مدیر‌کل مدیریت بحران استان گلستان:

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: اجرای پروژه گازرسانی به روستای تاریخی «زیارت» شهرستان گرگان چراغ سبز به متخلفانی است که همچنان در این منطقه ساخت‎وساز غیرقانونی انجام می‎دهند.

پروژه گازرسانی «زیارت» گرگان چراغ سبز به متخلفان است

به گزارش گلستان 24، صادق‎علی مقدم  تصریح کرد: به عنوان مدیریت بحران استان رسما اعلام می‎کنیم با پروژه گازرسانی به این منطقه به شدت مخالفیم و البته تاکنون نیز مخالفت کرده‎ایم.

وی با اشاره به ساخت‎وسازهای غیراصولی و غیرمجاز در استان طی سال‎های گذشته بیان کرد: با وجود جلسات مکرر در استان، عملا توفیقی در جلوگیری از ساخت‎وسازهای غیرمجاز نداشته‎ایم و با وجود برخورد با این‎ تخلفات، همچنان شاهد ادامه این روند نادرست در سطح استان هستیم.

پروژه گازرسانی «زیارت» گرگان چراغ سبز به متخلفان است

مقدم خاطرنشان کرد: این ساخت‌وسازها توسط تعدادی از شهروندان بر خلاف وظایف شهروندی و قوانین جاری کشور و بدون اخذ مجوز رسمی از مجاری قانونی انجام شده که با توجه به این موضوع، افرادی که در این مناطق ساخت‌وساز می‎کنند، متخلف محسوب می‎شوند.

وی با اشاره به طرح جامع شهر گرگان بیان کرد: با توجه به وظیفه‎مندی در مدیریت بحران و به عنوان عضو اصلی کارگروه زیربنایی استان، به صراحت نقطه نظرات خود را اعلام کرده‎ایم که طرح جامع و تفصیلی شهر گرگان از روستای زیارت کاملا منفک است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: این روستا در حریم شهر گرگان قرار گرفته و با توجه به آن که ساخت‎وساز در حرایم ممنوع است، برنامه‎ای برای ساخت‎وساز در این حرایم نیز نداریم و تمامی ساخت‎وساز غیرمجازی که در زیارت انجام گرفته غیرقانونی و در مناطق پرخطر قرار گرفته است.

*با افزایش محدوده روستای زیارت مخالف هستیم

مقدم با تاکید بر به مطالعات رسمی انجام گرفته در روستای زیارت اذعان کرد: برمبنای این مطالعات رسمی کشور، متاسفانه این روستا در معرض سه خطر طبیعی با خطرپذیری بالا از جمله زلزله، سیل و رانش قرار گرفته است.

وی افزود: در جلسات متعدد رسمی هم اعلام کرده‎ایم که ساخت‎وسازهایی که ناآگاهانه، منفعت‎طلبانه یا به هر نحو دیگری در این مناطق و دیگر مناطق استان انجام گرفته هیچ تکلیفی جز جمع کردن بنا ندارند.

مقدم متذکر شد: هیچ برنامه‎ای برای شناسنامه‌دار کردن این ساخت‎وسازها به ویژه در روستای زیارت و به جز ساخت‎وسازهایی که در محدوده قانونی روستا قرار گرفته، نداریم و با افزایش یک متر هم به محدوده این روستا مخالف هستیم.

وی یادآور شد: از دیدگاه ما ناحیه شهرداری که در زیارت انجام شده با هدف جلوگیری از ساخت‎وساز غیرمجاز است، چون شهرداری در حریم شهر وظیفه دارد که هرگونه ساخت‎و‎ساز را تحت مدیریت خود قرار داده و کنار سایر دستگاه‎ها، باید اقدامات قانونی خود را انجام دهد.

روستای تاریخی تفریحی «زیارت» یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.

این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن 1٬964 نفر (478 خانوار) بوده‌ است.

زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود 10 کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاً خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال 1383 استانداری گلستان محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.

از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آب‌گرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار