رئیس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله:

رئیس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله گفت: در سنوات گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله شاهد حضور یک میلیون پرنده یا بیشتر بودیم اما به دلایل مختلف این رقم در سال گذشته به حدود ۱۰۰ هزار بال رسیده و این رقم در سرشماری امسال احتمالاً کمتر خواهد بود.

جمعیت پرندگان خلیج گرگان رو به افول است

به گزارش خبرنگار  گلستان 24، علی کلانه اظهار کرد: متأسفانه یکسری از شکارچیان طی سال گذشته و امسال به صورت سازماندهی شده و بر اساس یک قرار قبلی وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله و خلیج گرگان شده و به کشتار حیات وحش می‌پردازند.

وی افزود: شکار گروهی و برنامه ریزی شده در سال قبل هم در سواحل خلیج گرگان در حوزه استحفاظی گلستان اتفاق افتاد و پس از آنکه این رخداد دو الی سه مرتبه تکرار شد، ما به عنوان حافظان حیات وحش تصمیم گرفتیم که با شگردهای مختلف پرنده‌ها را از سواحل دور کنیم.

کلانه ادامه داد: اگر همکاری حداکثری و کافی از سوی نهادهای مربوطه با محیط زیست مازندران انجام می‌شد، این وقایع قابل مهارشدن بود و مجبور نبودیم که بجای برخورد با شکارچیان به سراغ دور کردن پرنده‌ها برویم.

وی بیان کرد: افرادی مسلح با سر و صورت بسته وارد خلیج می‌شوند و علاوه بر تیراندازی به سوی پرنده‌ها به سوی محیط بان و نیروهای دریابانی تیراندازی می‌کنند و اسلحه می کشند، برخورد با چنین عملی صرفاً بر عده محیط زیست نیست باید نهادهای امنیتی، استانداری و دستگاه قضائی وارد ماجرا شده و این افراد شناسایی و با آنها برخورد قاطع شود.

کلانه عنوان کرد: در این شرایط هیچ عقلی سلیمی تأیید نمی‌کند که در این شرایط به سراغ صدور پروانه شکار برویم، عده‌ای از شکارچیان که درک درستی از مسائل نداشته، انتظار دارند که برای ساعاتی خوش گذرانی همه ثروت‌های طبیعی و میراث ژنتیکی محیط زیست را نابود کنند.

وی افزود: بر فرض محال اگر پروانه‌ای صادر شود، منحصر به مناطق آزاد و زیستگاه‌های خارج از مناطق چهارگانه است؛ این درحالی است که خلیج گرگان در زمره ذخیره گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش بوده و شکار در آن مطلقاً ممنوع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار