امسال بیش از ۲۱ هزار هکتار از مراتع و اراضی استان گلستان مورد هجوم ملخ‌های مراکشی قرار گرفت و آن طور که مسئولان می‌گویند کار مبارزه با این آفت تقریبا به پایان رسیده است.

مبارزه با ملخ مراکشی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان گلستان انجام شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، با شروع اردیبهشت‌ماه ملخ‌های مراکشی که سر از تخم درآورده‌اند به سمت مراتع و مزارع کشاورزی هجوم می‌آورند، آنها هر بوته سبزی که در مسیرشان باشد را می‌خورند و از بین می‌برند. در شمال و شرق استان حدود 9 دهه است که مردم با این آفت دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی بزرگان منطقه مانند آخوند غراوی می‌گفت برخی سال‌ها آنقدر هجوم ملخ‌ها زیادی بود که حتی نی و حصیرهای اطراف آلاچیق‌ها را نیز می‌خوردند.

در دو سه سال اخیر به‌علت شناسایی به‌هنگام و مبارزه با این آفت، سطوح آلوده به ملخ مراکشی کاهش چشمگیری پیدا کرده بود و حتی به حدود 6 هزار هکتار هم رسیده بود اما امسال سطح مبارزه با این آفت به بیش از 21 هزار هکتار رسیده است.

در این میان برخی‌ها معتقدند مبارزه نامناسب در سال گذشته سبب طغیان آفت در سال جاری شده است هر چند کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی این اظهارنظرها را قبول ندارند و می‌گویند دیده‌بان‌هایی که اغلب عشایر و کشاورزان منطقه هستند، به‌دلیل سرسبزی مراتع و زیاد بودن پوشش گیاهی برای مقابله با این آفت کمتر احساس نیاز کردند و دیرتر این موضوعات را به ستادهای شهرستانی اطلاع دادند.

کیانوش حق‌نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان درباره آخرین وضعیت مقابله با ملخ‌های مراکشی در استان به خبرنگار تسنیم گفت: کار مبارزه با این آفت در شهرستا‌ن مراوه تپه، کلاله، گنبدکاووس، آق‌قلا و غیره تقریبا به پایان رسیده و در حال تعیین کانون‌های آلوده و جمع‌بندی سطح مبارزه هستیم.

وی افزود: مبارزه امسال در سطح مراتع انجام شد و بیشترین سطح آلوده مربوط به شهرستان‌های مراوه تپه با 16 هزار و 507 هکتار، 2 هزار و 685 هکتار در شهرستان آق‌قلا و یک‌هزار و 507 هکتار در شهرستان گنبدکاووس بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته سطح مبارزه با ملخ‌های مراکشی در استان حدود 6 هزار و 700 هکتار بود که این سطح امسال به 21 هزار 312 هکتار افزایش یافت.

وی درباره علت طغیان ملخ‌های مراکشی در برخی مناطق استان بیان داشت: سال گذشته به‌علت بارندگی‌های خوب، مراتع استان پوشش گیاهی خوبی داشت و با توجه به تراکم کوچ عشایر و حضور دامداران، کمتر برای مبارزه با این آفت احساس نیاز شد. از طرفی چون سال گذشته هم مراتع استان پوشش گیاهی مناسبی داشت و غذای کافی برای این آفت فراهم بود، زاد و ولد بیشتری داشتند و امسال شاهد افزایش جمعیت  ملخ‌ها بودیم.

حق‌نما با اشاره به آغاز مبارزه با ملخ‌های شکم بادمجانی در مراتع استان گفت: گزارش‌هایی از هجوم این ملخ‌ها به بخش‌های از مراتع آزادشهر و گرگان رسیده که سطح آلوده محدود است. در آزادشهر چند روزی است که مقابله با این آفت آغاز شده و در گرگان نیز از امروز مقابله با این آفت آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار