معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده ترور سردار شهید سلیمانی را تشریح کرد و گفت: این پرونده، وارد مرحله رسیدگی قضایی شده و اولین جلسه دادگاه اوایل اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

جزئیات جدید پرونده ترور شهید سلیمانی از زبان معاون قوه قضاییه

به گزارش گلستان 24، کاظم غریب‌آبادی امروز در گفتگو با خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: پرونده ترور سردار شهید سلیمانی ساده نبود و باید تحقیقات لازم انجام و تمامی مستندات جمع‌آوری می‌شد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه ترامپ جنایتکار و برخی دیگر از مسئولان آمریکا به شهادت سردار سلیمانی و همراهانش اقرار صریح کرده و حتی نظارت آنها بر اتاق عملیات این حادثه منتشر شد اما برای مستند شدن کامل این جنایت، نشان دادن آن به افکار عمومی و بین‌المللی و شناسایی دقیق عوامل این جنایت، تحقیقات کامل بر روی این پرونده را آغاز کردیم.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: گرچه اقرار در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و سایر نظام‌های قضایی جزو مهم‌ترین مستندات محسوب می‌شود اما از آنجا که عوامل ترور شهید سلیمانی از حمایت برخی افراد وابسته در عراق، حمایت برخی کشورهای پیرامونی و تعدادی از کشورهای غربی از جمله آلمان و انگلیس خبیث برخوردار بودند باید تحقیقات به طور کامل انجام می‌شد.

غریب‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر تحقیقات پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به اتمام رسیده و مستندات لازم جمع‌آوری شد، تصریح کرد: اتهام اول اقدام تروریستی منتهی به قتل عمد است که اتهام اصلی در وهله اول متوجه متهمان آمریکایی است.

وی با اشاره به اینکه پرونده ترور سردار سلیمانی در وهله نخست بر روی متهمان آمریکایی متمرکز شده است، یادآور شد: ۹۷ آمریکایی در این پرونده متهم شناسایی شدند که برای ۷۳ نفر از آنها صدور کیفرخواست صورت گرفته و برای ۲۳ نفر دیگر در حین تحقیقات قرار منع تعقیب صادر شده است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تأکید کرد: پرونده ترور شهید سلیمانی ۷۳ متهم اصلی آمریکایی دارد که در رأس آنها ترامپ جنایتکار، پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و ژنرال مکنزی هستند، در کنار متهمان آمریکا ۱۹ نفر نیز از کشور عراق در این پرونده به عنوان متهم شناسایی شده و اطلاعات آنها به دستگاه قضایی عراق ارسال شده است.

غریب‌آبادی با بیان اینکه براساس تحقیقات اولیه، به حداقل ۶ کشور دیگر در ماجرای ترور سردار سلیمانی و همکاری با رژیم آمریکا مضنون هستیم، گفت: از این تعداد، دو مورد از کشورهای غربی و مابقی از کشورهای پیرامونی هستند.

به گفته وی تمامی تشریفات قانونی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به اتمام رسیده و پرونده وارد فاز رسیدگی قضایی شده و احتمالا اولین جلسه دادگاه در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال در ذهن افراد ایجاد شود که متهمان در ایران حضور ندارند و حکم‌های صادره قابل اجرا نیست که باید اعلام کنیم غیاب متهمان دلیل بر عدم اجرای حکم نیست.

غریب‌آبادی اظهار کرد: محاکمه متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به هر طریق ممکن انجام می‌شود؛ این حادثه تلخ، جنایت بزرگی بوده و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار