مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: از زمان شروع فصل کشت گندم تاکنون ۲۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای استان به دلیل تغییرات آب و هوایی و رعایت نشدن تناوب کشت درگیر آفت سوسک سیاه شد.

۲۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای گلستان درگیر آفت سوسک سیاه شد

به گزارش گلستان 24، کیانوش حق‌نما اظهار کرد: سطح درگیری با این آفت علاوه بر دیم‌زارهای شهرستان‌های شمالی استان گلستان مانند گمیشان، بندرترکمن، مراوه‌تپه، کلاله، گنبدکاووس و آق‌قلا به اراضی آبی مناطق مرکزی و جنوبی استان هم رسیده است و در صورت تداوم شرایط آب و هوایی احتمال گسترش آن در سطح ۵۰ هزار هکتار وجود دارد.

وی افزود: در سال‌های قبل آفت سوسک سیاه گندم فقط مربوط به زمین‌های کشاورزی دیمی بود اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با بلند مدت امروزه شاهد درگیری اراضی آبی هم با این آفت هستیم که کشاورزان باید علاوه بر رعایت تناوب در کشت گندم و کلزا، از بذور ضدعفونی استفاده کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: کشاورزانی که عملیات ضدعفونی بذور را در کشت پاییزه انجام دادند در سال زراعی جاری از شیوع آفت سوسک سیاه در مزارع خود جلوگیری کردند که این مساله باعث کاهش هزینه‌های سمپاشی و خطرات زیست محیطی شده است.

حق‌نما یادآور شد: سال گذشته بخشی از بذور گندم برای مناطق درگیر با آفت‌ها سوسک سیاه به صورت رایگان ضدعفونی شد و حشره‌کش در اختیار کشاورزان قرار گرفت در نتیجه سطح درگیری مزارع دیم با این آفت از ۵۰ هزار هکتار سال‌های قبل‌تر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافت.

وی گفت: علاوه بر سوسک سیاه، آفت‌های کرم مفتولی و مگس جوانه خوار هم با پایان سرمای هوا برای گندم‌زارهای استان گلستان تهدید است لذا کشاورزان می‌توانند با بازدید هفتگی از مزارع خود و جدی گرفتن سم‌پاشی از گسترش این آفت‌ها پیشگیری کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به طغیان آفت پروانه بید کلم در بهار امسال که شیوع آن از کلاله آغاز شد و هفت هزار هکتار از مزارع کلزای استان را درگیر کرد، بیان کرد: کارشناسان در چند روز نخستین موارد تخم‌ریزی این آفت را بار دیگر در کلاله مشاهده کردند که باید هرچه زودتر پایش مزارع و مقابله شیمیایی و غیر شیمیایی را با آن در دستورکار قرار گیرد.

حق‌نما همچنین از کشاورزانی که زمین‌های زراعی آنان سال گذشته درگیر آفت گل جالیز بود خواست در صورتی که با تاکیدهای متعدد ترویجی اقدام به کشت مجدد کلزا در نواحی آلوده کردند از همین الان سم‌پاشی مزارع خود را آغاز کنند و منتظر ظهور این انگل در اواخر اسفند نباشند تا در زمان برداشت حداقل مشکل را در کاهش محصول داشته باشند.

وی افزود: گل‌ جالیز از دیگر آفت‌های شایع مزارع کلزا گلستان است که نبود تناوب در کشت علت اصلی آن محسوب می‌شود که سال گذشته درگیری مزارع استان هفت هزار هکتار بود که امسال احتمال دارد این سطح به هشت هزار هکتار برسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار