مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های مرتبط با بیابان‌زدایی گفت: ۱۰ درصد از مساحت این استان کانون فرسایش بادی و گرد و غبار است.

۱۰ درصد مساحت گلستان کانون فرسایش بادی و گرد و غبار است

به گزارش گلستان 24، محمدرضا کنعانی اظهارداشت: از مجموع این مساحت ۲۰۰ هزار هکتاری، ۳ هزار هکتار آن با شدت زیاد به کانون فرسایش بادی و گرد و تبدیل شده که در بخش تالاب، مراتع و کشاورزی شهرستان گمیشان قرار دارد.

وی بیان کرد: گلستان مشکل آلایندگی در صنایع ندارد و تنها مشکل اصلی این استان درگیری با فرسایش بادی و گرد و غبار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در راستای تحقق هوای پاک، جلسات منظم ماهانه با هدف‌پیشگیری از آلودگی برگزار می‌شود که در کنار پایش برخط و کارتابلی واحدهای تولیدی، معاینه فنی خودروها و همچنین معاینه فنی موتورخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

کنعانی یادآور شد: مطالعات منبع و سرچشمه ریزگردها در گلستان نشان می‌دهد که سرچشمه اصلی پدیده ریزگرد در این استان خارجی و از قسمت شمال شرق استان وارد می‌شود و بخش داخلی آن نیز مربوط به فرسایش بادی است.

وی گفت: برای حل مشکلات ناشی از سرچشمه داخلی ریزگردها، برنامه جامعی تدوین شده که در شورای برنامه‌ریزی استان و همچنین ستاد ملی حفظ و احیای تالاب‌ها مورد تایید و تصویب قرار گرفت و بر آن اساس محیط زیست در بخش تالابی، منابع طبیعی در بخش مراتع و جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی حفاظتی باید برنامه‌های خود را اجرا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: در بخش تالابی، احیا و علاج‌بخشی تالاب گمیشان در دستور قرار دارد که هشت اقدام آن دارای اولویت اول و هشت اقدام دیگر دارای اولویت دوم است.

کنعانی افزود: اقدام اول از هشت اولویت نخست ساخت‌ ایستگاه پمپاژ پرتاب سه متر مکعب در ثانیه آب از سایت میگوی گمیشان به این تالاب است که اعتبارات و تجهیزات آن فراهم شده و تجهیزان آن در بهمن ماه وارد استان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از محل سفر استانی پارسال رییس جمهور هم ۲۵۰ میلیارد ریال در مدت سه سال برای احیا تالاب‌های گلستان مصوب شد که سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال و امسال هم تاکنون ۲۰ میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص داده یافت و با استفاده از آن بخشی از لایروبی تالاب‌ آلاگل و اجرای طرح پمپاژ تالاب گمیشان انجام شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار