سرشماری گونه‌های علفخوار پارک ملی گلستان سالانه برای بررسی آخرین وضعیت جمعیتی جانوران با محوریت «کل و بز، قوچ و میش و آهو» از صبح امروز یکشنبه ۲۹ آبان با مشارکت نیروهای محیط‌بانی و اداره کل حفاظت محیط زیست، دوستداران طبیعت و همیاران محیط زیست آغاز شد.

آغاز سرشماری قوچ و میش و نوید رشد حیات وحش پارک ملی گلستان

به گزارش خبرنگار گلستان 24مهدی تیموری اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای پارک ملی گلستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به همراه همکاران سازمان مرکزی، همیاران طبیعت، جوامع محلی و دانشجویان و اساتید علاقمند به محیط زیست در این سرشماری مشارکت دارند.

وی افزود: این افراد که با تشکیل تیم‌های سه نفره از شنبه شب در مناطق سرمحیط بانی میرزابایلو، سولگرد، لهندور، آلمه، تنگه گل، دشت و محدوده آنها مستقر شدند از صبح امروز سرشماری را آغاز کردند و تا دوشنبه به کار خود ادامه می‌دهند.

رییس پارک ملی گلستان گفت: تیم‌ها با استقرار در مناطق مختلف پارک جمعیت علفخواران موجود را با روش مشاهده مستقیم و استفاده از دوربین ثبت و در پایان با جمع‌بندی نتایج تعداد زیستمدان گزارش می‌شود.

تیموری افزود: طبق آخرین سرشماری که پاییز سال گذشته انجام شد ۹ هزار و ۵۷۹ راس انواع گونه‌های علفخوار شامل هشت هزار و ۲۵۱ راس قوچ و میش، ۹۹۷ راس کل و بز و ۳۳۱ راس آهو در پارک ملی گلستان وجود دارد که با توجه به همکاری خوب دوستداران محیط زیست و گشت‌زنی‌های شبانه روزی نیروهای محیط‌بانی برای حفاظت از طبیعت، پیش بینی می‌شود نتیجه سرشماری امسال هم همچنان جمعیت روبه‌رشد حیات وحش در این ذخیره‌گاه را نشان دهد.

وی کمبود نیروی انسانی را از مهمترین مشکلات پارک ملی گلستان برای حفاظت بهتر و اجرای برنامه‌های پیشرو اعلام و بیان کرد: چارت سازمانی تعریف شده با توجه به وسعت این ذخیره‌گاه زیست کره ۱۱۸ نفر است اما هم اینک فقط ۴۰ نیروی فعال داریم.

تیموری با اشاره به تلف شدن حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از جاده میان گذر این پارک به‌ویژه هنگام تاریکی شب، گفت: بخش زیادی از تلفات حیات وحش بر اثر سوانح رانندگی در استان مربوط به پارک ملی گلستان است.

رییس پارک ملی گلستان افزود: همچنین حفر ۳۰ حلقه چاه از سالیان قبل در حاشیه دشت میرزابایلو برای کشاورزی از جمله عوامل تاثیرگذار در خشک شدن سفرهای آب مناطق بالادست پارک ملی گلستان است به طوری که امروز شاهد کاهش دبی منابع آبی این پارک هستیم.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار