رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان عنوان کرد:

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: گلستان مقصد اول کشور در ورود مواد مخدر است و طرح برخورد با قاچاقچیان و معتادان متجاهر هر ساله با شدت بیشتری صورت میگرد اما همچنان ورود مواد مخدر به گلستان ، این استان را در معرض آسیب جدی ناشی از این مواد قرار داده است.

گلستان مقصد اول مواد مخدر در کشور/ کشف 3تن و 412 کیلو مواد مخدر در سه ماهه اول سالجاری

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سرهنگ مجیر زائری ظهر امروز در نشست خبری که در ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان برگزار شد، اظهار کرد: 50درصد سرقت های گلستان در حوزه سرقت های خرد توسط معتادان انجام می شود و 45 درصد افرادی که دستگیر می شوند همگی سابقه اعتباد دارند.

وی افزود: میانگین سن اعتیاد در کشور ما به 21 سال رسیده است و روزانه 10 نفر بر اثر سوأ مصرف مواد مخدر در کشور فوت می کنند.

سرهنگ زائری گفت:  در سال 95 در گلستان یکهزار و 200 معتاد متجاهر  و 170 هزار نفر معتاد تفننی شناسایی شدند و گلستان با  دارابودن رتبه دوم کشوری و آمار 13/7 درصدی بالاتر از میانگین کشوری یکی از استان های شایع در توزیع و مصرف مواد مخدر است.

وی ادامه داد: براساس آمار سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا درگیر اعتیاد هستند که سهم کشورمان از این میزان دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که با احتساب یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از معتادان غیررسمی و تفننی، این میزان به چهار میلیون و ۴۰۰ نفر نیز می رسد.

سرهنگ زائری بیان کرد: به طور میانگین ۲۶۳ هزار تا ۳۴۰ هزار از اراضی افغانستان تحت کشت مواد مخدر قرار می گیرد و این کشور ۹۰ درصد تریاک، ۴۶ درصد مورفین و ۲۶ درصد هروئین و ۳۵ درصد حشیش دنیا را تولید می کند، ما ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داریم که مقابله و مبارزه با مواد مخدر را برای ما سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گلستان با مشکل کمبود مکان برای اجرای ماده 16 برای جمع آور ی، نگهداری و بهبودی معتادان متجاهر روبرو است و فقط یک مرکز در توسکستان با ظرفیت 100 نفر عهده دار اجرای این طرح است و با وجود 115 مرکز ام.ام.تی حصوصی اما نیازمند احداث فوری مرکز جامع نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیت بالا هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در رابطه با آمار 10 ساله کشفیات مواد مخدر استان ، اظهار کرد: در 10 سال گذشته بیش از 70 تن کشفیات صورت گرفته 48 تن تریاک، 254 کیلو هروئین، 11 تن و 500 کیلو حشیش، 2 تن و 900 کیلو مورفین ، 757 کیلو شیشه  و 3تن هم سایر مواد مخدر کشف و ضیط شده است.

وی افزود: در طی همین سال ها ، 11 هزار و 888 نفر خرده فروش دستگیر و 90 هزار معتاد هم جمع آور ی شده اند و تعداد 444 باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده و یکهزار و 158 خودرو سبک و 117 خودرو سنگین از این باندها ضبط شده و تعداد 119 قبضه سلاح هم کشف و ضبط شده است.

سرهنگ زائری ادامه داد: سال گذشته نیز 11 تن و 600 کیلوکرم کشفیات مواد مخدر داشتیم که نسبت به سال قبلش 10 تن و 950 کیلو رشد داشته و 256 قاچاقچی دستگیر شده که نسبت به سال قبل 4درصد رشد ، و 2 هزار و 224 نفر خرده فروش دستگیر شدند که نسبت به سال قبلش 26 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در همین راستا سال گذشته 8 هزار و 370 نفر معتاد جمع آور ی و تحویل مراکز بازپروری شدند.

سرهنگ زائری گفت: سال گذشته 45 هزار و 479 سی سی متادون خارج از شبکه که توزیع میشد را کشف کردیم که نسبت به سال قبل 33 هز ار و 300 سی سی بیشتر بود و رشد 1256درصدی داشت.

وی افزود: در حال حاضر بحث مواد مخدر صنعتی که به راحتی و در اشکال مختلف توزیع می شود نگران کننده شده است و میزان عرضه و تقاضای آن هم رو به افزایش است .

زائری با بیان اینکه معتادان تفننی در محافل و مجالس مصرف می کنند و مصرف دائمی ندارند به همین دلیل شیوع شناسی آمار آن کار سختی است، متذکر شد: جامعه معتادین زن روند افزایشی داشته و در سطح کشور از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد، ۱۷۶ هزار نفر زن هستند که ۰.۶ درصد را شامل می‌شود، در سطح گلستان نیز هفت هزار نفر از معتادان از بانوان هستند و متأسفانه به دلیل تغییر در سبک زندگی مصرف گُل در بانوان رو به افزایش است.

وی گفت: سال گذشته 378 کیلو شیشه کشف شد که نسبت به سال قبلش 122 درصد افزایش داشته است .

رئیس پلیش مبارزه با مواد مخدر گلستان اظهار کرد: در سه ماهه امسال نیز 3 تن و 412 کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط شده و 81 قاچاقچی دستگیر و 692 خرده فروش و تعداد 2 هزار و 805 معتاد از مناطق پرخطر  استان جمع اوری شده اند .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار