مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان از درگیری حدود هزار هکتار مزارع گندم استان با آفت سوسک سیاه خبر داد و گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و نبود یخبندان در سال گذشته ظرفیت افزایش سطح درگیری با این آفت تا ۵۰ هزار هکتار وجود دارد.

خسارت آفت سوسک سیاه در مزارع گندم گلستان روبه افزایش است

به گزارش گلستان 24، کیانوش حق‌نما اظهارداشت: تاکنون هزار هکتار از مزارع گندم استان به مانند روستای ایمر گنبدکاووس به دلیل درگیری با این آفت سم پاشی شد اما با توجه به کاهش بارندگی‌ در آذرماه، احتمال افزایش سطح درگیری مزارع کشاورزی استان به ویژه در دیم‌زارهای شمالی مانند شهرستان‌های کلاله، گنبدکاووس، آق‌قلا، گمیشان و بندرترکمن و بخش‌هایی از مناطق جنوبی استان مانند سعدآباد گرگان و قورچای رامیان با آفت سوسک سیاه گندم وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته بخشی از بذور گندم برای مناطق درگیر با آفت‌ها سوسک سیاه به صورت رایگان ضدعفونی شد و حشره‌کش در اختیار کشاورزان قرار گرفت در نتیجه سطح درگیری مزارع دیم با این آفت از ۵۰ هزار هکتار سال‌های قبل‌تر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان تاکید کرد: بیشترین درگیری با آفت سوسک سیاه مربوط به مزارعی است که در آن الگوی تناوب کشت گندم و کلزا رعایت نشده و بررسی‌ها حاکی از افزایش جمعیت این آفت به دلیل شرایط آب و هوایی در مقایسه با سال قبل دارد.

حق‌نما مهمترین راهکار پیشگیری از شیوع این آفت را ضدعفونی بذور گندم قبل از کشت اعلام کرد و گفت: کشاورزان با مشاهده این آفت برای مقابله و جلوگیری از افزایش سطح درگیری، سم‌پاشی مزارع خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: همچنین حدود ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کلزا درگیر با آفت کک و ۳۰۰ هکتار درگیر با آفت حلزون راب در سطح استان سم‌پاشی شدند.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان، بیش از ۸۰ هزار هکتار از مزارع کلزا و گندم این استان به دلیل رعایت‌نشدن تناوب در کشت پاییزه در معرض خسارت ناشی از درگیری با آفت سوسک سیاه، کک، گل‌جالیز و حلزون راب قرار دارد.

حق‌نما همچنین علف هرز چچم را از دیگر آفت‌های با احتمال خسارت‌زایی به مزارع گندم و کلزا گلستان برشمرد و اظهارداشت: استفاده از بذور خود مصرفی و انتقال آن به سایر نقاط به‌جای استفاده از بذور گواهی شده و مصرف سم‌های دومنظوره از مهمترین دلایل گسترش این آفت است.

وی افزود: مزارع گندم و کلزا سه شهرستان "بندرترکمن، بندرگز و کردکوی" در غرب استان گلستان محل اصلی تراکم آفت علف هرز چچم به‌حساب می‌آید لذا همواره به کشاورزان این مناطق توصیه می‌شود از نظرات کارشناسان در رابطه بهترین نوع و زمان مناسب سم‌پاشی با سموم تک منظوره بهره گیرند.

حق نما یادآور شد: این آفت سال گذشته به برخی از مزارع گندم و کلزا که کشاورزان آن بحث مدیریت علف‌های هرز شامل "سمپاشی به موقع، کیفیت سم و آب و نوع دستگاه" را رعایت نکردند بین ۳۷ تا ۵۱ درصد خسارت زد.

وی گفت: امسال بسته‌های آموزشی مدیریت علف‌ هرز چچم بین کشاورزان مناطق غرب استان در حال توزیع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار