گزارش اختصاصی گل رامیان؛

به دستور حاکم آن زمان به نام میرولی الله خان فندرسکی و با همت و یاری مردم، آب چشمه نیلبرگ به رامیان لوله کشی شد.

مروری بر گذشته آب "رامیان" +تصاویر

به گزارش گلستان24 ،  در زمانهای قدیم، بعد از روی کارآمدن رضا شاه و حضور ماموران برای اداره هر شهر و روستا از طرف دولت وقت، مسئولینی برای راهنمایی بیشتر مردم در اداره امور شهرها و روستاها فرستاده شد.

بیشتر این مسئولین در ساخت مدرسه ، مرکز درمانی، قصررضا شاه ، جاده،آب رسانی و خانه های دوره املاکی مدیریت کرده و از مردم مالیات میگرفتند و از خود مردم برای کارهای مورد نظر کمک و یاری می خواستند.

یکی از کارهای مهم، آوردن آب شرب بهداشتی برای مردم بود. به دستور حاکم آن زمان به نام میرولی الله خان فندرسکی و با همت و یاری مردم آب نیلبرگ به رامیان لوله کشی شد.

در همین راستا با افرادی که در این امر دخیل بودند و اکنون نیز در قید حیات هستند، گفتگویی انجام شد و با تعدادی عکس در ذیل آورده شده است.  

nil12

چون آب نیلبرگ در مسیر رودخانه آق چای قرار داشت بیشتر آب به رودخانه می ریخت و به طرف رامیان روانه می شد و در مسیر آب رودخانه تا رامیان، 14 الی 15 آسیب آبی بود.

این آسیابها و دنگها در خدمت رسانی به مردم منطقه مخصوصا ترکمنها فعالیت می کردند.

به لحاظ نبود آب و امکانات در پایین دست شهر رامیان و وسیله نقلیه گندم، از روستاها با ارابه ای چوبی که به وسیله گاو یا اسب حمل می شد به رامیان می آوردند و هفته ها در همین آسیاب به نوبت می ماندند تا گندم هایشان آرد می شد.

آب شرب رامیان از نهری که به رامیان میرسیده در بالامحله(کپک محله) این شهر به دو سمت شرقی و غربی تقسیم میشده و در فلکه امام علی و محله سیده عبور کرده و از کنار مسجد جعفری به محله بای ها و محله رجبلو میرفت .

مسیر دوم از کنار حسینیه فعلی عبور میکرد که به این محل دلمه می گفتند و به محله صادقلوها و قوانلوها میرسید و مردم استفاده می کردند.

قرار بر این شد که در راستای آبادانی شهر رامیان لوله کشی آب شود لذا حاکم وقت یعنی میرولی الله دستور داد تا آب بهداشتی لوله کشی شود و اول کاری که انجام شد، هر کسی برای کندن کانال لوله به صورت یاوار شرکت کند و هر کس نمی توانست در یاوری شرکت کند باید یک نفر مرد می داد.

nil1

nil7

همه در این کار شرکت داشتند و هر روز برای کسانی که در کار شرکت میکردند غذا تهیه میشد و برای تهیه غذا مردم گاو میکشتند و آب گوشت درست می کردند .

مرحله اول آب رسانی با لوله های سیمانی درست می شد که اقدام به ساخت دو منبع بزرگ زیرزمینی که پله میخورد و مردم از آنجا آب میگرفتند صورت میگرفت، یکی در محله بالا اول کوچه فاطمیه که آثارش هست و دیگری نبش فلکه امام علی ساخته شد .

nil8

nil9

بعد از گذشت چند سال لوله کشی به صورت جدید و خانه ها و محله ها با امکانات جدید انجام شد

گزارش از رحمت یازرلو/ گل رامیان

ارسال نظر

آخرین اخبار