مدیرکل ثبت احوال گلستان:

مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت که از آغاز فعالیت این نهاد در استان در سال ۱۳۰۵ تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره سند هویتی در شهرهای گلستان صادر شده است.


۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سند هویتی در گلستان صادر شد

به گزارش گلستان ف24، "حمیدرضا مطیع" امروز در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع گنبدکاووس افزود: امروزه نقش آمار از اهمیت بالایی در برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور برخوردار است و بهترین مدل آماری هم بحث نفوس افراد جامعه است.

وی، مهلت قانونی ۱۰ روزه برای ثبت وفات و ۱۵ روزه برای ثبت ولادت‌ها را از دلائل اهمیت ثبت نفوس و تثبیت نظام هویتی در جامعه دانست و گفت: در سازمان ثبت احوال کشور "نظام پوشش وقایع حیاتی" و "شبکه اعلام" وجود دارد تا وقایع حیاتی در مهلت قانونی ثبت شود.

مطیع اضافه کرد: در قالب نظام پوشش وقایع حیاتی و شبکه اعلام هم اکنون در گلستان، هزار و ۲۰۰ ثبت یار شامل "ماماها در بیمارستان‌ها، دهیاران، شوراها، بهورزان و متولیان آرامستان‌ها" در مناطق روستایی با ادارات ثبت احوال همکاری دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹۹ درصد ولادت‌ها در مراکز درمانی گلستان رخ می‌دهد که به موقع ثبت می‌شود ضمن اینکه در واقعه فوت‌ باوجود همکاری دهیاران، شوراها و متولیان آرامستان‌ها در مناطق روستایی استان برخی نگرانی‌ها در این بخش بویژه در آرامستان‌هایی که متولی ندارد، وجود دارد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان با اشاره به جلسه قبل شورای ثبت وقایع حیاتی استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، گفت: در این جلسه برلزوم ساماندهی آرامستان‌ها (حصارکشی و تعیین متولی) پس از پیش بینی اعتبارات مورد نیاز تاکید شد.

مطیع، عدم ثبت تغییر نشانی و مهاجرت (درون شهری، شهر به شهر، روستا به روستا و استان به استان) توسط افراد را از دیگر مشکلات حوزه ثبت احوال دانست و افزود: برای رفع این مشکل ثبت احوال کشور سامانه الکترونیکی به نشانی " www.ncr.ir " را طراحی شده که افراد می‌توانند با مراجعه به آن بدون هزینه نسبت به ثبت آدرس جدید محل سکونت خود اقدام نمایند.

وی همچنین با اشاره به پروژه "سببی و نسبی" ثبت احوال به منظور ثبت مشخصات "شجره نامه‌ای" افراد، گفت: هم اکنون در گلستان ۲ میلیون ۶۰۰ هزار سند هویتی ثبت شده از افراد در قید حیات و فوت شده وجود دارد که امسال باید ۳۰ درصد آنها در قالب این پروژه انجام شود.

مطیع از انجام ۲۴ درصد از سهمیه پیش بینی شده برای ثبت احوال گلستان خبر داد و افزود: ۶ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال انجام خواهد شد ضمن اینکه این اداره کل و ادارات تابعه به جهت آگاهی بخشی به مردم نسبت به وظایف و خدمات ثبت احوال، میز خدمت در اقصی نقاط استان برپا می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال گلستان همچنین از صدور کارت هوشمند ملی برای ۹۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال استان خبر داد و گفت: این استان شمالی یک میلیون و ۴۸۷ هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی دارد که تا کنون برای یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر آنها کارت صادر شده است.

به گفته وی، در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ هزار و ۴۲۱ واقعه ولادت و هشت هزار و ۲۷ واقعه ازدواج در گلستان ثبت شده که سهم شهرستان گنبدکاووس به ترتیب سه هزار و ۳۷ واقعه ولادت و هزار و ۷۷۳ واقعه ازدواج بوده است.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با اشاره به اهمیت و حساسیت ثبت وقایع حیاتی تصریح کرد: هرگونه سهل انگاری یا کم توجهی در این حوزه بویژه در استان گلستان که تنوع اقوام دارد و اتباع هم در آن حضور دارند، آثار اجتماعی، سیاسی و امنیتی به همراه خواهد داشت.

مهدی دهرویه گفت: ازدواج‌های غیرقانونی دختران و زنان ایرانی با اتباع بیگانه، وجود افراد مشکوک التابعه، افزایش حضور اتباع بیگانه و مهاجرت‌های بی‌رویه از مهمترین مسائل اجتماعی در گلستان و گنبدکاووس است که باید مردم را نسبت به پیامدهای این مسائل آگاه کرد.

وی اضافه کرد: پایین بودن میانگین سرانه درآمدی خانوارها در گلستان یکی از دلائل مهاجرت است که باید با انجام کارهای مطالعاتی توسط دانشگاهیان با همراهی ثبت احوال، راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌ها اندیشیده شود.

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس هم در این جلسه گزارشی از ثبت وقایع حیاتی "ولادت، وفات، ازدواج و طلاق" در این شهرستان ارائه کرد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال سه هزار و ۳۷ ولادت، ۷۶۹ وفات، هزار و ۷۷۳ ازدواج و ۳۸۶ طلاق ثبت شده است.

جلیل گلدی امانزاده افزود: آمار ولادت‌های نیمه نخست امسال در گنبدکاووس و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد کاهش داشته است ضمن اینکه آمار ازدواج در این مدت ۵.۲ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش ولی طلاق‌ها ۴.۲ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین از نام نویسی ۹۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال گنبدکاووس معادل ۲۶۴ هزار و ۹۷۸ نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی در گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: تا کنون کارت ۲۲۳ هزار و ۵۲۱ نفر به افراد تحویل شده و هزار و ۹۰۱ کارت هم در مرحله تحویل به متقاضیان است.

امانزاده، تعهد امسال گنبدکاووس برای نام نویسی کارت هوشمند ملی را ۱۳ هزار و ۹۶۳ فقره اعلام کرد و گفت: تاکنون نام نویسی ۶ هزار و ۸۰۵ نفر انجام شده است ضمن اینکه بخش زیادی از افرادی که برای کارت خود اقدام نکردند، دانش آموز هستند که با همکاری آموزش و پرورش این رقه تا پایان امسال محقق خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار