مدیرکل انتقال خون گلستان :

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: ۶.۵ درصد مراجعان به مراکز انتقال خون استان زنان هستند که آمار مشارکت این قشر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۸ درصد کاهش یافته که باید تلاش کنیم علاوه بر افزایش آمار اهداکنندگان، تعداد خوندهی این قشر نیز بیشتر شود.

سهم ۶.۵ درصدی بانوان گلستانی در اهدای خون

به گزارش گلستان 24، فاطمه محمدی اظهار کرد: ایران در شاخص اهدای خون زنان از دنیا عقب‌تر است که یکی از دلایل آن دور بودن پایگاه های انتقال خون از محلات و توزیع نامتوازن این پایگاه ها در شهرهاست.

وی اظهار داشت : بانوان نقش موثری در ترغیب اعضای خانواده به اهدای خون دارند و از این رو باید فرهنگ اهدای خون بین این قشر نهادینه شود.

وی بیان کرد: یکی از شرایط اهدای خون، داشتن حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن برای گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال است و هر بانو با داشتن این شرایط می‌تواند ۴۵۰ سی‌سی خون اهدا کند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: بانوان با توجه به شرایط فیزیولوژیکی تا قبل از دوران یائسگی می توانند حداکثر سه بار در سال و پس از دوران یائسگی تا چهار بار در سال خون اهدا کنند.

محمدی افزود: زنان تنها در زمان عادت ماهیانه و قاعدگی، بارداری، یکسال پس از سقط جنین، ۶ هفته بعد از زایمان و دوران شیردهی امکان اهدای خون ندارند و چنانچه فرزند آن‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کند، تا پایان دوره شیردهی از اهدای‌خون معاف هستند.

وی اظهار داشت: یکی از جمعیت های سالم و مناسب برای اهدای خون بانوان هستند که می توانند جزو اهداکنندگان مستمر باشند اما به دلیل برخی باورهای غلط آمار مشارکت این قشر کمتر از حد انتظار است.

وی با اشاره به شاخص ۶۳ درصدی اهدای خون مستمر در گلستان بیان کرد: این استان ۱۱ هزار و ۷۷۲ اهداکننده مستمر دارد که ۵۶۷ نفر آنان زن هستند

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار