای سیاسی و مالی قوی برخوردار باشند و این امر باعث می‎شود که کاندیداهای مستقل در ارائه برنامه‎های خود موفق عمل نکنند و از ورود به مجلس محروم شوند.

در صورت استانی شدن انتخابات براساس مفاد مصوبه مجلس، این خطر نیز وجود دارد که مجلس از وجود نمایندگان همه اقشار، قومیت‎ها، مذاهب و سلیقه‎های متعدد محروم شود و این، یک انحراف و خطر برای آینده مجلس و نظام است.

فارس: آیا انتخابات در استان گلستان به صورت الکترونیکی برگزار می‎شود؟

غلامی: در استان گلستان تا به حال دستوری به ما نرسیده که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، وزارت کشور پیشنهادی کلی به شورای نگهبان بیش از دو ماه پیش ارائه کرد که در 9 کلان‎شهر کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و شورای نگهبان پاسخ داد که این اقدام باید دقیقا با ذکر جزئیات فنی مشخص شود که با چه روشی، چه برنامه‎ای و چگونه انتخابات الکترونیکی برگزار خواهد شد تا شورای نگهبان بتواند نظرات کارشناسی خود را بگوید و اطمینان حاصل کند که انتخابات الکترونیکی بدون هیچ نقص و در سلامت کامل برگزار و آرای مردم صیانت می‎شود.

فعلا بحث‎های فنی و کارشناسی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در حال انجام است و منتظر هستیم ابهامات فنی شورای نگهبان را وزارت کشور برطرف کند، بنابراین انتخابات در استان گلستان در سال جاری به صورت الکترونیکی برگزار نمی‎شود.

فارس: اگر یک مقام دولتی ستاد انتخاباتی برای مجلس راه‎اندازی کند آیا این کار از سوی شورای نگهبان تخلف تلقی می‎شود؟

غلامی: دولت به عنوان مسئول اجرای انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات باید از ورود به حمایت از جریان خاص و یا داوطلب خاص در انتخابات پرهیز کنند.

ورود مقامات دولتی به این‌گونه فعالیت‎های انتخاباتی خلاف قانون است و بی‎طرفی آن مقام مسئول را نقض می‎کند، در قانون انتخابات آمده مقامات دولتی که قصد ثبت‌نام در انتخابات را دارند باید شش ماه قبل از شروع ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند و همه عوامل انتخاباتی اعم از ناظر، مجری، هیئت‎های اجرایی و نظارت اگر بستگان درجه اول سببی و نسبی‎شان جزء داوطلبان هستند باید استعفا دهند و کارهای انتخاباتی انجام ندهند تا بی‎طرفی مجریان و ناظرین انتخاباتی نقض نشود.

فارس: برخی شخصیت‎ها و جریان‌های سیاسی کلیدواژه «یا من پیروزم یا تقلب شده» را کلید زدند آیا شورای نگهبان چنین اظهاراتی را در بررسی و احراز صلاحیت‎ها مدنظر قرار می‎دهد؟

غلامی: آن دسته از جریان‎های سیاسی و اشخاص سیاسی که چنین اظهارنظرهایی می‎کنند را دعوت به رعایت قانون می‎کنم، این‌گونه اظهارات و پیش‎بینی‎ها برخلاف قانون است و فضای آرام کشور را در سالی که دو انتخابات مهم در پیش‌رو داریم به هم می‎زند لذا توصیه می‎کنم که از این اظهارات خلاف قانون حذر کرده و از چنین توهماتی خارج شوند.

اگر این اظهارات و پیش‎بینی‎های توهم‎آمیز بخواهد تداوم داشته باشد از مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی می‎خواهیم مطابق قانون با این اشخاص که به نوعی با تشویش افکار عمومی باعث تنش سیاسی در استان می‎شوند، برخورد جدی کنند.

قبلا نیز از مقامات سیاسی امنیتی استان خواسته‎ایم که با آن دسته از اشخاص، جریانات و احزاب سیاسی و داوطلبان احتمالی انتخابات که در پی ایجاد تنش و چالش در استان هستند برخورد جدی و قانونی انجام دهند به دلیل اینکه ایجاد تنش‎های سیاسی، قومی و مذهبی علاوه بر اینکه فضای آرام جامعه را به هم می‎زند، باعث می‎شود که مورد سوءاستفاده و بهره‎برداری بدخواهان و دشمنان نظام قرار گیرد.

قطعا التهاب‎آفرینی، ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی و پیش‎بینی توهم‎‌آمیز قبل از انتخابات مبنی بر اینکه اگر من رای نیاورم تقلب شده، باعث می‎شود التزام عملی آن فرد به قانون خدشه‎دار شود و اشخاصی که قبل از شروع انتخابات و قبل از اعلام نتایج آرا از سوی مقامات ذی‌صلاح قانونی این‌طور اظهار نظر می‎کنند که اگر من، یا داوطلب مورد تایید من یا جریان سیاسی وابسته به من، رای نیاورد حتما تقلب شده، این‌گونه اظهارات آنها سبب می‎شود که التزام آنها به قانون مورد خدشه قرار بگیرد لذا جریانات سیاسی و کاندیداهای انتخابات از این‌گونه عملیات روانی و اقدامات غیرقانونی باید پرهیز کنند.

فارس: در خصوص اظهارنظرهای روسای قوای مجریه و مقننه آقایان روحانی و لاریجانی مبنی بر اینکه انتخابات باید شفاف بوده و مردم داخل صندوق‎های اخذ رای را رویت کنند، نظرتان چیست

غلامی: سالیان متمادی است که صندوق‎های انتخابات به صورت ‎پلاستیک نیمه‎شفاف است و آن چیزی که مدنظر آقایان است در حال اجراست، تقریبا هشت سال است که صندوق‎های انتخاباتی به صورت پلاستیک نیمه‎شفاف است و داخل صندوق قابل رویت است.

قانون‌گذار پیش‎بینی کرده که این صندوق‎ها قبل از انتقال به شعب اخذ رای توسط هیئت‎های اجرایی و نظارت بازدید شوند و از خالی بودن صندوق‎ها اطمینان حاصل شود که پس از صورت‌جلسه، صندوق‎ها پلمپ شده و حتی توسط عوامل نظارتی و اجرایی در شعب اخذ رای، نیز مجدداً بررسی می‌شود و اقدامات قانونی را مبنی بر اینکه صندوق‎ها خالی است به عمل می‎آورند، سپس اقدام به اخذ آرای مردم می‎کنند.

تعیین جنس و نوع صندوق آراء مبنی بر شفاف، نیمه‎شفاف و یا هر طوری دیگر جزء وظایف دولت محسوب می‌شود، چرا که دولت مجری انتخابات است و اگر رئیس‎جمهور محترم انتقادی به جنس و نوع صندوق اخذ رای دارند باید رویه‎های اجرایی زیر مجموعه خود را اصلاح کنند.

به نظر ما شفافیت واقعی انتخابات فقط با تغییر رنگ و جنس بدنه صندوق به دست نمی‎آید بلکه شفافیت واقعی انتخابات الزاماتی دارد که مهم‌ترین آن این است که مجموعه دولت و عوامل اجرایی و نظارتی بی‎طرفانه عمل کنند و مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی داشته باشد تا نواقص و اشکالات مجموعه قوانین انتخاباتی را متناسب با مقتضیات زمان، تغییرات شکلی و ماهوی دهد.

به دوستانم در قوه‌مقننه و مجریه توصیه می‎کنم که دولت لایحه جامع و شفاف قانون انتخابات را به مجلس ارائه کند یا مجلس شورای اسلامی طرح قانون جامع و شفاف انتخابات را در صحن مجلس مطرح کند و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون انتخابات ریاست جمهوری که محصول شرایط و مقتضیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دهه 60 است و با مقتضیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی فعلی مطابقت ندارد را مورد اصلاح ماهوی قرار دهد.

فارس: نظر شما درباره سخنان جهانگیری معاون اول رئیس‎جمهور در جلسه کارگزاران مبنی بر اینکه «اگر مجلس را از دست بدهیم دولت را از دست خواهیم داد» چیست؟

غلامی: بنده به مقامات محترم در قوه‌مجریه توصیه می‎کنم در سالی که دو انتخابات مهم پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم از این‌گونه اظهارنظرها پرهیز کنند، این اظهارات در افکار عمومی نگرانی‎هایی به وجود می‎آورد و بی‎طرفی دولت در انتخابات را زیر سئوال می‎برد. دوستان ما در دولت به ویژه در وزارت کشور به عنوان مسئول اجرای انتخابات و ما در زیر مجموعه شورای نگهبان به عنوان ناظر، باید از هر گونه گفتار و اقدامی که بی‎طرفی را نقض کند شدیدا پرهیز کنیم.

فارس: نظر شما درباره فعالیت انتخاباتی افراد و احزابی که در گذشته اقدامات ساختارشکنانه داشتند و اکنون با تغییر نام یا رویکرد وارد فضای انتخابات می‎شوند، چیست؟

غلامی: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان بر اساس قانون رفتار می‌کند و توجه به اینکه داوطلب در چه حزبی یا چه جریانی فعالیت می‎کند نداریم. ما به عملکرد و مواضع آن داوطلب توجه می‎کنیم و عملکرد و مواضع داوطلب را بر اساس مبانی و اسناد بالادستی که اشاره کردم مورد بررسی و داوری قرار می‎دهیم.

اگر داوطلبی عضو احزاب منحله غیرقانونی باشد و در عملکرد غیرقانونی و ساختارشکنانه و مجرمانه آن حزب نقش داشته باشد بر اساس موازین قانونی، صلاحیت آن داوطلب مورد خدشه است.

فارس: در پایان اگر مطلب ناگفته‎ای باقی مانده بفرمایید؟

غلامی: هیئت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گلستان تشکیل شده و فعال است و ما جزء نخستین استان‎هایی هستیم که با سرعت عمل مناسب، هیئت نظارت استان را در تیرماه جاری تشکیل دادیم و به زودی هیئت‎های نظارت شهرستان‌ها نیز تشکیل خواهد شد.

شبکه نظارت و هیئت نظارت استان آمادگی کامل دارد تا در هفتم اسفند ماه 1394 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را با رعایت موازین قانونی به صورتی باشکوه و دشمن‎شکن با کمک مردم برگزار کند.

ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی از 27 آذر امسال آغاز و تا چهارم دی ماه سال جاری ادامه می‎یابد و زمان ثبت‎نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از 26 آذر تا دوم دی ماه سال جاری است.

برای همه همکارانم در هیئت‎های نظارت و شبکه مردمی نظارت و مجموعه استانداری، ستاد انتخابات استان، فرمانداران، بخشداران و اعضای هیئت‎های اجرایی که برابر قانون مشخص خواهند شد آرزوی توفیق در برگزاری انتخابات را دارم.

انتهای پیام/کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار