بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

روزنامه های دوشنبه، موضوعات متنوعی را از خبرهایی درباره حکم مرتضوی، درگیری های سنا و کاخ سفید بر سر توافق ایران و گردهمایی های جهانی در دفاع از توافق هسته ای بر صفحه نخست خود برده اند.

به‌موقع‌های آقا صادق خرازی! / پیام مثبت حکم مرتضوی

به گزارش گلستان24، دیروز سخنگوی قوه قضاییه خبرهای جدیدی از پرونده های مختلف داشت اما در این میان، پرونده دادگاه و حکم آن برای روزنامه ها جذاب تر بود. در کنار این سوژه داخلی به نظر می رسد توافق هسته ای در آمریکا درگیر کشاکش های سیاسی میان دو نهاد اصلی این کشور شده است. هر روز اخباری مبنی بر اضافه شدن رای های مخالف سنا به توافق به گوش می رسد.

حیرت از پرونده حیران/ هشدارهای امنیت ملی در فضای پساتوافق/ اعترافات مهم پساتوافق!

روزنامه وطن امروز به نقش نمایندگان مجلس ششم و دولت اصلاحات در زمین‌خواری گردنه حیران در گفت‌وگو با نماینده آستارا پرداخته و تیتر مصاحبه را نیز " حیرت از پرونده حیران" برگزیده است: روستای حیران از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شهرستان آستاراست که آب و هوای منحصر به فرد و قرار گرفتن در مسیر جاده بین‌المللی و هم‌مرزی با جمهوری آذربایجان بر جاذبه‌های این منطقه افزوده و باعث شده بسیاری از افراد همواره به این منطقه چشم طمع داشته باشند. صفر نعیمی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب و درباره سیر شکل‌گیری پرونده زمین‌خواری در روستای حیران بیان داشت: در سال 82 نمایندگان وقت زمین‌های روستای‌های حیران علیا، سفلی و وسطی را محصور و قطعه‌بندی را آغاز کردند. نعیمی با اشاره به نحوه تصاحب زمین‌های کشاورزی یادآور شد: طی سال‌های یاد شده برخی نمایندگان با کمک مدیران محلی و استانی و به نام اجرای طرح هادی روستایی زمین‌های کشاورزی را قطعه‌بندی کرده و به بستگان نسبی خود که شباهتی از نظر نام فامیل نداشتند واگذار کردند. 

"هشدارهای امنیت ملی در فضای پساتوافق"، تیتر یادداشت امروز وطن به قلم مهدی محمدی است. وی در این یادداشت به شرایط پساتوافق چه رد شود و چه مورد تصویب قرار گیرد، پرداخته است: چه برجام رد شود چه تایید، اکنون در مرحله پساتوافق قرار داریم. اگر برجام رد شود، این مرحله آکنده از تبعات یک توافق شکست‌خورده خواهد بود و اگر تایید شود، محیط امنیت ملی ایران از 2 جنبه عمیقا دستخوش تغییر می‌شود؛ نخست، از جنبه اجرای برجام در ایران که من معتقدم برخی شاخص‌های امنیت ملی ایران را به نحو بازگشت‌ناپذیری جابه‌جا خواهد کرد و دوم، از حیث برنامه‌ای که آمریکا برای 2 محیط سیاست داخلی ایران و منطقه خاورمیانه طراحی کرده و تلاش برای اجرای این برنامه‌ها، برخی پارامترهای امنیت ملی ایران را به طور بنیادین تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد. پیش از این گفته‌ام که مساله اصلی درباره برجام، متن آن نیست بلکه مساله اصلی این است که این توافق بناست مقدمه اجرای چه پروژه‌هایی باشد. هم ایران و هم آمریکا می‌خواهند با فرمول خود وارد دوران پساتوافق شوند. به تعبیر دیگر، برجام تبعات سیاسی گسترده‌تری خواهد داشت که شکل دادن به آن و کنترل آن، مهم‌ترین مساله امنیت ملی ایران در چند سال آینده و یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی آمریکا همزمان با آن خواهد بود. مساله اصلی و بنیادین این نیست که درون برجام چه نوشته شده – اگرچه این مساله نیز در جای خود  اهمیتی ویژه دارد - بلکه مساله اصلی این است که برجام زیرساخت اجرای کدام پروژه‌ها خواهد بود و کدام طرف موفق خواهد شد الزامات و نتایج این متن را به استخدام اهداف آینده خود درآورد. تبعات غیرهسته‌ای برجام به نحو خارق‌العاده‌ای تعیین‌کننده‌تر از تبعات هسته‌ای آن است. منازعه بزرگ اینجاست و برنده و بازنده اصلی نیز همین‌جا معلوم خواهند شد.

وطن امروز در یادداشتی با عنوان "اعترافات مهم پساتوافق!"، به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در زمان زد و بندها برای تصویب توافق هسته ای با ایران، اشاره کرده است:  دولتمردان آمریکایی پس از توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 در یک اختلاف به ظاهر واقعی و به واقع ظاهری با اعضای کنگره آرام‌آرام دارند حرف‌هایی را می‌زنند که شنیدنش مسرت‌بخش و اندیشیدن به آن مأیوس‌کننده است. البته نه اینکه این حرف‌ها تازگی دارد برای ما، نه! اما به مصداق آن ضرب‌المثل قدیمی «حدیث خیر تو آن به، که دشمنت گوید» این سخنان به غایت مسرت‌بخش است. البته نه آنکه فقط آنها ما را خوشحال کنند و ما هم هیچ عکس‌العملی نشان ندهیم. بالاخره به قول معروف «چیزی که عوض دارد، گله ندارد» ضمن آنکه در بسیاری از موارد آمریکایی‌ها عوض حرف‌های ما را داده‌اند.... البته می‌دانیم که بعضی معتقدند موشک اقتدار نمی‌آورد! کاش عده‌ای می‌فهمیدند که وقتی گفته شد عمده تحریم‌ها پس از فتنه 88 اعمال شد و این تحریم‌ها اساسا هسته‌ای نیست و دست‌های پشت‌پرده وطن‌فروشان کودتاگر ساندویچ خور دانشگاه آزاد لندن برو در کار است، به جای آنکه گویندگان را به افراطی‌گری و دلواپسی متهم کنند، قدری می‌اندیشیدند تا امروز با حرف‌های مایکل لدین که صراحتا اعلام کرد: «ایجاد تحریم‌ها در ایران برای حمایت از سبزها بود.» سیاهی به زغال نماند.

شب‌نشینی در اوین/ حبس و رد مال برای مرتضوی/ پیام مثبت حکم مرتضوی/ مشاور احمدی‌نژاد علیه وزیر دادگستری

روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با فاطمه هاشمی، به بررسی اوضاع مهدی هاشمی، مفسد اقتصادی در زندان اوین پرداخته است. فاطمه هاشمی می گوید که مهدی با محمدرضا رحیمی در شب اول زندان در یک بند بودند. "شب‌نشینی در اوین"، عنوان این مصاحبه است: مهدی هاشمی برخلاف نقل‌قول‌ها، شب اول زندان را در سوئیت محمدرضا رحیمی در بند ٢٤١ اوین گذرانده است. شبی که البته فرصت مناسبی را برای معاون‌اول دولت احمدی‌نژاد فراهم کرده تا درخواست‌هایی را از مهدی داشته باشد و خواهان پیگیری آنها شود. فاطمه هاشمی یکی از دختران آیت‌الله، این مطلب را در خلال گفت‌وگوی خود به «شرق» می‌گوید و البته از برگزاری اولین ملاقات حضوری تعدادی از اعضای خانواده با مهدی، در شنبه‌ای که گذشت، خبر می‌دهد. فاطمه هاشمی می‌گوید که رحیمی از مهدی دو درخواست داشته است. یکی از این دو درخواست که فاطمه هاشمی درباره آن می‌گوید، پیگیری بازنشستگی رحیمی بوده است. او می‌گوید: «رحیمی خواسته تا درباره بازنشستگی او صحبت شود و کار بازنشستگی انجام شود. که من هم پیگیری‌هایی را در این باره انجام دادم». فاطمه هاشمی البته از بیان درخواست دیگر رحیمی خودداری می‌کند.

"حبس و رد مال برای مرتضوی"، عنوان گزارش شرق از اظهارات اژه ای پیرامون پرونده سعید مرتضوی است: سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در هشتادوسومین نشست خبری خود از کلیات حکم اولیه صادرشده برای سعید مرتضوی و همچنین وضعیت رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» و «یدالله روزچنگ» خبر داد. درحالی‌که ساعتی قبل از آغاز جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه، محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران، از صدور حکم سعید مرتضوی خبر داده بود، اژه‌ای در آغاز این نشست خبری گفت سعید مرتضوی درخصوص برخی اتهامات تبرئه و در مورد برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده اما بنده تا زمان قطعیت حکم از بیان جزئیات معذورم. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که حکم صادره مربوط به کدام پرونده‌ مرتضوی است؟ گفت: «حکم صادره در مورد پرونده‌هایی است که به دادگاه رفته بود». سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره وضعیت پرونده بابک زنجانی و دو نفر از متهمان این پرونده اعلام کرد که پرونده توسط هشت وکیل دادگستری مورد مطالعه قرار گرفته است که چهار نفر از وکلا از طرف شرکت نفت، و چهار نفر دیگر از طرف سه متهم مشغول بررسی این پرونده هستند. اژه‌ای با بیان اینکه پرونده بابک زنجانی ٢٠٩ جلد با ملزومات است و هر یک از جلدها کمتر از ٢٠٠ صفحه ندارد، ابراز امیدواری کرد که تا روز ١١ مهر که زمان برگزاری اولین جلسه دادگاه است، وکلا بتوانند پرونده را به‌طورکامل بررسی کنند.

سرمقاله امروز شرق با عنوان "پیام مثبت حکم مرتضوی"، به موضوع کسانی می پردازد که با دارا بودن پست و مقامی برای خود مصونیت در نظر می گیرند:  متأسفانه در مواردی دیده می‌شود کسانی هستند که وقتی در مقامی قرار می‌گیرند، تصدی آن مقام و انجام اعمالی که وظیفه آنهاست و اساسا برای همان امر منصوب شده‌اند را وسیله‌ای برای دست‌زدن به اقدامات خلاف یا عمل مجرمانه قرار می‌دهند. این‌گونه اقدامات از کسانی که در کسوت قضا باشند یا متصدی شغل اجرائی مهمی شوند، به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست زیرا قاضی مجری دقیق قانون است و هرگونه تخلف او از اجرای قانون،  قابل چشم‌پوشی باشد. واضح است که تعقیب، تحقیق و محاکمه امثال نامبرده به همان اندازه می‌تواند موجب آرامش و سکینه روحی مردم شود.  نگارنده در یکی از جلسات دادگاه کهریزک به‌عنوان وکیل مدافع یکی از خانواده‌ها، شاهد رفتار مغرورانه متهم آن دادگاه و استفاده از الفاظ نامناسب علیه قاضی محترم دادگاه بودم. آن روزها حول‌وحوش ثبت‌نام اسفندیار رحیم‌مشایی با آن تشریفات در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حامیان احمدی‌نژاد و فرد متهم، تصورات بلندپروازانه‌ای در سر داشتند. اینجاست که باید از قضاتی که در مراحل تعقیب، تحقیق و به‌ویژه محاکمه، این مسئولیت خطیر را در مورد چنین افرادی برعهده می‌گیرند قدردانی ویژه شود.

"مشاور احمدی‌نژاد علیه وزیر دادگستری"، عنوان گزارشی است که علی اکبر جوانفکر، در مطلبی، پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم را به زد و بند در دوران وزارت کشورش در دولت دهم برای واردات اتوبوس از چین متهم کرده است:  روز گذشته حجت‌الاسلام «محسنی اژه‌ای» در نشست خبری خود گفته «چیزی در این خصوص (نقش مشایی) در این پرونده به اثبات نرسید». ساعاتی پس از این سخنان سخنگوی قوه قضائیه، سایت «دولت بهار» از نزدیکان «احمدی‌نژاد»، متنی را از قول «علی‌اکبر جوانفکر» منتشر کرد که در آن اتهاماتی را نثار وزیر سابق احمدی‌نژاد و وزیر فعلی روحانی کرده بود. این متن که بیشتر به جوابیه شبیه است، در ١٠ بند تنظیم شده که در بندهای اولیه آن یار نزدیک احمدی‌نژاد، به سخنان «پورمحمدی» در زمان ریاستش بر سازمان بازرسی اشاره می‌کند. ..اما در بند هفت این متن، مشاور رسانه‌ای رئیس دولت دهم اتهام سنگین‌تری به وزیر سابق خودشان در کابینه دولت نهم زده: «آقای پورمحمدی متهم است در دوره تصدی مسئولیت وزارت کشور در یک فقره، میلیاردها تومان برای خرید اتوبوس از چین به ‌صورت غیرقانونی و بدون اخذ هرگونه ضمانت و با اصرار او به فردی فاقد صلاحیت‌های لازم، پرداخت شده است که در نتیجه آن، نه اتوبوسی از چین وارد شد و نه پول به بیت‌المال بازگشت. به ‌دلیل ماهیت غیرقانونی و ابهام‌آلود این موضوع، دولت قبل اسناد و اطلاعات مربوط به آن را برای رسیدگی به دستگاه قضائی ارسال کرد. انتظار می‌رفت آقای پورمحمدی به سؤال‌های مطرح در این زمینه پاسخی درخور بدهد، اما هر بار به نحوی، از آن شانه خالی کرده است. این سؤال نیز همچنان باقی است که با وجود مطرح‌بودن شبهات مهمی درباره عملکرد آقای پورمحمدی در دوره تصدی وزارت کشور، چرا رئیس‌جمهور محترم این شائبه‌ها را به هنگام سپردن چنین مسئولیت مهمی به او، مورد بی‌توجهی قرار داده است؟!»

اصلاحات آمریکایی در ایران هدف کاخ سفید از توافق هسته‌ای/ جنگ هوشمند با غلاف خالی

روزنامه کیهان در گزارشی به برخی از اظهارات مقامات کاخ سفید به لزوم تصویب توافق هسته ای در آمریکا و حمایت از اصلاحات در ایران اشاره کرده است. "اصلاحات آمریکایی در ایران هدف کاخ سفید از توافق هسته‌ای" عنوان این گزارش است: یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری روی توافق هسته‌ای باید به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و تداوم حمایت آمریکا از فعالان حامی ایجاد اصلاحات در ایران بود.اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید»Center for a New American Security که روابط بسیار نزدیکی با دولت اوباما دارد و از آن به عنوان تیم فرعی دولت آمریکا یاد می‌شود در گزارشی اعلام کرد: با سرمایه‌گذاری روی توافق هسته‌ای باید به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و تداوم حمایت آمریکا از فعالان حامی ایجاد اصلاحات در ایران بود.در ادامه گزارش آمده است: آمریکا باید استراتژی تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران را دنبال کند.مرکز امنیت آمریکایی جدید در ادامه می‌افزاید: آمریکا به این موضوع که قبل از انقضای توافق هسته‌ای، شاهد اصلاحات سیاسی در ایران باشد علاقه زیادی دارد.این گزارش افزود: ارتباط با نهادهای غیردولتی و مدنی ایران باید تقویت شود. گفتنی است مقامات آمریکا و رژیم‌صهیونیستی پیش از این بارها از اصلاح‌طلبان به عنوان «سرمایه اجتماعی» اپوزیسیون در ایران نام بردند. به عنوان نمونه، «جرج بوش» در سال 2008 قبل از تدارک برای سفر به غرب آسیا با محور اعلام شده «مهار نفوذ ایران» در نطق رادیویی با حمایت از اصلاح‌طلبان از بیروت تا تهران گفت: «ما از دموکرات‌ها و اصلاح‌طلبان از بیروت و بغداد تا دمشق و تهران حمایت خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم ایستاد.» وی در سال 2008 نیز در اظهاراتی اصلاح‌طلبان ایران را خط ‌مقدم آمریکا خواند و افزود: آنها با چالش‌های فراوانی روبرو هستند و چشم امیدشان به ماست!

"جنگ هوشمند با غلاف خالی"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است که به موضوع توافق هسته ای و جنگ نرم آمریکا علیه ایران اشاره دارد: هر چند قدرت و جنگ هوشمند را به آمیزه قدرت نرم و سخت تعبیر کرده‌اند اما درباره آمریکا می‌توان گفت بیشتر شبیه سرقت با غلاف خالی است. توماس فریدمن 12 تیر ماه امسال در نیویورک تایمز به همین واقعیت اذعان می‌کند آنجا که می‌نویسد «توافق پیش‌رو با ایران یک توافق بدِ - خوب]‌![ است و به اوباما این امکان را می‌دهد تا به کنگره و اسرائیل بگوید این بهترین توافقی است که با یک غلاف خالی از اسلحه می‌توان به دست آورد؛ توافقی که تا بروز دگرگونی‌هایی در ایران زمان می‌خرد و بهتر از جنگی است که هیچ کس نمی‌داند انتهای آن چه خواهد بود». اعتراف به خالی بودن غلاف کاخ سفید آن هم از زبان تحلیلگر ارشد آمریکایی در حقیقت اعتراف به واقعیت جاری در کلام حکیمانه امام خامنه‌ای است که در بحبوحه خطای فهم برخی مسئولان با صدای رسا و استدلال روشن فرمود وضعیت امروز ما وضعیت شعب ابیطالب نیست بلکه وضعیت پیروز بدر و خیبر است. درست به دلیل همین واقعیت غیرقابل کتمان است که می‌توان بحث مستوفایی کرد مبنی بر اینکه آیا تیم ما (با عقبه دولتی) توانست دست حریف را بخواند و در تراز داشته‌ها و گزینه‌های اقتدار جمهوری اسلامی در مذاکرات حاضر شود یا خیر؟ اگر واقعیت، خالی بودن غلاف آمریکاست، پاسخ این سؤال «نه» خواهد بود؛ ضمن اینکه اجر زحمات تیم مذاکره کننده در جای خود محفوظ است.

جوش هسته‌ای دلواپسان در‌بهارستان / به‌موقع‌های آقا صادق! / تندروها رقیب‌ اصلی اصلاح‌طلبان و‌ اصولگرایان

روزنامه اصلاح طلب آرمان در گزارشی به موضوع اظهارات نمایندگان مجلس برای ارائه لایجه برجام توسط دولت و نیز تجمع عده ای از مردم که آرمان دلواپس نامیده، پرداخته است. "جوش هسته‌ای دلواپسان در‌بهارستان "، عنوان گزارش یک طرفه آرمان در این زمینه است:  منتقدان مذاکرات بیش از آنچه تصور می‌شد بر مخالفت خود پافشاری می‌کنند و در این میان نقطه کانونی واکنش‌های سلبی، بهارستان است؛ پشت گیت‌های مجلس و داخل عمارت پارلمان در قالب تجمع چند ده نفره دلواپسان‌ در خیابان و بیانیه ۲۰۱ امضایی نمایندگان. پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید که راس هرم آن از پیگیری راهبرد تعامل سازنده با جهان و چرخش توامان سانتریفیوژها در کنار چرخ تولید می‌گفت، علاوه بر تغییر اضلاع و اجزای تیم مذاکره کننده، رویکردها و روندهای مذاکره نیز دچار تغییر و تحول شد، تغییراتی که نتیجه داد و در کمتر از 100روز توافق موقت ژنو یا « برنامه اقدام مشترک» را به بار نشاند. بالاخره در ادامه این روند و پس از 20ماه مذاکرات سخت و فشرده، وین ایستگاه آخر شد و برجام رهاورد دیپلمات‌ها از بزرگترین ماراتن دیپلماسی قرن. همزمان با چانه زنی دیپلمات‌ها در فرآیند مذاکرات و در تمامی این بازه زمانی طیفی از منتقدان دولت که از آنان با عنوان دلواپس یاد می‌شود به انحای مختلف نسبت به مذاکرات انتقاد داشته و هیچ گاه سر آشتی‌جویی یا حتی پذیرش حداقلی دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده را نداشتند، حال بدیهی بود که سند سیاسی برجام نیز نه تنها مورد اقبال و استقبال آنان قرار نگیرد که مواضعی سخت و نامنعطف در برابر آن اتخاذ کنند. 

در ادامه آمده: به نظر می‌رسد دلواپسان که هر آنچه می‌خواهند و می‌توانند در قالب رویکردهای رسانه‌های تند و تخریبی و در قالب حضورهای میدانی بیان می‌کنند بی‌آنکه توجه کنند قاطبه مردم چه خواسته‌ای دارند و همراه توافق هسته‌ای هستند و قانون در این میان فصل‌الخطاب است و دولتمردان نیز بر عمل بر فرآیندهای قانونی در موضوع تصویب برجام تاکید دارند تنها بر مطالبات خوداصرار دارند و فقط جوش هسته‌ای از توافق هسته‌ای نصیب‌شان شده است.

"به‌موقع‌های آقا صادق! "، عنوان یادداشت کوتاه آرمان از اظهارات صادق خرازی و به تکاپو افتادن اصلاح طلبان برای به حاشیه راندن او است: «به موقعش!» این پاسخی بود که شنبه شب دبیرکل حزب ندای ایرانیان در صفحه مجازی کمپین «خرازی افشا کن» در پاسخ به این سؤال که چرا لیست وطن‌فروشان را افشا نمی‌کنید؟ داد. وی در بخشی از یک مصاحبه گفته بود: «من اصلاح‌طلبی که نمادش خارج از کشور باشد و پول بگیرد را قبول ندارم. اینکه بروند و اتهام بزنند و بدو بیراه بگویند و شانتاژ کنند را قبول ندارم. کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند؛ من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد.» این اظهارات در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده و به نظر می‌رسد خبرساز شدن آن چندان غیرقابل انتظار برای خرازی نبوده است. به هر حال تشکل ندا که از سوی خرازی راه اندازی شد از بدو راه اندازی تا کنون تنها حاشیه‌هایش پررنگ شده است.

در ادامه آمده: اصلاح طلبان اظهارات او را مایه تاسف دانستند و از او خواستند تا لیستی که مدعی وجود آن است را هویدا کند تا اگر صحت داشته باشدچنین افرادی شناخته و از آنها دوری شود اما خرازی تنها به توضیح و تکرار ادعاهای خود پرداخت که چند گمانه را می‌توان در این باره مطرح کردک یکی اینکه حزب او در بین اصلاح‌طلبان دارای چنان جایگاهی نیست که در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشد و سابقه برخی اعضای آن در گذشته چندان مطلوب اصلاح‌طلبان نبوده است پس برای حضور در عرصه رسانه باید با اظهارات اینچنینی و خلاف مواضع اصلاحات خود را پررنگ کنند. در شبکه‌های اجتماعی پویش نخبگانی و رسانه‌ای با ایجاد کمپین‌های مختلفی از خرازی درخواست کردند تا لیست را مننتشر کند که او در این کمپین‌ها جز یک کمپین حضور پیدا نکرد و پاسخ او هم جز «به‌موقعش» نبود. گمانه نیاز نداییان به دیده شدن از آنجا بیشتر قوت گرفت که اعضای این تشکل به نام توضیح در مورد اظهارات خزاری و با هدف نشان دادن خود به مصاحبه با رسانه‌ها پرداختند. مشخص نیست خرازی چه برنامه‌ای برای آینده دارد اما بزرگان اصلاحات بی‌گمان چنین ترفندهایی را نخ‌نما می‌دانند. 

"تندروها رقیب‌ اصلی اصلاح‌طلبان و‌ اصولگرایان "، عنوان مصاحبه آرمان امروز با احمد شیرزاد، فعال اصلاح طلب است: انتخابات مجلس دهم در شرایطی در انتظار روز برگزاری است که کارنامه دولت یازدهم نشان می‌دهد اگر قرار بر منطق‌مداری و تصمیم‌سازی بر اساس واقعیات باشد، می‌توان بر مشکلات فائق آمد تا کشور سیر در مسیر توسعه را به‌طور جدی پیگیری کند و در نتیجه، آرامش به لایه‌های مختلف جامعه تزریق شود. پس در چنین فضایی، اولویت انتخاباتی باید کنار گذاشتن تندروها باشد تا شکوفایی بیشتری شاهد باشیم. احمد شیرزاد که در مجلس ششم سابقه نمایندگی داشت، معتقد است اگر قرار باشد اصولگرایان فقط اصلاح‌طلبان را رقیب اصلی خود بدانند و جریان اصلاحات هم فکرش را معطوف به اصولگرایان کند، فضا برای توفیق نسبی تندروها فراهم می‌شود. به همین دلیل با توجه به اینکه این دوره باید دوره شکست تندروها باشد عقل و منطق حکم می‌کند که دو طیف تاثیرگذار سیاسی بیشتر از همیشه مصلحت‌سنجی کنند تا عقلانیت و منطق بیشتری بر اجرای امور حکمفرما شود. پس اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید رقابت را برای انتخابات بعدی بگذارند و در حال حاضر فقط به فکر ریشه کن کردن کارشکنان باشند. در انتخابات مجلس باید شاهد رقابت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با تندورها باشیم تا آرامش بیشتری بر فضای سیاسی حکمفرما شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار