طرح باغ مزار استاد لطفی در حالی ۱۵ ماه پس از درگذشتش اجرا نشده که وی در دوران فعالیت هنری خود مورد بی مهری مسئولان بود و این بی مهری پس از درگذشتش نیز ادامه دارد.

توقف طرح «باغ مزار لطفی»/ پیکر استاد هم مورد بی مهری قرار گرفت

به گزارش گلستان 24  اردیبهشت سال گذشته بود که سرزمین گرگان پیکر فرزند خود و بزرگمرد عرصه موسیقی کشور را با حضور گسترده هواداران وی در آغوش گرفت. استاد محمد رضا لطفی، گرچه سال ها مورد بی مهری مسئولان فرهنگی استان گلستان قرار گرفته بود، اما قبل از مرگش وصیت کرده بود که در سرزمین مادری اش دفن شود.

توقف طرح «باغ مزار لطفی

ساعاتی از درگذشت استاد لطفی نگذشته بود که دوست داران فرهنگ و هنر با حضور در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان خواهان تدفین استاد در یکی از محلات قدیمی گرگان شدند تا با این اقدام، ضمن اجرای وصیت استاد، هویت تاریخی شهر با فرهنگ و هنری که از دیرباز در این سرزمین بوده اما به فراموشی سپرده شده، گره خورده و عجین بماند. آن زمان علی رغم میل باطنی برخی اعضا، در جلسه شورای شهر تدفین استاد لطفی در محله سبزه مشهد مصوب و قرار بر این شد که طرحی با عنوان باغ مزار در آن زمین احداث شود.

اکنون ۱۵ ماه از درگذشت استاد لطفی گذشته مزارش در زمینی حصار کشی شده به حال خود رها شده تا طرحی باغ مزار استاد لطفی همانند سایر طرح ها وارد فاز اجرایی هم نشود.

طرح ها و برنامه هایی که درباره آن پس از خاک سپاری استاد لطفی سخن به میان آمده بود، هیچ گاه عملیاتی نشد تا اینکه آذرماه سال گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به گلستان، وزیر راه و شهرسازی از قول معاون عمران و بهسازی شهری وعده اقدامات ویژه همراه با بودجه و شرایط مدیریتی هماهنگ برای رونق بافت تاریخی گرگان در چهار مرکز محله قدیمی گرگان را داد تا دفتر عمران وبهسازی شهری برای مرمت و احیا بناهای قدیمی این محلات اقدامات لازم را انجام دهد که این موضوع شامل باغ مزار استاد لطفی هم می شد.

باغ مزار استاد محمد رضا لطفی

قرار بر این شد تا باغ مزار لطفی هم در طرح پروژه‌های بهسازی محرک توسعه در مرکز محلات و تکایای بافت مورد توجه قرار بگیرد. برای اجرای طرح عمران و بهسازی در بافت تاریخی گرگان توجه به پروژه های محرک توسعه یکی از مباحث مهم و دارای اهمیت است. چراکه این پروژه ها تاثیر زیادی در بافت داشته، به نوعی الگو محسوب شده، مردم را به تحرک واداشته و سرمایه گذاران را به اجرای طرح ها و برنامه های بزرگ ترغیب می کند.

تکایا و بنای تاریخی ارزشمند بافت تاریخی گرگان را می توان در زمره پروژه های محرک توسعه دانست این بناها ویژگی خاصی داشته و مردم نسبت به آن اقبال و توجه دارند.

اجرای این طرح در گرگان نقطه آغازی برای حضور گردشگران خواهد شد و تاثیرات زیادی در حوزه فرهنگ و هنر خواهد داشت زیرا طرح باغ مزار لطفی را در دل خود دارد. اما گویی بنا نیست طرح باغ مزار لطفی هیچ گاه شکل عملیاتی بگیرد چراکه این بار هم طرح پیشنهادی با مشکلاتی روبه شده.

باغ مزار استاد محمد رضا لطفی

داستان از این قرار است که مشاور طرح باغ مزار لطفی مستقیم با تهران قرارداد منعقد کرده و بر این اساس موظف به هماهنگی با نهادهای استانی نبوده از این رو اطلاعی از انتخاب زمین وقفی که در طرح باغ مزار آورده هم نداشته که این امر اکنون مشکلاتی را در روند کار ایجاد کرده است.

آنگونه که از صحبت کارشناسان بر می آید وقفی بودن زمین نباید مشکلی در روند کار پیش بیاورد چراکه درگذشته اداره اوقاف برای اجرای طرح های عام المنفعه که در اراضی وقفی قرار می گرفته همکاری داشته و درصورت نیاز هم می تواند از قانون تبدیل به احسن و یا دریافت معوض استفاده کند. اما ظواهر و روند اجرای طرح چیزی دیگری را نشان می دهد.

