مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به پسروی شدید آب در منطقه "فریدپاک" در نوار مرز دریایی ایران با ترکمنستان و غیرقابل استفاده‌شدن دستگاه‌های سنجش دریایی این مرکز گفت : ایستگاه جدید هواشناسی دریایی در روستای مرزی خواجه نفس‌گمیشان راه‌اندازی می‌شود.

مرکز سنجش دریایی هواشناسی گلستان به دلیل پسروی آب غیرقابل استفاده شد

به گزارش گلستان 24، نوربخش داداشی اظهار کرد: ایستگاه جدید هواشناسی دریایی گلستان در مجاور پن‌ها و قفس‌های شناور پرورش ماهی در مصب گرگانرود در خواجه نفس گمیشان مستقر خواهد شد و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: اطلاعات دریافتی از سنسورهای نصب شده این سکو در آب و دیگر اطلاعات جوی بصورت آن لاین (برخط) به مرکز منعکس خواهد شد.

داداشی در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه دریای فردیپاک هم گفت : هر چند سنجنده‌های دریایی این مرکز در حال حاضر غیر فعال است اما سایر داده‌های جوی به مرکز ارسال و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد .

وی به اثربخشی این سکوی هواشناسی دریایی در پروژه نجات خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: اطلاعات دریایی و تراز آب استخراج شده از این سکو در حوزه‌های مختلف شیلات، دریانوردی، صید و صیادی نیز تاثیرگذار است.

داداشی مهمترین هدف راه‌اندازی این سکو را توسعه شبکه پایش در بخش دریای خزر عنوان کرد و گفت: داده‌های این سکو، قابلیت ایجاد ارزش افزوده در پروژه‌های اقتصادی حوزه دریا مانند ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و گردشگری دریایی را دارد.

ایمن سازی تردد دریایی و کاهش خسارت های احتمالی این حوزه نیز از دستاوردهای پیش بینی شده اجرای این سکو در بخش شرقی دریای خزر است.

داداشی گفت: گلستان ۱۱ ایستگاه سینوپتیک، ۲۱ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۱ ایستگاه باران سنجی، ۲۶ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه کت وان (فرودگاهی)، ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و در مجموع ۱۶۱ سامانه و ایستگاه دارد.

منطقه فرید پاک در نوار صفر مرزی آبی ایران با کشور ترکمنستان در دریای خزر قرار دارد که فعالیت های مربوط به پرورش ماهیان خاویاری در آن اجرا می شود

 

ارسال نظر

آخرین اخبار