سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان:

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان جمعیت نابینایان کشور را ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ نفر ذکر کرد و گفت: این استان با داشتن ۹ هزار و ۸۱۹ نفر نابینا و کم‌بینا رتبه چهارم کشور را دارد.

وجود ۹ هزار و ۸۱۹ نابینا و کم بینا در گلستان

به گزارش خبرنگار گلستان 24،  علیرضا طاهری‌زاده اظهار کرد: از مجموع جمعیت نابینایان گلستان، هفت هزار و ۶۰۱ نفر با نابینایی خیلی شدید و شدید کمک هزینه زندگی (مستمری) دریافت می‌کنند که مبلغ آن برای خانواده یک نفره ۶ میلیون و ۵۵۲ هزار ریال، ۲ نفره ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال، سه نفره ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، چهار نفره ۱۶ میلیون و ۸۴۸ هزار ریال و پنج نفره به بالا ۲۰ میلیون و ۵۹۲ هزار ریال است.

وی افزود: ۵۹۹ نفر در گلستان نابینای مطلق هستند و ۱۹۷ دانشجو و ۴۹۰ دانش آموز نابینا و کم بینا هم از کمک هزینه تحصیلی بهره مند می‌شوند.

به گفته وی گلستان دارای ۲ انجمن فعال نابینایان به نام‌های «هم‌اندیش نور» گرگان و «انجمن میلاد» گنبدکاووس است که در راستای اجرای طرح‌های توانمندسازی، اشتغال، مسکن و آموزش حرفه به مددجویان نابینا ارائه خدمت می‌کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان اظهار کرد:‌ سال گذشته مرکز روزانه آموزش و توان بخشی کودکان ۲ تا ۱۴ سال کم بینا و نابینا و خانواده‌های آنان با ظرفیت ارائه خدمات به ۵۰ نفر در گرگان تاسیس شد.

طاهری‌زاده افزود: همچنین پارسال ۵۰ نابینا از طرح‌های توانمندسازی مانند یادگیری استفاده از نرم افزارهای ویژه نابینایان، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، برگزاری اردوهای تفریحی با گفتمان روانشناختی، آموزش استفاده از وسایل توانبخشی، برگزاری کارگاه مسائل شناختی، آموزش خط بریل و کلاس‌های رایانه در انجمن میلاد گنبدکاووس بهره گرفتند.

وی گفت: امسال هم انجمن هم‌اندیش نور گرگان اجرای طرح‌های توانمندسازی مانند ارائه آموزش‌ کار با رایانه و آشنایی با برنامه نرم‌افزار، فرش بافی و بافندگی همراه با اعطای مدرک فنی و حرفه‌ای برای ۸۰ نفر از نابینایان و کم بینایان را در برنامه دارد.

وی اجرای مناسب‌سازی و مبلمان شهری در معابر (مسیر ویژه نابینایان)، ایجاد بخش ویژه نابینایان در کتابخانه‌های عمومی میرفندرسکی و کتابخانه عمومی گنبدکاووس (تجهیز کتاب‌های با خط بریل)، راه اندازی کتابخانه صوتی ویژه نابینایان از سال ۱۳۹۴ در محل انجمن نابینایان هم اندیش نور گرگان، پیگیری راه‌اندازی باجه مخصوص نابینایان در بانک‌ها و تجهیز باجه‌های خودپرداز برخی بانک‌ها به صورت گویا را از جمله اقدامات انجام شده در گلستان برای توجه به حقوق نابینایان اعلام کرد.

عمده‌ترین اختلال بینایی گلستان

سرپرست اداره‌ کل بهزیستی گلستان «آمیلیوپ» را عمده‌ترین اختلال بینایی در استان برشمرد و گفت: این بیماری علائم خاصی ندارد اما با انجام به موقع غربالگری چشم در گروه سنی سه تا ۶ سال قابل تشخیص و در بیشتر مواقع درمان کامل است.

علیرضا طاهری‌زاده افزود: هرساله برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ سال در تمامی مهدهای کودک و پایگاه‌های دائمی بهزیستی با همکاری آموزش و پرورش و مرکز بهداشت استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۷۷۸ کودک در طرح تنبلی چشم مورد غربالگری قرار گرفتند که هزار و ۲۶۳ کودک برای معاینه دقیق‌تر به اپتومتریست ارجاع شدند و ۱۹۱ نفر از آنان با توجه به شناسایی برخی مشکلات با ارجاع به چشم پزشک مورد معاینه تخصصی قرار گرفتند.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان گفت: با نظر پزشک متخصص اختلالات بینایی در ۱۰ نفر از این کودکان شناسایی و برای دریافت درمان‌های ویژه به بیمارستان‌های چشم پزشکی تهران و مشهد ارجاع شدند.

طاهری‌زاده افزود: از مجموع ۱۹۱ کودک ارجاع شده به پزشک متخصص، بیماری ۱۴۶ کودک آمیلیوپ تشخیص داده شد که آمیلیوپ ۶۹ کودک درجه بالاتری داشت و ۷۷ کودک درگیر آمیلیوپ خفیف بودند که در صورت استفاده مداوم از عینک و چشم‌بند به طور کامل قابل درمان است.

وی اضافه کرد: کودکان با درجه آمیلیوپ بالاتر نیاز به عینک با نمره بیشتر و مداخلات سالیانه دارند و تا ۱۰ سالگی توسط تیم تخصصی مورد معاینه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه امسال هم اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم برای جامعه هدف ۱۱۷ هزار نفری از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اسفندماه ادامه دارد، از خانواده‌ها خواست مشارکت در این طرح را برای پیشگیری از وجود اختلالات بینایی در کودکان جدی بگیرند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار