رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: مرگ ۲۲۲۵ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله رخ داده است. از سوی دیگر سازمان دامپزشکی نیز اعلام کرده که علت مرگ پرندگان تالاب میانکاله سم بوتولیسم است؛ همان سمی که سال گذشته هم سبب مرگ ۴۰ هزار پرنده مهاجر در این تالاب شد.

عامل اصلی تلفات پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله مشخص شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در خصوص تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله، به میزان گفت: رخدادی که امسال در تالاب میانکاله رخ داده است مشابه رخداد سال گذشته بوده است. و، چون امسال تجربه سال پیش را داشتیم امسال به موقع متوجه شدیم و توانستیم به موقعه لاشه‌ها را جمع آوری کنیم که تجمع لاشه‌ها در حاشیه تالاب خود عامل تشدید بیماری در بین پرندگان دیگر می‌شده است.

ربیعی توضیح داد: در حالی که حدود ۱۰ روز از شروع این ماجرا می‌گذرد حدود ۲۲۲۵ لاشه پرندگان مهاجر در سطح آب‌های تالاب میانکاله جمع آوری کردیم. با تجربه سال گذشته و داشتن تجهیزات و اقدام به موقعه توانستیم نسبت به سال گذشته عملکرد ساماندهی بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی افزود: محل دفن لاشه این پرندگان در بندر گز و گلوگاه انتخاب کردیم و حدود ۱۵ گونه مختلف پرنده‌ها در این تلافات بوده است که همانند سال گذشته بیشترین تلفات بیش از ۹۳ درصد چنگر معمولی و ۷ درصد مابقی به ترتیب مرغابی‌ها و فلامینگو‌ها بوده اند. همچنان این تلفات ادامه دارد، ولی مثل سال گذشته شدت را نداشته است، در طی این ۱۰ روزه که این اتفاق شروع شده است به طور متوسط حدود ۲۵۰ لاشه را در روز داشتیم که هر روز در حال جمع آوری آن‌ها هستیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اظهار کرد: این منطقه کاملا شکار و صید ممنوع است و شکاری در این منطقه رخ نمی‌دهد و، چون تالاب بین المللی میانکاله پناهگاه حیات وحش است و هر گونه شکار و صید در این تالاب ممنوع است و اینکه از طرف سازمان محیط زیست هم مجوز شکاری صادر نشده است.

وی گفت: سازمان محیط زیست به بومیان محلی و به همه افراد منطقه اطلاع رسانی کرده است که حتی به لاشه‌های در حال مرگ پرندگان هم دست نزنند، در واقع تیمی از سوی محیط زیست سازماندهی شده اند که که لاشه‌های این پرندگان را جمع آوری کرده و مردم عادی در صورت مشاهده فقط به سازمان محیط زیست و یا دامپزشکی گزارش دهند و برای حفظ جان خود دخالتی در جمع آوری این لاشه‌ها نداشته باشند.

ربیعی مطرح کرد: پیش بینی میکنیم که این تلفات تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد تا زمانی که پرندگان مهاجر، مهاجرت خود را آغاز کنند این تلفات ادامه دارد. این تلفات فقط در بین پرندگان مهاجر است و در بین جانوران و گونه‌های دیگر نبوده است. در واقع این پرندگان آبزی مهاجر هستند که در اواخر تابستان وارد کشور می‌شوند و تا اواخر زمستان در تالاب بین المللی میانکاله زمستان گذرانی می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران اعلام کرد: آذر ماه امسال که از تلفات پرندگان مهاجر ناشی از آنفولانزا در بیشتر تالاب‌ها گزارش شد، ولی در تالاب میانکاله این تلفات کمتر بوده که حدود تعداد ۲۰ یا ۳۰ پرنده تلفات داشتیم که عوامل‌های دیگری، چون خستگی و ضعف مسیر مهاجرت و یا برخورد با دکل‌های سیم برق فشار قوی تلف شده اند.

وی تاکید کرد: در واقع در ماه آذر ما توانستیم پرندگان را متمرکز کنیم و از پراکندگی گونه‌های بیمار جلوگیری کردیم که که این مقدار تلافات به کمترین حد خود رسید. ولی در حال حاضر تلفات پرندگان با این شدت ناشی از مصمومیت محیطی بوده است ول‌ی با توجه به نمونه برادری که دامپزشکی در چندین نوبت هم از پرندگان و هم از رابطین محیط زیست منطقه داشته است، که در این خصوص اطلاعیه رسمی مبنی بر مصومیت محیطی را اعلام کرده است.

ربیعی متذکر شد: بر اساس گزارشی که دامپزشکی اعلام کرده است، بررسی و نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های اخذ شده در شش محور مختلف، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله، بوتولیسم (مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم) بوده است؛ و نتایج آزمایشگاهی حاکی از آن است که آلودگی با فلزات سنگین، سموم ارگانوفسفره، سموم ارگانوکلره، بیماری‌های ویروسی و باکتریایی نقشی در این رخداد نداشته اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار