مردم روستای محرم کندسکو 32 سال است که بلاتکلیف اجرای طرح کوچ هستند.

کندسکو گالیکش؛ روستایی ایستاده بر هیچ+تصاویر

به گزارش گلستان 24، مردم روستای محرم کندسکو 32 سال است که بلاتکلیف اجرای طرح کوچ هستند. از زمان مطرح‌شدن این طرح نه امکانات و خدماتی دریافت کرده‌اند و نه این طرح برایشان اجرایی شده است.

nilkooh336 1

روستای کندسکو در جنوب شرقی مرکز گالیکش و در فاصله 50 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد. طبق سرشماری سال 90 تعداد 60 خانوار با 248 نفر در این روستا زندگی میکرده اند. اما در حال حاضر تنها 30 خانوار با جمعیتی حدود 142 نفر در آن زندگی می‌کنند.

به روستای کندسکوه از دو طریق می‌توان دسترسی داشت. اصلی‌ترین مسیر عبور و مرور مردم کندسکو از روستای لوه است. فاصله روستای کندسکو تا جاده بین‌المللی این مسیر 25 کیلومتر است که از این میزان 22 کیلومتر آن شوسه است.

مسیر دیگر دسترسی به روستای کندسکو از روستای تنگراه و اراضی جمشیدآباد کندسکو است که 13 کیلومتر است اما تنها می‌توان با موتورسیکلت و تراکتور از این مسیر تردد کرد.

شاید بتوان کندسکو را محروم‌ترین روستای شهرستان گالیکش دانست که طی سالیان گذشته مسئولین شهرستانی و استانی از عهده اجرای شدن یا ارائه امکانات به این روستای کندسکو برنیامده‌اند.

در ادامه گزارشی از سخنان مردم کندسکوه در خصوص بلاتکلیفی 32 ساله خواهید خواند: 

nilkooh336 1

رییس شورای اسلامی روستای کندسکو در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: مردم کندسکو 32 سال است که بلاتکلیف طرح کوچ روستا هستند.

حاج احمد عرب کوهسار با اشاره به اینکه روستای کندسکو تا دهه 60 جز استان سمنان محسوب می‌شد گفت: برای نخستین بار طرح کوچ روستای کندسکو در سال 62 توسط مسئولین وقت استان سمنان مطرح شد و مردم به دلیل مشکلات موجود با این طرح موافقت کردند.

وی افزود: زمینی به مساحت 400 هکتار در محدوده دانیال پیغمبر به مردم روستا برای کوچ پیشنهاد داده شد اما به دلیل نبود سوخت (نبود هیزم در آن منطقه) و نبود چشمه تأمین آب شرب (برای تأمین آب شرب باید چاه حفر می‌شد) مردم کندسکو با طرح کوه به این مکان مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: سال 66 کندسکو از استان سمنان به استان مازندران ملحق شد. پس از استقلال استان گلستان از استان مازندران در سال 74 دوباره این طرح توسط مسئولین استانی و فرماندار وقت حاج علی خسروی و بخشدار گالیکش مرحوم صابری به اهالی کندسکو پیشنهاد داد شد و مردم روستا برای دومین بار موافقت خود با طرح کوچ را اعلام کردند.

به گفته رییس شورای روستای کندسکو مسئولین منابع طبیعی از یکسری از اهالی روستا (نیمی از اهالی روستا حدود 30 خانوار) به خاطر اینکه شاید زمان اجرایی شدن طرح منصرف شوند تعهد محضری گرفتند به‌شرط اینکه امکانات و منابع کوچ مهیا شود مبادرت به این کار کنند.

عرب کوهسار افزود: مکانی نیز در حد فاصل روستاهای آق قمیش و صادق‌آباد از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش به نام "کشانک" در فاصله 25 کیلومتری شهر گالیکش برای اسکان و کوچ مردم کندسکو در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان ساخت: قرار بر این شد ملک و املاک روستاییان به نرخ روز و عادلانه محاسبه و خریداری شود اما از آن تاریخ تا به امروز طرح کوچ اجرایی نشده.

وی با اشاره به اینکه پس از مطرح‌شدن طرح کوچ روستای کندسکو توسط مسئولین گلستان این روستا محروم‌تر از همه‌وقت شده است گفت: گرفتاری‌ها مردم کندسکو پس از طرح کوچ روستا شروع‌شده و دستگاه‌ها دولتی چون روستا در طرح کوچ قرار داشت هیچ خدماتی به کندسکو ندادن و خدمات خود را قطع کردن از آن‌طرف هیچ منابعی هم نتوانستند برای کوچ اهالی روستای کندسکو مهیا کنند تا طرح کوچ اجرایی شود.

رییس شورای روستای کندسکو همچنین گفت: طی جلساتی با مهندس حزینی به‌عنوان نماینده استان؛ منزل مسکونی روستاییان متری 100 هزار توان قیمت‌گذاری شد و اهالی قیمت اراضی کشاورزی را هکتاری 10 میلیون تومان پیشنهاد دادند و نماینده دولت 2 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گزاری کرد. وقتی مهندس حزینی این اختلاف قیمت را دید گفت این طرح بماند تا در دولت بعدی انجام شود.

وی اظهار داشت: در محاسبه میزان اراضی کشاورزی نیز کارشناسان کم محاسبه کرده بودند مثلا زمینی که کار شخم و کاشت آن را برای یکی از کشاورزان روستا انجام می‌دهم و پول 12 هکتار را می‌گیرم 6 هکتار محاسبه‌شده بود.

طی جلسه‌ای که فرماندار وقت گالیکش رحمان صباغیان با کارشناسان منابع طبیعی استان و مردم کندسکو برگزار کرد به طرفین مهلت داد ظرف 20 روز املاک روستاییان را قیمت گذاری کرده تا مالکان قیمتها را با خانواده هایشان در میان بگذارند و در صورتی که با این مبالغ توان کوچ دارند اقدام به این کار کنند در غیر این صورت کوچ انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح برای روستاییان در محل سکونت جدید زمین کشاورزی دیده نشده است گفت: بدون زمین کشاورزی مردم کندسکو توان زندگی در طرح کوچ وزندگی جدید را ندارند.

رییس شورای روستای کندسکو گفت: مهندس احمدی استاندار وقت برای بهسازی جاده 13 کیلومتری دسترسی به روستای کندسکو از سمت روستای تنگراه به نام جاده جمشیدآباد اعتبار 30 میلیون تومان تخصیص داد اما تنها 8 کیلومتر از این راه بهسازی شد و دودهنه پل در آن ساخته شد.

وی افزود: به دلیل کارشکنی منابع طبیعی و بی‌توجهی هزینه و بهسازی انجام‌شده تخریب شد.

وی تأکید کرد: مسئولین ترسیدند اگر این بهسازی و راه دسترسی روستا درست شود مردم از طرح کوچ منصرف شوند. بنابراین راه که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی بشر است را از مردم کندسکو دریغ کردند.

nilkooh336 1

مشکل اجرایی نشدن طرح کوچ عدم تأمین اعتبار توسط مسئولین است

دهیار روستای کندسکو نیز در این رابطه به نیلکوه گفت: سال 90 منابع طبیعی بر اساس محاسبات خود پولی به‌حساب اهالی روستا در بانک کشاورزی گرگان ریخت و گفتند از ماه اول به این پول سود بانکی تعلق خواهد گرفت و اهالی می‌توانند ماهیانه آن را برداشت کنند.

احمدشاه محمدی افزود: برای آن‌هایی که در این روستا به‌صورت مستأجر هستند، یعنی تشکیل خانواده داده‌اند و در منزل پدری بدون هیچ‌گونه املاکی ساکن هستند (به ازای هر عقد) مبلغ 18 میلیون تومان در حساب خانوارها ریخته شد.

به گفته دهیار روستای کندسکو طبق قیمت گذاری کارشناسان به زیربنای هر خانه مسکونی به ازای هر متر مبلغ 100 هزار تومان، حیاط بالای 500 متر، متری 25 هزار تومان و زیر 500 متر، متری 30 هزار تومان، برای طویله متری 60 هزار تومان، لطه (باغچه) متری هزار تومان، به ازای هر درخت بسته به نوع، قدمت و قطر از 60 هزار تومان تا 3 میلیون تومان، برای هر رأس دام سبک 25 هزار تومان برای دام سنگین (گاو) 225 هزار تومان به‌صورت بلاعوض که دام‌ها نیز برای اهالی باشد در این حساب بانکی که اجازه برداشت از آن را نداریم ریخته‌اند.

وی با اشاره به محلی که قرار است اهالی به آنجا کوچ کنند گفت: این منطقه کشانک نام دارد و برای هر عقد 350 متر جایگاه مسکونی و بین 700 تا 750 مترمربع جایگاه دامداری در نظر گرفته‌شده است.

شاه‌محمدی گفت: به ازای هر مترمربع از زمین‌های دامداری و مسکونی که در کشانک به اهالی روستای کندسکو طبق قرعه‌کشی واگذار خواهد شد به‌عنوان حق امتیاز آب، برق، گاز و تلفن؛ متری 9 هزار تومان از مبلغ 18 میلیون تومان واریزی برای هر عقد کسر خواهد شد. همچنین از این مبلغ 6 میلیون تومان تا 6 میلیون 300 هزار تومان برای جایگاه دامداری کسر خواهد شد.

دهیار روستای کندسکو افزود: طبق قرارداد مقرر شد از طریق جهاد کشاورزی به هر عقد وام اشتغال‌زایی با بهره 4 درصد با ضمانت زنجیر بست (هر یک از اهالی ضامن دیگری شود) داده شود. همچنین قرار شد برای ساخت‌وساز قطعات مسکونی نیز مبلغ 15 میلیون تومان به خانوارها وام تعلق گیرد.

وی تأکید کرد: این توافقات در سال 89 حاصل‌شده است اما از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای اجرایی شدن طرح کوچ انجام نگرفته است.

به گفته دهیار کندسکو سال گذشته رجبی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در دیدار چهره به چهره با مردم کندسکو در مسجد این روستا گفت: پول تمامی اموال مردم روستا به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد و اگر طرح کوچ روستا سر نگیرد هیچ‌گونه خدماتی به روستای شما داده نخواهد شد.

وی اظهار داشت: مشکل اجرایی نشدن طرح کوچ مردم کندسکو نیستند؛ مشکل عدم تأمین اعتبار توسط مسئولین است.

وی افزود: چنانچه مسئولین حق‌وحقوق مردک کندسکو را طبق نرخ روز محاسبه و پرداخت کنند و به تعهداتشان برای جایگاه مسکن و دامداری عمل کنند طرح کوچ بلامانع خواهد بود.

nilkooh336 1

هدف منابع طبیعی از مطرح کردن طرح کوچ تنها شناسایی اراضی ملی بود

ابوالفضل عرب که 10 سال عضو شورای اسلامی روستای کندسکو بوده است به نیلکوه گفت: روستای کندسکو 330 هکتار زمین کشاورزی دارد که از این مقدار 300 هکتار آن قابل‌کشت است.

وی ادامه داد: با مطرح‌شدن طرح کوچ اداره منابع طبیعی از 330 هکتار زمین کشاورزی روستای کندسکو 265 هکتار آن را جز اراضی ملی معرفی کرد.

عرب با اشاره به اینکه این اراضی به‌صورت آبا و اجدادی بیش از 100 سال کشت می‌شود و دارای سند مالکیت هستند گفت: پس از اعتراض مردم در سال 89 حدود 195 هکتار آن از طرح اراضی ملی خارج شد.

وی تأکید کرد: اداره منابع طبیعی از مطرح کردن طرح کوچ هدفی جز شناسایی اراضی ملی نداشت و این طرح اجرایی نخواهد شد.

وی تصریح کرد: به گفته ادارات آب، برق، گاز و تلفن تأمین اعتبار این امتیازات در مکان جدید روستا "کشانک" باید توسط منابع طبیعی پرداخت شود که این خواسته توسط منابع طبیعی رد شده است.

عرب گفت: پیشنهاد 32 ساله طرح کوچ از توسعه روستا جلوگیری کرده و به کوچ هم ختم نشده است.

nilkooh336 1

nilkooh336 1

مسئولین با مطرح کردن طرح کوچ مردم کندسکو را سرکار گذاشته‌اند

ماه پری سید الحسینی که از بدو تولد 65 سال است در روستای کندسکو سکونت دارد به نیلکوه گفت: 5 فرزندم به دلیل نبود رفاه تحصیلی، بهداشتی و فرهنگی به شهرهای مختلف استان مهاجرت کرده‌اند. یکی از آن‌ها معلم و بقیه کارگری می‌کنند.

این بانوی کندسکوی تصریح کرد: مسئولین با مطرح کردن طرح کوچ مردم کندسکو را سرکار گذاشتند. از هفت‌سر عایله نیروهای جوان ما به شهر کوچ کرده‌اند و تنها به همراه همسرم زندگی می‌کنم.

وی از مسئولین خواست: مردم کندسکو را از بلاتکلیفی درآورید و به آن‌ها جواب قانع‌کننده بدهید.

به گفته خانم سید الحسینی طی 30 سال بر عصر مشکلات جاده‌ای حدود 6 زن باردار یک دختر 14 ساله و یک زن 46 ساله به دلیل مشکل جاده و دیر رسیدن به پزشک جان‌باخته‌اند.

ahadishhosini

مطرح‌شدن طرح کوچ از پرداخت هرگونه وام به مردم کندسکو جلوگیری کرده است / حقوق به خدمت گرفتن سه بازیکن لیگ برتر فوتبال هزینه کوچ کندسکو است

یکی از دامداران روستای کندسکو گفت: از مسئولین درخواست داریم تا زمانی که طرح کوچ انجام شود وام‌هایی در اختیار مردم قرار دهند تا مشغول به کار باشند. طرح کوچ از پرداخت هرگونه وام به مردم کندسکو جلوگیری کرده است.

هادی شاه‌محمدی گفت: سال 66 توسط استان سمنان شبکه برق به روستای کندسکو انتقال داده‌شده است و سال 78 نیز منبع سیمانی آب توسط جهاد سازندگی گالیکش برای کندسکو درست‌شده است.

وی اصلی‌ترین مشکل روستا را عدم داشتن راه مناسب، خانه بهداشت و کمبود آب شرب اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولین مردم کندسکو را فراموش کرده اند تا بمیرند گفت: هزینه سه بازیکن لیگ برتر فوتبال کشور مشکل کوچ کندسکو را حل خواهد کرد. آیا حل مشکل 60 خانوار به‌اندازه سه بازیکن لیگ برتری اهمیت ندارد؟

وی به مسئولین پیشنهاد داد مستقلات مردم روستا را به نرخ روز محاسبه کنند و پول آن‌ها را پرداخت کنند و تا زمانی که وضعیت اراضی مشخص نشده قطعات مسکونی و دامداری منطقه کشانک را به مردم واگذار کنند تا ساخت‌وساز انجام گیرد و تا زمانی که پول اراضی کشاورزی پرداخت‌نشده است مردم بتوانند بر روی اراضی خود کشت و کار داشته باشند.

nilkooh336 1

nilkooh336 1

وقتی کوچ می‌کنیم که مسئولین شرایط را مهیا کنند

خانم طیبه عرب کوهسار نیز به نیلکوه گفت: یک روز در میان به‌صورت سنتی بین 10 تا 8 قرص نان می‌پزم.

وی نبود وسیله نقلیه، راه دسترسی مناسب به جاده بین‌المللی و امکانات بهداشتی را از بزرگ‌ترین مشکلات مردم کندسکو عنوان کرد و گفت: نوه‌ام 7 روز است بیمار شده و به خاطر مشکلات راه و نبود وسیله نقلیه نمی‌توانیم او را به درمانگاه برسانیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تابه‌حال از این روستا کوچ نکرده‌اید گفت: مسئولین ما را در بلاتکلیفی نگاه داشته اند، مردم کندسکوه بدون آینده شده‌اند. به کشانک برویم چه‌کار کنیم؟ اینجا دامداری داریم و زمین کشاورزی؛ وقتی کوچ می‌کنیم که مسئولین شرایط را مهیا کنند.

nilkooh336 1

هر سه ماه تنها یک‌بار بهورز از روستای کندسکوه سرکشی می‌کند

خانم سفیه پیاده کوهسار همسر مرحوم رمضان پیاده کوهسار جانباز 25 درصد جنگ تحمیلی به نیلکوه گفت: به دلیل مشکلات راه و بیماری، همسرم در روستای چقر از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش زندگی می‌کرد.

وی افزود: هر وقت بیماری ریوی همسرم که از اثرات بمباران شیمیایی زمان جنگ بود شدت می‌گرفت در روستا وسیله نقلیه نبود تا به شهر انتقال داده شود و راه دسترسی روستا نامناسب بود و خانه بهداشتی در روستا نداشتیم تا وی را مداوا کنیم بنابراین در روستای چغر ساکن بود تا با این مشکلات روبرو نباشد.

به گفته خانم پیاده کوهسار دو هفته است به شهرستان گنبدکاووس برای آزمایش‌های پزشکی مراجعه کرده و به دلیل نبود وسیله نقلیه و خرابی راه هنوز نتوانسته جواب آن را دریافت و در اختیار پزشک معالج قرار دهد.

وی خاطرنشان ساخت: روستا خانه بهداشت نداریم و تنها بهورز روستای لوه هر فصل یک روز را به این روستا مراجعه می‌کند.

nilkooh336 1

حسین پیاده کوهسار از اهالی روستای کندسکو نیز به نیلکوه گفت: چند سال به دلیل سرمای هوا و آب شرب نامناسب مشکل کلیه داشتم و مجبور به پیوند کلیه شدم.

وی افزود: پس از پیوند کلیه باید بارها به پزشک معالج مراجعه می‌کردم اما به دلیل وضعیت بد جاده و تکان‌های راه بدنم کلیه را پس زد و مجبور به خارج کردن آن شدم.

وی گفت: حالا مجبورم با توجه به وضعیت بد مالی هفته‌ای سه روزبه بیمارستان کلاله برای انجام دیالیز بروم.

nilkooh336 1

اکثر روزهای سال مدرسه روستا تعطیل است

مهدی عرب کوهسار و علی شاه‌محمدی نیز به نیلکوه گفتند: مدرسه روستا تنها چهار دانش‌آموز دارد.

این دانش‌آموزان گفتند: معلم تنها سه روز در هفته بر سر کلاس درس حاضر می‌شود و بسیاری از روزهای سال به دلیل بدی آب‌وهوا و مشکلات راه معلم نداریم.

به گفته این دانش‌آموزان به همین دلیل برای ادامه تحصیل با خانواده‌هایشان به شهر گالیکش کوچ کرده‌اند و معلمهایشان در شهر از اینکه آن‌ها هیچ‌گونه آموزشی ندیده‌اند متعجب هستند.

خانواده‌های دانش‌آموزان در این خصوص به نیلکوه گفتند: دانش‌آموزان به دلیل نبود برنامه آموزشی درست در روستا از بهره هوشی پایینی برخوردار هستند.

nilkooh336 1

تا سه ماه آینده تکلیف روستای کندسکو مشخص خواهد شد

بخشدار بخش لوه شهرستان گالیکش نیز در خصوص طرح کوچ کندسکو گفت: اجرای طرح کوچ کندسکو دو بال به نام مردم و مسئولین را باید باهم داشته باشد. برخی از مردم کندسکو تقاضای طرح کوچ دارند و برخی مخالف آن هستند از این دو گروه برخی ساکن روستا و بعضی نیز به روستاها و شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

سید غلامرضا قاضوی افزود: آن‌هایی که مخالف طرح کوچ هستند می‌گویند خدماتی مانند سایر روستاهای کشور در کندسکو به ما داده شود و آن‌هایی که موافق طرح کوچ هستند می‌گویند آنچه دولت می‌خواهد به ما بدهد باید برابر باشد با آنچه که می‌خواهد از ما بگیرد و در آن عدالت همراه با کارشناسی رعایت شود.

وی گفت: برخورد مسئولین نیز در قبال این طرح دو حالت دارد یا می‌توانند قول‌هایی که مسئولین قبلی به این مردم داده‌اند و باعث ایجاد توقع در مردم شده است را عملی کنند یا اگر قادر به اجرای آن نیستند به‌صراحت به مردم اعلام کنند طرح کوچ منتفی است و خدماتی مانند همه روستاهای کشور به ساکنان کندسکو بدهند.

به گفته قاضوی از زمانی که بخشداری بخش لوه را قبول کردیم طی جلسات و نشست‌های شهرستانی و استانی پیگیر رفع مشکلات مردم کندسکو بوده‌ایم. طی آخرین نشستی که رضا مروتی معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری گلستان با مدیران این طرح برگزار کرده است از آن‌ها خواسته تا ظرف سه ماه آینده نظر خود در خصوص کوچ یا عدم طرح کوچ مردم کندسکو را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: اگر طرح کوچ اجرایی شود روستای کندسکو به منابع طبیعی واگذار خواهد شد و در غیر این صورت خدمات به مردم کندسکو داده خواهد شد.

بخشدار بخش لوه شهرستان گالیکش از مدیران شهرستانی و استانی خواست تا در خصوص مردم کندسکو که به آن‌ها مراجعه دارند با توجه به شرایط سخت که با آن روبرو هستند با صبر بیشتری برخورد کنند.

از مردم روستای کندسکو خداحافظی می‌کنیم اما به‌هرروی امید می‌رود انعکاس مشکلاتشان باعث شود مسئولان ارشد استان در منطقه با پیگیری، تصمیماتی اتخاذ کنند که بلاتکلیفی 32 ساله مردم کندسکو رفع شود.

شهرستان گالیکش با 95 اثر ملی پس از شهرستان گرگان بیشترین آثار ثبت‌شده ملی را دارد و روستای باستانی کندسکو نیز در شهرستان گالیکش با 5 تپه باستانی قدمتی کهن دارد./نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار