رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم مطرح کرد؛

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم به نشانه‌های انسان الهی، سالک و اهل معرفت اشاره کرد و گفت: انسان الهی، اهل بازی دادن و بازی خوردن نیست.

نشانه‌های انسانِ الهی/ راز رضایتمندی حضرت زهرا(س) از زندگی

به گزارش گلستان24 به نقل از ایسنا؛ آیت الله سید مرتضی میرکتولی امروز پنجشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری ایسنا با تسلیت پیشاپیش سالروز شهادت سردار سلیمانی، اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی مرد مقاومت، علم و ایمان بود و شهادت این مرد بزرگ نماد استکبارستیزی و تبلور جنایت، بی‌قانونی و وحشی‌گری نظام تروریست غرب است.

وی در ادامه به اسلامی‌سازی علوم انسانی اشاره کرد و افزود: معمولاً این نظریه مطرح می‌شود که آیا امکان دارد علوم انسانی زیر مجموعه علوم اسلامی قرار بگیرد و یا علوم انسانی بومی‌سازی شود و زیر مجموعه علوم اسلامی قرار گیرد؟ به نظر می‌رسد آنچه در حوزه علم، معرفت و دانش قرار دارد، نمی‌تواند از علوم اسلامی و الهی جدا باشد، در واقع بشر به هر چیزی که در حوزه عقلانیت و علم و دانش به عنوان کمال به آن دست پیدا می‌کند زیر مجموعه علوم اسلامی و الهی تعریف می‌شود.

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه ما در حیطه علوم انسانی در مورد فعل خداوند و در حوزه دین در مورد قول خداوند سخن می‌گوییم، بیان کرد: تمام دانش‌های مختلف در دانشگاه‌های جهان بحث بر محور فعل خدوند است اما در حوزه دین در حوزه علمیه قم و یا حوزه علمیه مسیحیت سخن درباره قول خداوند است، تمامی مطالعات در حوزه حسی، تجربی و علوم انسانی در حوزه عالم تکوین و فعل خداوند است.

میرکتولی با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم انسان‌ها به دو دسته انسان‌های دنیاپرستِ گرفتار دنیا یا همان انسانهای تکاثری و انسان‌های حقیقت گرا و کوثری تبدیل می‌شوند، با اشاره به آیه ۲۰ سوره حدید گفت: خداوند در این آیه تمامی مراحل زندگی بشر را در پنج مرحله تقسیم می‌کند و می‌فرمایند انسان‌های اهل دنیا در امور اعتباری زندگی می‌کنند و زندگی آن‌ها در پنج مقطع خلاصه می‌شود و هر مقطع هشت سال طول می‌کشد که مرحله اول دوره بازی‌های کودکانه، مرحله دوم بازی و جوانی، مرحله سوم زینت و رسیدن به سن جوانی، مرحله آخر فخرفروشی و تکاثر در اموال و اولاد و غیره است.

وی اضافه کرد: انسان‌های اهل دنیا، چسبیده به دنیا هستند و همه اقدامات آن‌ها در تکاثر است ممکن است کسی در حوزه دین فعالیت کند اما به کار خود نگاه تکاثری داشته باشد و از تعداد مقلدین و یا چاپ کتاب‌هایش به وجد بیاید دسته دیگر از افراد در دنیا زندگی می‌کنند اما اهل اعتبارات نیستند.

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم متذکر شد؛امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: "الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا" درست مثل اینکه در خواب به ما کیسه طلا یا مدرک علمی یا مقام سیاسی و اجتماعی بدهند وقتی بیدار می شویم دستمان خالیست.

میرکتولی با اشاره به اینکه قرآن کریم گروهی از انسان‌ها را معرفی می‌کند که اهل کوثر و حیات طیبه هستند، یادآور شد: کوثر به معنای جوشش لذت و عشق و دنیای پر از شور، روشنی و طراوات است، انسان‌های کوثری در کنار نعمات دنیایی زندگی می‌کنند اما دل خود را به اعتبارات دنیایی نمی‌فروشند و به دنبال حقایق ثابت عالم هستند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) یک عارف سالک بود و می‌فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد و یا سردار شهید سلیمانی نیز که در آزادسازی شهر آمر لی سوریه حضور داشت حتی یک بار به تعریف از نقش آفرینی خود نپرداخت؛ این‌ها نشانه نگاه کوثری است.

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با طرح این پرسش که حضرت زهرا(س) چه داشت که اینقدر از زندگی خرسند و راضی بود، بیان کرد: خانه چند میلیاردی، سرویس طلای گرانقیمت و ...عامل خرسندی حضرت زهرا(س) نبود بلکه وجود او منشأ همه خیرات و برکات بود؛ او در دریای عشق الهی فانی بود و این هنر زیبای پرواز کردن در این عالم است.

میرکتولی با اشاره به اینکه انسان‌های سالک، اهل معرفت و حیات طیبه نه بازی می‌خورند و نه کسی را بازی می‌دهند، گفت: انسان الهی، اهل بازی دادن و بازی خوردن نیست برای انسانی که به مرحله سلوک و حیات طیبه رسید مسائلی اعم از اعتبار، ثروت، قدرت، امتیازات علمی و عناوین سیاسی و اجتماعی اهمیت ندارد، در واقع انسان مؤمن مانند انسان کافر از تمامی لذایذ دنیا استفاده می‌کند اما در کنار آن بندگی خداوند را هم دارد.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگ عالم هستی مانند ابراهیم خلیل الله(ع)، موسی کلیم الله (ع) ، عیسی روح الله(ع)، حضرت نوح(ع) و حضرت خاتم الانبیاء(ص) نگاه کوثری داشتند، گفت: با نگاه به دنیا و کشورهایی مانند ایران، لبنان و عراق می‌بینید که برکت امروز این کشورها از شجره طیبه و نگاه کوثری است، ما زیر سایه این شجره طیبه نشستیم و نگاه کوثری وصل شدن به حقایق عالم هستی و بال زدن در فضای باز عشق بازی خداوند است.

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه امروز سقف تمدن بشری در جامعه غرب، مسائل جنسی و شراب خواری است که می‌توان از آن به عنوان سقف تمدن حیوانی یاد کرد، تصریح کرد: البته حیوانات زودتر از انسان به این مقام رسیدند گرچه حیوانات در لذت‌های جنسی دچار انحراف نمی‌شوند اما برخی از انسان‌ها با گرفتار شدن در تنوع‌طلبی و دیگر آسیب‌های اخلاقی از مرزهای حیوانی هم عبور کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار