بررسی محتوایی روزنامه های شنبه:

روزنامه های اولین روز هفته، گزارش های از بازگشایی مجدد سفارت انگلیس، برگزاری کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و استعفای نخست وزیر یونان را ارائه داده اند.

عوارض جانبی جاسوسی صلح‌طلبانه!/ قفل سفارت بریتانیا می‌شکند

به گزارش گلستان24، پس از چند سال بار دیگر قفل سفارت انگلیس باز خواهد شد و فردا فیلپ هاموند، وزیرخارجه انگلیس راهی تهران خواهد شد تا فصل جدید روابط سیاسی با ایران را رقم بزند. از سوی دیگر به بهانه برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت، بسیاری از چهره های اصلاح طلب گردهم جمع آمدند و گام بلندی را برای حضور در عرصه سیاسی و انتخاباتی کشور برداشتند. 

بازگشت انگلیسی‌ها/ عوارض جانبی جاسوسی صلح‌طلبانه!/ «مرگ بر آمریکا» و مقوله‌های حماقت و هویت

روزنامه وطن امروز، گزارشی را با عنوان "بازگشت انگلیسی‌ها"، بر صفحه نخست خود برده و از بازگشایی سفارت انگلیس گفته:  فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس فردا یکشنبه وارد ایران خواهد شد. پس از 12 سال، این برای نخستین بار است که انگلیسی‌ها وزیر خارجه خود را به ایران می‌فرستند و جالب اینکه هم در 12 سال قبل یعنی مهرماه 1382 و هم‌ اکنون یعنی اوایل شهریور 1394 این حسن روحانی است که بانی حضور انگلیسی‌ها در ایران شده است! به گزارش «وطن امروز»، مهرماه 1382 جک استراو، وزیر وقت خارجه انگلیس به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود وارد تهران شد تا بیانیه سعدآباد را با حسن روحانی ببندند. اکنون پس از 12 سال حسن روحانی، رئیس دولت ایران شده است! او این هفته میزبان فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس است. به گزارش گاردین، فیلیپ هاموند به ایران سفر می‌کند تا سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کند. بر این اساس، سفارت ایران در لندن نیز همزمان فعال می‌شود. سایمون گس، سفیر پیشین انگلیس در ایران و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر همراهی می‌کند. براساس گزارشات منتشر شده، انگلیس هنوز سفیر خود را در ایران معرفی نکرده است اما دیپلمات‌های انگلیسی گفته‌اند سفارت را فردی به نام آجای شارما مدیریت می‌کند. این ادعای گاردین البته با تایید وزارت امور خارجه دولت روحانی همراه شد. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌های خبری منتشره در خصوص سفر فیلیپ هاموند به تهران، سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور طی این سفر را تایید کرد. بازگشایی سفارت انگلیس در ایران در حالی رخ خواهد داد که 4 سال پیش تعدادی از دانشجویان در اعتراض به نقش سفارت انگلیس در فتنه 88، وارد ساختمان این سفارتخانه شدند و از آن زمان سفارت انگلیس در ایران تعطیل شد البته پیش از آن  یعنی ۲۳ دی‌ماه سال ۸۸، یک ‏فوریت طرح قطع رابطه کامل دولت جمهوری اسلامی ایران با انگلیس در دستور کار مجلس شورای اسلامی  قرار گرفت که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس کلیات طرح 2 فوریتی کاهش روابط با انگلیس را 6 آذر ۱۳۹۰ با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.  

"عوارض جانبی جاسوسی صلح‌طلبانه!"، عنوان یادداشت روز وطن است:  پایان جلسات محاکمه جیسون رضاییان، جاسوس آمریکایی- ایرانی دستگیر‌شده در کشورمان، همراه شد با آغاز صدور مجوز فعالیت خبری تیم به اصطلاح خبرنگاری بی‌بی‌سی! البته مجوز فعالیت برای عوامل شبکه‌های خبری کشورهای مختلف، معمولا توسط دولت‌های کشورهای توسعه یافته نیز صادر می‌شود اما نکته اصلی اینجاست که هیچ دولت قدرتمندی در فضای جهانی «خبرنگاران کوله‌پشتی» را به‌عنوان عوامل ساده و آموزش ندیده صرفا فعال در حوزه «خبر» به حساب نمی‌آورد. به همین دلیل است که فرضا کشوری همچون آمریکا با انواع دستگاه‌های اطلاعاتی عریض و طویل مجوز فعالیت اعضای خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی را با سختی و حساسیت بسیار و با محدودیت‌های تکان‌دهنده‌ای همچون منع کیلومتری تردد در حوزه شهری اطراف سازمان ملل تعیین می‌کند و در یک اقدام جالب توجه پیشگیرانه، گفت‌وگوی همه عناصر تاثیرگذار دولتی و حتی شبه‌دولتی با خبرنگاران ایرانی را ممنوع اعلام می‌کند!

وطن در یادداشتی با عنوان "«مرگ بر آمریکا» و مقوله‌های حماقت و هویت"، از این منظر به شعار مرگ بر آمریکا نگریسته که این نشان از بغض تاریخی ایران نسبت به آمریکا است: در این زمینه بلاهت سرکردگان آمریکاست که پس از گذشت 4 دهه هنوز حاضر به دیدن واقعیات انقلاب سال 57 و جمهوری اسلامی ایران نیستند و همچنان می‌کوشند با پافشاری بر سیاست‌های شکست‌خورده و کاربرد انواع ابزارهای تکراری، ایران را به تسلیم بکشانند. وجه دیگر این بلاهت انتظار آمریکایی‌ها برای فراموشی انواع و اقسام خیانت‌ها و جنایت‌هایی است که سال‌هایی طولانی در قبال مردم ایران مرتکب شده‌اند تا جایی که این پرسش مطرح است که مقامات آمریکا در مورد ملت ایران چه فکر می‌کنند؟!سران واشنگتن، یا کورند یا چشمان خود را بسته‌اند و نمی‌بینند مردم ایران حتی جوانانی که کمتر چهره وحشی آمریکا را درک کرده‌اند، در مسابقات ورزشی و اخیرا والیبال نیز بغض ضدآمریکایی خود را ظاهر می‌سازند و با حمایت پرشور و بی‌سابقه، از ملی‌پوشان خود توقع برتری دارند. البته نمود بارزتر روحیه آمریکا‌ستیز ملت ایران همان شعار «مرگ بر آمریکا» است که هر ساله در راهپیمایی‌های میلیونی و هر آدینه در نمازهای جمعه سراسر کشور تکرار می‌شود و تعطیل‌پذیر هم نیست از این رو حماقت نه تداوم این شعار بلکه عدم درک واقعیت‌های آن است.

برق اصلاحات در اجلاس سران / برقراری رابطه با انگلستان ضروری است/ در‌ انتخابات‌ خبرگان‌ شاهد چرخش‌ خواهیم بود

روزنامه اصلاح طلب آرمان در گزارشی با عنوان "برق اصلاحات در اجلاس سران "، به بررسی کنگر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پرداخته است: نجشنبه روز خوبی برای اصلاح‌طلبان بود و آنها پس از سالها توانستند به دور از سنگ‌اندازی‌های رقیب، دور هم جمع شوند چون رئیس‌جمهور یازدهم به آنها که جزوی از ساکنان عرصه سیاست کشور هستند وعده داده بود مشکلی برای راه‌اندازی حزب و برگزاری مراسم و کنگره نخواهند داشت. از ساعت 8 صبح به تدریج اصلاح‌طلبان مدعو و اعضای حزب اتحاد به سالن اجلاس سران وارد می‌شدند؛ سلام و علیک برخی از آنها به همراه جملاتی مانند «یادش بخیر، یاد دوران حضور دولت اصلاحات افتادم» یا اینکه می‌گفتند: «باز هم فعالیت حزبی و تلاش برای اصلاحات.»  به هر حال روز پنجشنبه بر لبان شرکت کنندگان در کنگره اتحاد ملت ایران اسلامی لبخند بود و امیدواری. محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام عبدالواحدموسوی‌لاری، ابراهیم یزدی، هادی خانیکی، حجت‌الاسلام عبدا... نوری، محمدرضا خاتمی، ابراهیم اصغرزاده، لطف‌ا... میثمی، حسین کاشفی، عمادالدین باقی، علیرضا علوی‌تبار، مصطفی معین، فیض‌ا... عرب‌سرخی، آذر منصوری، عبدا... ناصری، غلامحسین کرباسچی، جواد مظفر، حبیب‌ا... پیمان، حسن رسولی، علی شکوری‌راد، علی تاجرنیا، غلامرضا شجاع‌پوریان، غلامرضا انصاری، حسین کمالی، فیاض زاهد، محمد کیانوش‌راد، حجت‌الاسلام محمد ابطحی، زهرا اشراقی و ... همه آمده بودند تا در جشن «آغاز دوباره» حضور داشته باشند. پس از گذشت ساعتی همه به سمت سالن محل برگزاری کنگره رفتند و پس از استقرار هیات‌رئیسه منتخب، هیات موسس اهداف و دلایل تشکیل حزب اراده ملت را تشریح کرد. علی شکوری‌راد در جلسه پنجشنبه به سخنرانی پرداخت و  بیان کرد اینکه حزب اتحاد ملت ایران اسم مستعار هیچ حزبی نیست.

داود هرمیداس باوند در مصاحبه با آرمان گفته "برقراری رابطه با انگلستان ضروری است ":  سفارت انگلیس در تهران به دنبال اعتراض گسترده دانشجویان در مقابل فعالیت‌ها و رفتارهای خصمانه این کشور در قبال منافع ملی ایران بسته شد. سفارت انگلیس در ایران از سال 2011 تاکنون بسته و سطح روابط دو کشور به داشتن کاردار غیرمقیم در تهران و لندن کاهش پیدا کرده بود. امروز پس از سال‌ها، مذاکرات وین که با خود دستاوردهای شگرفی را به ارمغان آورده و هم‌زمان هیات‌های اروپایی بسیاری را به ایران سوق داده است، اظهار تمایل انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران و از سر‌گیری روابط را نیز در پی داشته است. بر این اساس می‌توان گفت که بازگشایی سفارت انگلیس در ایران نقطه عطف مهمی در بازگشت تهران به عرصه دیپلماتیک جهانی پس از توافق هسته‌ای ماه گذشته در وین به شمار می‌آید. بازگشایی سفارت انگلیس در تهران هم‌زمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر وزیر خارجه این کشور از 12 سال اخیر تاکنون محسوب می‌شود، به دنبال سفر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام می‌گیرد. بنابراین همانطور که مقامات ارشد کشورمان پیش از این نیز اشاره کردند نباید به گذشته بازگشت و به بازخوانی خطاها پرداخت. با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که میان ایران و برخی از کشورها به‌ویژه روسیه، انگلیس و آمریکا وجود داشته است همچنان نیز گمان می‌رود برای تحقق بخشیدن به اولویت‌های ملی باید توسعه مناسبات دیپلماسی و از سرگیری روابط با برخی از کشورها چون انگلیس که در سال‌های گذشته مناسبات شفافی میان این دو کشور تجربه نشده است در پیش گرفته شود. 

محسن غرویان در مصاحبه با آرمان خاطرنشان ساخته "در‌ انتخابات‌ خبرگان‌ شاهد چرخش‌ خواهیم بود ": آیت‌ا... هاشمی، آقای روحانی و سیدحسن خمینی دارای یک دیدگاه مشترک درباره حقوق مردم، عقلانیت و اعتدال هستند. این افراد برای رأی مردم ارزش و اعتبار قائل هستند و رأی مردم را حق‌الناس می‌دانند. این سه شخصیت دیدگاه‌های اعتدالی درباره دین دارند و معتقدند دین باید در زندگی مردم به صورت کاربردی وجود داشته باشد و قرائتی سهل و آسان از دین ارائه می‌دهند. این افراد تلاش می‌کنند چهره‌ای رحمانی از دین به مردم معرفی کنند. نکته دیگر اینکه هر سه شخصیت نامبرده دارای محبوبیت زیادی در بین مردم هستند. مردم نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92به دیدگاه‌های این افراد رأی مثبت دادند و این دیدگاه را برای مدیریت کشور مناسب‌تر تلقی کردند. به صورت طبیعی این دیدگاه می‌تواند در مجلس خبرگان نیز تاثیرگذار باشد و برای آینده کشور افق‌های جدیدتری را ترسیم کند. به نظر من در انتخابات خبرگان آینده یک چرخش قدرت در حال اتفاق است که دارای ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود است. این چرخش قدرت در همه کشورها در بین جریان‌های سیاسی رخ می‌دهد و مساله جدیدی به شمار نمی‌رود. 

وطن‌فروشان فتنه 88 با نقاب جدید آمدند!/ آواز دهل از نزدیک!/ بازگشایی غیرقانونی سفارت انگلیس در تهران

روزنامه کیهان در تیتر نخست خود گزارشی با عنوان "وطن‌فروشان فتنه 88 با نقاب جدید آمدند!"، کار کرده که به نقد برگزاری اجلاس اصلاح طلبان در پنج شنبه پرداخته: عصر روز پنج‌شنبه نخستین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران با حضور افراد دخیل در فتنه 88 و نیز اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل شد. با نگاهی به برخی اعضای حاضر در این نشست کاملا مشخص می‌شود که حزب فتنه‌گر و منحله مشارکت این بار با نقابی جدید کار خود را برای فتنه‌ای دیگر آغاز کرده است.بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، شخصیت‌هایی چون سید عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، عبدالله نوری،‌ غلامحسین کرباسچی، محمدرضا خاتمی،‌ حسین کاشفی،‌ ولی‌الله شجاع‌پوریان،‌ غلامرضا انصاری،‌ محمدعلی ابطحی، ‌آذر منصوری،‌ هادی خانیکی،‌ محمد رضا خباز،‌ مصطفی معین،‌ فیاض زاهد،‌ عمادالدین باقی،‌ فاطمه راکعی، حبیب‌الله پیمان، حسین کمالی، لطف‌الله میثمی، زهرا اشراقی، عرب‌سرخی،‌ جواد اطاعت،‌ فرج کمیجانی و ملاوردی معاون رئیس جمهور در این مراسم حضور داشتند. نگاهی به اسامی حاضران در اولین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران نشان از آن دارد که اکثریت حاضران از افراد دخیل در فتنه 88 و حتی حرکت‌های ضد انقلابی دهه 60 و 70 بودند که این مسئله اثبات‌گر این واقعیت است که وطن‌فروشان فتنه 88 این بار با نقابی جدید پای به میانه میدان گذاشته‌اند. حضور اعضای مرکزی حزب منحله و ضد انقلاب مشارکت در حزب جدید این سوال را ایجاد می‌کند که آیا مشارکت می‌خواهد قانون را دور زده و با اسمی جدید فعالیت خود را ادامه دهد؟ 

"آواز دهل از نزدیک!"، عنوان یادداشت روز کیهان با طرح سوال رد توافق هسته ای در کنگره و پیامدهای آن است: 5 هفته از پایان مذاکرات گذشته است. سوت و هلهله‌ها فروکش کرده و فضا برای تحلیل و بررسی توافق هسته‌ای و ابعاد مختلف آن مناسب‌تر از پیش است. به نظر می‌رسد اکنون زمان طرح این پرسش است؛ چنانچه برجام رد شود چه خواهد شد؟ این پرسش از دو منظر قابل بررسی است؛ رد برجام از سوی آمریکا و یا رد آن از سوی جمهوری اسلامی ایران. در این چند هفته مباحث زیادی از کشمکش و چانه‌زنی میان کاخ سفید و کنگره درباره توافق وین منتشر شده است. جان کری، وزیر امور خارجه دولت اوباما بارها به سنا و مجلس نمایندگان رفته و هر بار ساعت‌های متمادی سخت‌ترین چالش‌ها را با میزبانان خود برای متقاعد کردن آنان به قبول توافق داشته است. نگاهی به قوانین آمریکا، اختیارات کنگره و رئیس جمهور و آرایش سیاسی موافقان و مخالفان توافق نشان می‌دهد احتمال رد توافق از سوی واشنگتن بسیار اندک است.آنچه گفته شد تنها تعدادی از آثار و پیامدهای رد احتمالی برجام بود و می‌توان به موارد دیگری مانند اثرات مثبت و بنیادین اقتصادی، ناامیدی جریانات وابسته داخلی که برجام را پلی برای سازش با استکبار می‌دانند، تغییر نگرش جدی و عملی نسبت به نسخه راهبردی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مصون ماندن کشور از تبدیل به یک جمعیت مصرف‏گرا و... اشاره کرد. برجام دُهلی بود که آواز آن از ژنو و لوزان و وین برای عده‌ای خوش می‌نمود. حال که دهل برجام به پشت در رسیده، قضاوت درباره آن نیاز به موسیقیدان بودن ندارد!

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "بازگشایی غیرقانونی سفارت انگلیس در تهران"، بازگشایی مجدد سفارت انگلیس را برخلاف مصوبه مجلس می داند: اکنون باید از دولت یازدهم پرسید، کدام حمایت و کدام روی خوش در ماجرای مذاکرات هسته ای از دولت انگلستان مشاهده شد که اینگونه فرش قرمز زیر پای آنها پهن می‌کنید؟! آیا تغییر رفتار محسوس و حسن نیتی از آن کشور دیدید!؟ ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به نظر می‌رسد مقامات و رسانه‌های انگلیسی هم از گشایش مجدد سفارت کشورشان در ایران شگفت‌زده‌اند به گونه‌ای که گاردین نوشت: «بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران گامی رو به جلو محسوب می‌شود اما فیلیپ هاموند باید به رویدادهایی از قبیل کودتای تحت حمایت انگلیس در تهران در سال 1953 اذعان کند(!)» این گزارش می‌افزاید: «زمانی که وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران پس از تعطیلی حدوداً چهار ساله به ایران سفر کند، بی‌شک او از آغازی جدید سخن خواهد گفت. در حال حاضر، ایران توافق هسته‌ای را امضا کرده است که سبب محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش می‌شود و این آغازی برای انعقاد قراردادهای تجاری جدید، فرصت‌های جدید و فصلی جدید محسوب می‌شود. این رویکرد ممکن است در ورای انگیزه تجار انگلیسی برای سفر به تهران قرار داشته باشد و آنها ممکن است به چشم‌انداز فروش تجهیزات میدان‌های نفتی یا خدمات مالی چشم داشته باشند اما ایرانی‌ها به آسانی تاریخ را فراموش نخواهند کرد.»

اتحاد اصلاح‌طلبانه/ قتل دختر فریب‌خورده بعد از تعرض/ قفل سفارت بریتانیا می‌شکند

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی با عنوان "اتحاد اصلاح‌طلبانه"، به بررسی کنگره حزب اتحاد ملت ایران پرداخته است:خستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، روز پنجشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. کنگره‌ای که نویدبخش پایان دوران فترت اصلاح‌طلبان بود و مجالی بود برای قرارگرفتن دوباره همه بزرگان راه اصلاحات در یک قاب. قابی که در ساعات پایانی کنگره با پیوستن یک میهمان ویژه به جمع اصلاح‌طلبان، به تصاویر سال‌های نه‌چندان دور شبیه‌تر شد. اما مهم‌تر از حضور چهره‌های نام آشنا و میهمانان ویژه مراسم، نتیجه آن بود. ساعت هشت صبح پنجشنبه شاید اولین سؤال هرکسی که وارد سالن اجلاس می‌شد، این بود که چه کسی دبیرکل خواهد شد. با‌توجه‌به شرایط ایجادشده برای چهره‌های شاخص، انتخاب‌های زیادی در مقابل اعضای حزب وجود نداشت. در گمانه‌زنی‌های اولیه از چهره‌هایی نظیر کاشفی و شکوری‌راد به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها نام برده می‌شد و حضور افراد تأثیرگذار احزاب بزرگ اصلاح‌طلب در میان اعضای حاضر در کنگره، باعث آغاز گمانه‌زنی درباره ترکیب شورای مرکزی از دقایق اولیه صبح شده بود. سرانجام کنگره‌ای که همه اصلاح‌طلبان از فروردین‌ماه تا کنون منتظر آغازش بودند، آغاز شد؛ به رسم همیشه با سرود ملی، تلاوت قرآن و پس از آن هم پیام ویدیوئی رئیس دولت اصلاحات آغاز شد.

در ادامه آمده: حسین کاشفی، از چهره‌های شاخص شورای مرکزی حزب اتحاد ملت که زمزمه‌هایی مبنی‌بر احتمال معرفی او به‌عنوان قائم‌مقام دبیرکل نیز در حاشیه جلسه دیروز شنیده می‌شد، از اعضای شورای مشورتی اصلاحات نیز هست. او روز پنجشنبه و قبل از برگزاری انتخابات شورای مرکزی، در گفت‌وگو با «شرق»، به سخنان رئیس دولت اصلاحات در پیام افتتاحیه اشاره کرد و با بیان اینکه در شورای مشورتی از فرهنگ تحزب و تأسیس احزاب استقبال می‌شود، گفت: «البته احزاب نباید برای مقطع انتخابات یا فقط برای مطرح‌شدن نام‌ها بیایند و باید برنامه‌های بلندمدت داشته باشند تا با تربیت نیروها بتوانند به حیات و توسعه سیاسی در کشور کمک کنند. چنین حزبی باید در همه زمینه‌ها دارای برنامه و حرف برای گفتن باشد و در همه حوزه‌ها از افراد کارشناس و صاحب‌نظر استفاده کند و در نهایت بتواند در همه زمینه‌ها حتی طرح و لایحه به مجلس و دولت پیشنهاد کند.»

"قتل دختر فریب‌خورده بعد از تعرض" عنوان یکی از اخبار حوادث شرق است: دو فروشنده مواد مخدر، که دختری نوجوان را اغفال کرده و پس از تعرض به قتل رسانده بودند، به مرگ محکوم شدند.  رسیدگی به این پرونده از زمانی آغاز شد که خانواده دختری ١٦ساله به نام پروانه به پلیس آگاهی استان فارس مراجعه کردند و گفتند فرزندشان گم ‌شده است. آنها توضیح دادند پروانه روز حادثه برای تفریح همراه دوستانش از خانه خارج شد اما پس از آن دیگر خبری از او نشد و نمی‌دانند چه اتفاقی برای پروانه رخ داده است. کارآگاهان ابتدا به تحقیق از دوستان دختر نوجوان پرداختند اما آنها اطلاعی از سرنوشت پروانه نداشتند و گفتند روز حادثه اصلا او را ندیدند. به‌این‌ترتیب با توجه به سن این دختر، فرضیه فرار از خانه مطرح شد اما پرس‌وجو از اعضای خانواده و تحقیقات ویژه، پلیس را به این نتیجه رساند که این دختر انگیزه و دلیلی برای ترک منزل نداشت. فرضیه بعدی آدم‌ربایی بود اما با گذشت زمان این احتمال نیز کم‌رنگ شد زیرا هیچ‌کس با خانواده دختر تماس نگرفت و خواسته‌ای را مطرح نکرد. به این ترتیب پرونده به حالت راکد باقی ماند تا اینکه دو ماه بعد فردی ناشناس با پلیس تماس گرفت و گفت جسد دختری را در منطقه‌ای خارج از شهر کنار یک دریاچه دیده است. مأموران بعد از دریافت این خبر به محل حادثه رفتند و جنازه دختری نوجوان را مشاهده و به پزشکی قانونی منتقل کردند. مشخصات ظاهری مقتول شباهت زیادی به پروانه داشت، به همین دلیل والدین او فراخوانده شدند. آنها بعد از رؤیت پیکر متوفی تأیید کردند جنازه متعلق به دخترشان است. پس از افشای سرنوشت دختر نوجوان تحقیقات وارد مرحله‌ای تازه شد. متخصصان پزشکی قانونی آزمایش‌های لازم را انجام دادند و اعلام کردند این دختر پیش از مرگ موردتعرض قرار گرفته و سپس قاتل یا قاتلان ٣٠ ضربه چاقو به او وارد کرده‌اند که همین امر باعث قطع شریان‌های حیاتی و خونریزی شدید شده است. 

"قفل سفارت بریتانیا می‌شکند" عنوان گزارش شرق از بازگشایی روز یکشنبه سفارت انگلستان است: قرار است بعد از چهار سال قفل سفارت بریتانیا در تهران شکسته شود، روزنامه گاردین و خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه از سفر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، به ایران برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر دادند. در آذر ١٣٩٠،  و بعد از حمله عده‌ای که خود را دانشجویان بسیجی نامیدند، سطح روابط دیپلماتیک دو کشور کاهش پیدا کرد و بریتانیا ضمن تعطیل‌کردن سفارتخانه خود، دستور داد کارکنان سفارت ایران در بریتانیا نیز خاک این کشور را ترک کنند.این افراد وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. باوجود حضور مأموران انتظامی، تجمع‌کنندگان به ساختمان سفارت بریتانیا سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و پس از هجوم به دفاتر سفارت، برخی مدارک را بیرون ریختند. این افراد هدف از این حرکت را حمایت از مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران در کاهش سطح روابط دیپلماتیک، عنوان کردند. پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و در مقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت ایران است.

ارسال نظر

آخرین اخبار