هر نوع راه حل اوقاف برای واگذاری زمین را می پذیریم

در همین راستا کارگزار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در امور اجرایی شهر گرگان، در توضیح قرار گرفتن زمین وقفی در طرح باغ مزار می گوید که هر نوع راه حلی که اداره اوقاف گلستان برای واگذاری این زمین به طرح داشته باشد را می پذیریم.

حسین کتولی که زمین متعلق به اوقاف را بخشی تاثیرگذار در طرح می داند خواستار همکاری این اداره برای اجرای هرچه سریعتر طرح است و می افزاید: با قرار نگرفتن این زمین در طرح عمارت اصلی، بنا حذف شده و بخش اعظمی از طرح آسیب می بیند.

باغ مزار استاد محمد رضا لطفی

وی که نگران ساخت و ساز ناهمگون در مجاور باغ مزار است می گوید: تقریبا اصرار اوقاف به این است که زمین متعلق به آن ها، خارج از طرح ساخته شود که در این صورت بهتر است با الگوی معماری و متناسب با بنای باغ مزار باشد.

خبرنگار مهر برای پیگیری اینکه اداره اوقاف گلستان چه برنامه ای برای زمین قرار گرفته شده در طرح باغ مزار لطفی دارد به سراغ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان رفت.

همکاری بادستگاه های اجرایی به این معنا نیست که زمین موقوفه را واگذار کنیم

حجت الاسلام سید جواد رئوف سید نژاد با تاکید بر رعایت حقوق موقوفه می گوید که نه قصد جلوگیری از اجرای کار را دارد و نه اینکه زمین را واگذار می کند چراکه همکاری و مشارکت با سایر دستگاه های اجرایی به این معنا نیست که زمین موقوفه را به راحتی در اختیار سازمان های دیگر قراردهد.

وی در توضیح شرایط تبدیل به احسن و یا دریافت معوض می افزایدتبدیل به احسن به معنای آنچیزی که در ذهن مردم وجود دارد، نیست برای این کار باید مجوز لازم از سازمان اخذ شود و استان در این راستا نمی تواند خیلی ورود پیداکند.

باغ مزار استاد محمد رضا لطفی

اجرای طرح پروژه‌های بهسازی محرک توسعه در مرکز محلات و تکایای بافت یکی از مواد حائز اهمیت است چراکه با عملیاتی شدن این طرح بافت تاریخی گرگان جان دوباره گرفته و باعث ماندگاری هویت تاریخی و فرهنگی این سرزمین می شود.

عملیاتی شدن این طرح و در کنار آن اجرا باغ مزار استاد لطفی، مشابه بسیاری از طرح های استان همکاری و مشارکت همه دستگاه های اجرایی را می طلبد.

امری که نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به آن تاکید داشته از آن به عنوان اهرم توسعه یاد می کند.

تعامل دستگاه ها اهرم توسعه استان است 

عیسی امامی از تعامل بین دستگاه ها به عنوان امری مهم یاد می کند و به خبرنگار مهر گوید که اگر توافق بین سازمان ها وجود نداشته باشد، تعامل صورت نمی گیرد بنابراین روند کار کند یا متوقف می شود.  

وی در توضیح زمین وقفی قرار گرفته در طرح باغ مزار لطفی با بیان این که اوقاف در بحث تبدیل به احسن موقوفات سیاست هایی دارد، می افزاید: اوقاف باید دلایل مشخصی برای واگذار نکردن این زمین اعلام کند در غیر این صورت به شکلی به توافق برای اجرای این طرح باید برسد.

امامی در حالی که تاکید دارد آنچه که مورد خواسته اوقاف است باید رعایت شود، می گوید: برای اینکه کار پیش برود همه دستگاه ها باید به تعامل برسند بهترین راه هم این است که سایر دستگاه ها به میدان بیایند و برای منطقی و اجرایی کردن کار تعامل داشته باشند.

باغ مزار استاد محمد رضا لطفی

با توجه به امضا توافقنامه شش جانبه راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف، اداره کل میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر گرگان، شهرداری و انجمن حامیان بافت تاریخی در خرداد ماه سال جاری و تاکید نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی مبنی بر داشتن توافق و تعامل دستگاه های اجرایی انتظار می رود مشکل پیش آمده برای باغ مزار لطفی رفع شود تا طرحی که برای آن بودجه و برنامه خاصی تعریف شده به درستی اجرایی شود.

خبرنگار و عکاس: الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار