به مناسبت هشتم مرداد روز ملی جنگل مراسم پاک سازی جنگل در پارک جنگلی النگدره گرگان مرکز استان گلستان برگزار شد.

مراسم روز ملی جنگل در گرگان برگزار شد

به گزارش گلستان 24، این مراسم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با همکاری دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد برگزار و از قرق بانان و محیط بانان تقدیر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این مراسم گفت: برای همه اثبات شده که جنگل و درختان عامل بقاء ما انسان ها و محیط زیست هستند.

 روز ملی جنگل در گرگان

ابوطالب قزلسفلو افزود: سازمان ملل تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان زایی را به عنوان سه چالش مهم مطرح کرده است.

وی اظهار کرد: این چالش ها با منابع طبیعی و محیط زیست ارتباط دارد و هر چه این سه عامل شدت بیشتری یابد عرصه تنگ تر خواهد شد و زیست را برای ما مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بدون شک امروز در سراسر جهان منابع طبیعی بستر توسعه است اگر این بستر توسعه را تخریب کنیم به توسعه پایدار نخواهیم رسید.

قزلسفلو با بیان این که فلسفه وجودی انسان بر روی کره زمین آباد کردن و حفاظت از زمین است خاطرنشان کرد: مشارکت های مردمی و پشتیبانی آن ها باعث می شود که منابع طبیعی برای نسل های آینده حفظ شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: کمتر از 2 میلیون هکتار جنگل به صورت نوار باریکی از آستارا در استان گیلان تا گلیداغ در استان گلستان کشیده شده و ما مسئولیت سنگینی در حفظ و حراست از این منابع داریم.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی، مشارکت مردمی و جامع نگری تصریح کرد: همکاری مردم به حفاظت بیشتر از منابع طبیعی و محیط زیست کمک می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز با اشاره به اثرات و فوائد محیط زیستی جنگل ها گفت: جنگل ها باعث تلطیف هوا و تعدیل درجه حرارت می شود.

اسماعیل مهاجر خاطرنشان کرد: در دنیا بیمارستان های روانکاوی را در جنگل قرار می دهند تا از این اثرات جنگل استفاده کنند.

وی کنترل سیلاب و تامین آب را از دیگر فوائد جنگل ها ذکر کرد و با اشاره به تنوع زیستی و حفظ ذخائر ژنتیکی افزود: جنگل های شمال کشور به عنوان شش های ایران هستند و باید در حفظ و حراست از این منابع باارزش بکوشیم.

در ادامه این مراسم به هیبت اله داور، کاظم مصدق، بابا صفری و رحمت اله محمدزاده به عنوان محیط بانان برتر گلستانی و جلیل دوجی، عبدالرضا روحانی، قربان علی گرایلی و سیدمهدی حسینی به عنوان قرقبانانی که در اطفاء حریق پارک ملی گلستان فعالیت داشتند جوایزی به رسم یادبود اهداء شد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ای بین سازمان حفاظت محیط زیست گلستان و اداره کل زندان های استان امضاء شد.

وسعت عرصه های جنگلی استان گلستان به 470 هزار هکتار می رسد.

ارسال نظر

آخرین اخبار