برخلاف پنجاه سال پیش، قریب به 70% مردم در قسمت جنوبی شهر زندگی می‌کنند و روز به روز شاهد کوچ نشینی خانواده‌ها و بی میلی نسل جدید به سکونت در محلات قدیم هستیم. متأسفانه با تغییر بافت شهری، به مسأله ساخت مسجد کمتر توجه شده است.

برنامه کامل مساجد گرگان در ماه مبارک رمضان امسال

 به گزارش گلستان 24، ماه رمضان ماه مهمانی خدا فرا می‌رسد. ماهی که قرآن فرمود: «شَهر رَمَضان الذی اُنزِل فیه القُرآن».

هر سال با فرا رسیدن این ماه، سراسر شهر گرگان بویژه مساجد محلات قدیمی حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند. گویی جانی دوباره می‌گیرند. در این ایام مردم از تمام نقاط شهر روانه این مساجد می‌شوند تا بهره کافی را از این ماه ببرند.

 اکنون برخلاف پنجاه سال پیش، قریب به 70% مردم در قسمت جنوبی شهر زندگی می‌کنند و روز به روز شاهد کوچ نشینی خانواده‌ها و بی میلی نسل جدید به سکونت در محلات قدیم هستیم. متأسفانه با تغییر بافت شهری، به مسأله ساخت مسجد کمتر توجه شده است.

برنامه  مساجد گرگان

برخلاف بافت قدیم که در هر 500 متر حداقل یک مسجد وجود داشت. اکنون در برخی از نقاط شهر مانند سروش جنگل، زیباشهر و ... مسجد وجود ندارد. ساکنین این مناطق می‌بایست به مساجد دیگر شهر بروند.

در ماه رمضان حضور مردم در مساجد و هیئت‌های محلات قدیمی، چیز دیگری است. بیشتر مردم شهر در این مناطق خلاصه و پراکنده می‌شوند. وجود مساجد اصلی و بزرگان شهر یکی از عوامل اصلی این امر می‌باشد.

آشنایی با برنامه‌های این ماه، این مطلب را به خوبی روشن می‌کند.

نماز ظهر و عصر

در ماه رمضان نماز ظهر و عصر همراه با سخنرانی آیت الله نورمفیدی امام جمعه گرگان در مسجد گلشن برگزار می‌شود.

نماز اول وقت در مسجد جامع، در دو شبستان به امامت حضرات آیات میبدی و میربهبهانی همراه با سخنرانی و بیان احکام برگزار می‌شود.

اما آیت الله میبدی یک ساعت پس از نماز مغرب و عشا در تالار اجتماعات مسجد جامع به سخنرانی می‌پردازد و فرزند ایشان حجت الاسلام سید حسین میبدی پس از نماز ظهر و عصر به سخنرانی می‌پردازند.

 نماز ظهر و عصر همراه با سخنرانی آیت الله علوی گرگانی در ساعت 3 بعدازظهر در مسجد جامع برگزار می‌شود.

قرآن خوانی

در بیشتر مساجد، هیئت‌ها و حسینیه‌های شهر گرگان، مراسم ختم یک دور کامل قرآن، یک ساعت پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.آیت الله علوی گرگانی نماز مغرب و عشا را همراه با قرآن خوانی در مسجد ملاعلی سرچشمه برگزار می‌کند. در برخی از شب‌ها همراه با مؤمنین، به مساجد دیگر شهر می‌روند و در آن جا مراسم تفسیر برگزار می‌شود.

برخی از مساجد و هیئت‌های قدیمی سال‌هاست که از فعالیت‌های آن‌ها کاسته شده است اما در ماه رمضان درب آن‌ها برای مراسم قرآن خوانی باز می‌شود. مسجد رضویه سبزه مشهد، مسجد قائمیه دربنو و ... نمونه ای از این مساجد هستند.

نمازجمعه

در ماه رمضان صفوف نماز جمعه شلوغ و پرازدحام می‌شود و از نیم ساعت قبل، فضای داخل مصلی پر می‌شود و ناچار می‌بایست در خیابان‌های اطراف بنشینید و نماز بخوانید. شلوغ‌ترین نماز جمعه سال در روز قدس است. راهپیمایی روز قدس از مرکز شهر به سمت مصلی نماز جمعه است.

 مصلی گرگان با مشکلات زیادی روبه رو هست. این مصلی پس از 13 سال انتظار ساخته شده است. ولی باز هم نمی‌تواند همه نمازگزاران را در ماه رمضان تحت پوشش قرار دهد.

جشن تولد حضرت امام حسن مجتبی (ع)

در شب تولد حضرت امام حسن مجتبی (ع) مراسمی در مسجد ملاعلی به میزبانی آیت الله علوی گرگانی و در مسجد گلشن به میزبانی آیت الله نورمفیدی برگزار می‌شود. مراسمی هم در منزل حجت الاسلام غلامحسین سپهر استرآبادی در محله دربنو برگزار می‌شود.

در شب بعد از تولد امام (ع)، مراسمی به میزبانی آیت الله میبدی در مسجد جامع برگزار می‌شود.

شب‌های احیاء و نماز عید فطر

مراسم شب‌های احیا و نماز عید فطر در مصلی توسط آیت الله نورمفیدی برگزار می‌شود. در مسجد جامع ابتدا توسط آیت الله میبدی و بعد توسط آیت الله علوی گرگانی برگزار می‌شود.

نماز ظهر روز شهادت حضرت علی (ع)

به مناسبت ادای احترام به جایگاه محراب، نماز ظهر روز شهادت حضرت علی (ع) در مصلی نمازجمعه به امامت آیت الله نورمفیدی همراه با سخنرانی و مداحی برگزار می‌شود.

دسته سینه زنی روز شهادت حضرت علی (ع)

مراسم دسته سینه زنی در روز شهادت حضرت علی (ع) پس از نماز ظهر و عصر و سخنرانی آیت الله علوی گرگانی از مسجد جامع به سمت امامزاده عبدالله گرگان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار