چند صباحی است که اهمیت نمازجمعه و تقارن بازار هفتگی( جمعه بازار ) با آن توسط افراد دغدغه مند مطرح می شود اما هنوز تصمیم جدی و اجرائی از سوی مسئولین انجام نگرفته است.

برای رفع تقارن بازار هفتگی و نماز جمعه در گنبد چاره اندیشی شود

به گزارش گلستان24، هر چند جمعه بازار از لحاظ فرهنگی و بهداشتی نیز دارای مشکلاتی است که در فرصتهای آتی به آن پرداخته خواهد شد و مسئله مورد نظر در این گزارش که امروز حائز اهمیت است،و به عنوان دغدغه ای برای برخی از مردم و مسئولین شهرستان مطرح می شود برپایی بازار رو گنبد در روز جمعه است.جمعه-بازار-گنبد

قبل از هر بررسی بهتر  است که به بازارهای هفتگی دیگر در سطح استان به پردازیم،و در ابتدا این سوال می شود که آیا در شهرستان های دیگر استان جمعه بازار برپا می شود یا خیر؟

شنبه بازار: آزادشهر و سیمین شهر

یکشنبه بازار:انبارالوم ،کلاله،فاضل آباد،(ایمر ملاساری)

دوشنبه بازار:بندر ترکمن و قرق

سه شنبه بازار:بندرگز،مینودشت،رامیان

چهارشنبه بازار:گرگان،گمیشان،علی آباد

پنج شنبه بازار:آق قلا،خان ببین

جمعه بازار:گنبد کاووس،گالیکش

با توجه به اطلاعات فوق به این نکته پی  خواهید برد که درمیان ۱۷ شهر استان فقط دو شهر گنبدکاووس و گالیگش هستند که  در روز جمعه ،بازار برپا می کنند و در دیگر شهرستان های استان در روز غیر تعطیل است.

حال سوال اصلی اینجاست که چگونه شهرهای دیگر در روز غیر تعطیل می توانند بازار هفتگی برپا کنند اما در شهر گنبد کاووس این امر محقق نمی شود؟

۱)با توجه به اینکه در  قرآن اینگونه آمده است:

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاهِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»

«ای کسانی که ایمان آورده اید ، چون ندای نماز روز جمعه در دهند ، به ، نماز بشتابید و داد و ستد را رها کنید اگر دانا باشید ، این کار برایتان بهتر است»

و همچنین با توجه به شان نزول قرآن که آمده است: 

در یکى از سالها که مردم مدینه گرفتار خشکسالى و گرسنگى و افزایش نرخ اجناس شده بودند، “دحیه” با کاروانى از شام فرا رسید و با خود مواد غذایى آورده بود، در حالى که روز جمعه بود و پیامبر (صلی الله علیه و آله) مشغول خطبه نمازجمعه بود. طبق معمول براى اعلام ورود کاروان طبل زدند و حتى بعضى دیگر آلات موسیقى را نواختند، مردم با سرعت خود را به بازار رساندند، در این هنگام مسلمانانى که در مسجد براى نماز اجتماع کرده بودند، خطبه پیامبر را رها کرده و براى تامین نیازهاى خود به سوى بازار شتافتند، تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقى ماندند. آیه نازل شد و آنها را سخت مذمت کرد.سوره : الجمعه آیه :۹(تبیان)

بنابراین با توجه به این آیه و تاکید قران می طلبد بیش از پیش به حل این مسئله اندیشید.

اگر در پیام آیه دقت داشته باشید ،متوجه خواهید شد که حتی به هنگامی که مسلمانان با خشکسالی ،گرسنگی و افزایش نرخ اجناس روبرو هستند باز هم نمازجمعه ارجحیت دارد و این موضوع شاید بتواند فصل الخطابی به مسئولین در جهت رفع این مشکل باشد.

۲)از سویی همگان در روز قدس شاهد بودند که به جهت برپایی راهپیمایی جمعه بازار شهرستان تعطیل شد.که  این امر نشان می دهد که دسترسی به این  مهم سهل الوصول بوده و دست نیافتنی نیست و حتما نباید ابلاغ و بخشنامه ای از بالا داده شود تا اقدامات لازم انجام شود.

در پایان گفتنی است که شهرداری و شورای شهر گنبد پیگیر احداث مکانی جهت ساماندهی غرفه های جمعه بازار هستند تا فروشندگان به صورت قانونمند به فروش اجناس بپردازند.

که اگر این امر محقق شود جابجایی جمعه بازار به روزهای غیر تعطیل دیگر میسر نبوده و به سختی انجام خواهد شد.

حال باید دید که مسئولین در جهت رفع این مشکل و ترجیح اهمیت نماز جمعه بر بازار چه اقدامی خواهند کرد.

قابوسنامه

ارسال نظر

آخرین اخبار