استاندار گلستان:

استاندار گلستان با گرامی‌داشت فرارسیدن ۵ آذر گفت: حادثه تاریخی پنجم آذر گرگان که پس از واقعه میدان شهدای تهران به عنوان خونین‌ترین حادثه انقلاب اسلامی ایران شناخته می‌شود مسیر جریان انقلاب را تا روز پیروزی مشخص کرد.

حادثه پنجم آذر گرگان مسیر جریان انقلاب را تا روز پیروزی مشخص کرد

به گزارش گلستان 24 به نقل  از روابط عمومی استانداری گلستان، علی‌محمد زنگانه در این پیام نوشت: شهادت ۱۴ تن از مردان و زنان بی‌دفاعی که اندیشه‌ای جز دفاع از آرمان‌های دینی و مذهبی نداشتند و برای صیانت از اسلام عزیز به خیابان‌ها آمده بودند، نشانه اوج حقارت و فلاکت نظامی بود که در راه سرکوب مردم استفاده از هر ابزاری را مجاز می‌دانست.

وی در این پیام تاکید کرد: مردم گرگان و گلستان در پنج آذر ثابت کردند پای دفاع از ارزش‌های انسانی و انقلابی تا پای جان ایستاده‌اند.

در پیام استاندار گلستان آماده است: جوانان و نوجوان گرگانی و گلستانی به عنوان مدافعان ارزش‌های انقلابی در گام دوم انقلاب به تاسی از شهدای والا مقام پنجم آذر پرداخته‌اند و در عرصه جنگ نرم و دفاع مطهر به تبیین ارزش‌های جمهوری اسلامی می‌پردازند.

زنگانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان والا مقام پنجم آذر گرگان اظهار امیدواری کرد بتوانیم رهروان شایسته‌ای برای تمام شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم، سلامت، امنیت و دفاع مطهر باشیم و آینده‌ای درخشان را برای نگارستان ایران ترسیم کنیم.

صبح روز پنجم آذر سال ۱۳۵۷ حدود ۳۰ هزار نفر از مردم استرآباد ساکن محدوده ای به وسعت بندرگز تا علی‌آبادکتول در فلکه امامزاده عبدالله گرگان جمع شدند تا ضمن علنی کردن اطاعت خود از فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر برگزاری عزای عمومی واقعه ۲۹ آبان، خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ داده در حرم مطهر امام رضا (ع) نشان دهند.

تجمع مردم برای یک راهپیمایی آرام بود اما ماموران رژیم پهلوی در همان آغاز تظاهرات با تیراندازی مستقیم مانع بلندشدن صدای اعتراض مردم شدند و خیابان «مول‌اندروژ» (پنج آذر فعلی) را به دریایی از خون و اشک و فریاد تبدیل کردند.

بر اساس صورت جلسات به جا مانده از گروه ضربت ژاندارمری، کلانتری‌ها، نیروهای شهربانی گرگان و ساواک، ماموران رژیم پهلوی از ساعت هشت صبح تا آخر شب حدود هشت هزار انواع گلوله برای سرکوب مردم بی دفاع گرگان شلیک کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار