تریبون دولت در اختیار اصلاح‌طلبان

تأکید روحانی بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد در حقیقت تکرار دل‌مشغولی جریان اصلاحات و سبزها در انتخابات هر دوره بوده و تأکید روحانی بر ورود خود به انتخابات با عنوان مجری قانون اساسی در چارچوب ارائه تضمین به این گروه‌ها بوده است.

ایجاد فضای دو قطبی انتخاباتی در سخنرانی‌های رئیس جمهور

به گزارش گلستان 24، اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران سراسر کشور، در حالی با پوشش وسیع رسانه‌های جریان اصلاحات مواجه شد که به‌موازات آن می‌توان چند محور از خلال اظهارات رئیس‌جمهور در چارچوب فعالیت‌های انتخاباتی احصاء کرد.

روحانی گرچه در اظهارات خود از دیپلماسی هسته‌ای دولت دفاع کرد اما با تأکید بر عزم دولت برای برگزاری انتخابات آزاد و نیز ورود وی به انتخابات اسفندماه به‌عنوان مجری قانون اساسی می‌توان چند گمانه در چرایی این اظهارات طرح و بیان کرد. گمانه‌هایی همچون:

سابقه رفتاری دولت یازدهم به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور مبتنی بر آن است که وی هرگاه در ماجرای هسته‌ای احساس کرده که پرونده به نقطه حساسی رسیده و یا مطلوب وی نیست با ایجاد یک حواس‌پرتی جمعی، کارت‌های داخلی را برای مشغول سازی فعال کرده است. به نظر می‌رسد بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور در همایش سراسری فرمانداران در همین چارچوب قابل ارزیابی باشد.

تأکید روحانی بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد در حقیقت تکرار دل‌مشغولی جریان اصلاحات و سبزها در انتخابات هر دوره بوده و تأکید روحانی بر ورود خود به انتخابات با عنوان مجری قانون اساسی در چارچوب ارائه تضمین به این گروه‌ها بوده است.

این اظهارات رئیس جمهور در حالی مطرح می‌شود که برخی از اعضای کابینه مانند جهانگیری، نوبخت و یونسی که وابسته به جریان اصلاح‌طلب هستند فعالیت‌های انتخاباتی خود را حتی در سطح استان‌ها سامان‌دهی کرده‌اند؛ محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از فعالیت‌های انتخاباتی مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور پرده برداشت و گفت: انصاری مسئول ارتباط انتخاباتی دولت با اصلاح‌طلبان است.

روحانی با توجه به این‌که در انتخابات ریاست جمهوری با آرای لرزانی به پیروزی رسید، لذا از پایگاه اجتماعی ضعیفی برخوردار می‌باشد. از سویی چون وی بخشی از آرای خود را از اصولگرایان کسب کرده و این روزها وی نسبت به اخذ مجدد این آرا، تردید دارد، لذا می‌کوشد با ارائه تضمین با بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان که در انتخابات شرکت نکرده بودند، آرای آنان را زودهنگام به میدان آورده و در حقیقت به پشتوانه سازی آتی برای خود بپردازد.

- ایجاد فضای 2 قطبی نیز بی‌شک یکی دیگر از اهداف مستتر در سخنرانی روحانی می‌تواند تعبیر و تفسیر شود./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار