بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه:

روزنامه های آخرین روز کاری هفته گزارش ها و اخبار دیدار رهبر معظم انقلاب با هیات دولت را در صفحه نخست خود قرار داده اند.

طرح عدم کفایت سیاسی روحانی در مجلس

به گزارش گلستان24، رهبر معظم انقلاب در این دیدار دغدغه های اقتصادی، فرهنگی و علمی خود را بیان کردند و از دست اندرکاران اجرایی توجه و پیگیری در این زمینه ها را خواستار شدند. روزنامه های سیاسی کشور نیز هر یک بخشی از بیانات معظم له را تیتر نخست خود قرار داده اند. 

اینها بهترند یا بدون مجوزها/ احمدی‌نژاد برگردد حمایتش می‌کنم/ مردی که دکل را دزدید

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزاشی به مصاحبه محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور پراخته و تیتر آن را "اینها بهترند یا بدون مجوزها" برگزیده است: روز گذشته «فارس» مصاحبه‌ای را که روز یکشنبه با «محمدحسین مقیمی» معاون سیاسی وزیر کشور انجام داده بود، روی خروجی خود قرار داد. در این مصاحبه محورهای گوناگونی مطرح شد که یکی از سؤالات مصاحبه به حزب جدیدالتأسیس «اتحاد ملت» مربوط می‌شد. ادبیات این سؤال، ادامه خط خبری سایر رسانه‌های اصولگرا بود. در این سؤال از «مقیمی» پرسیده شده: «کنگره حزب اتحاد ملت برگزار شد؛ شبهه‌ای که وجود داشت این بود که این حزب به‌نوعی اعضای حزب منحله مشارکت هستند. در همایش نیز افرادی همچون ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی در صدر مجلس بودند. آیا این موضوعات تخلف نیست. چه اقدامی انجام داده‌اید. آیا تذکری به آنها داده شده است یا خیر؟». معاون سیاسی وزیر کشور هم به این سؤال این‌گونه پاسخ داد: «این حزب مجوز گرفته‌ است، آیا اینها بهتر هستند یا آنهایی که بدون مجوز در همه شهرها فعالیت سیاسی می‌کنند؟ آیا تشکیل حزب و فعالیت در چارچوب قانون بهتر است یا کسانی که حتی حاضر نیستند مجوز بگیرند؛ از این رو باید به آنها که مجوز دارند فرصت دهیم تا فعالیت خود را انجام دهند و اگر جایی اشکالی یا ایرادی بود حتما تذکر داده می‌شود چراکه کشور قانون دارد»

"احمدی‌نژاد برگردد حمایتش می‌کنم"، این بخشی از سخنان حجت الاسلام روح الله حسینیان است که مورد توجه شرق قرار گرفته است: روح‌الله حسینیان از حمایت حداکثری از احمدی‌نژاد ابایی ندارد، حتی معتقد است عزتی که احمدی‌نژاد برای کشور به ارمغان آورده بی‌نظیر است و به‌صراحت تأکید دارد که اگر احمدی‌نژاد بازگردد از او حمایت خواهد کرد. این عضو پایداری و حامی محمود احمدی‌نژاد درباره ورود احمدی‌نژاد به قدرت هم گفته: «من نه به‌عنوان عضو جبهه پایداری بلکه به عنوان آقای روح‌الله حسینیان می‌گویم که اگر احمدی‌نژاد بخواهد به قدرت برگردد، حتما از او حمایت خواهم کرد، به دلیل عملکرد بسیار عالی و آبادکردن و نوسازی کشور که در طول تاریخ سابقه ندارد. عزتی که آقای احمدی‌نژاد برای ما آورد بی‌نظیر بود. در قلب دشمن قرار می‌گرفت و آن پیام اسلام که پیام آزادی‌بخش برای جهان بود را به گوش همه مستکبران می‌رساند. آن چیزی که از اول دولت یازدهم نشان داده است این است که این عزت را خدشه‌دارشده می‌بینم».

ماجرای دکل گمشده همچنان ادامه دارد و رسانه ها هریک به فراخور رویکردهای خود از زاویه دید جدیدی به این ماجرا می نگرند. شرق در گزارشی با عنوان "مردی که دکل را دزدید" به این موضوع اشاره داشته است: دکل نفتی گمشده به مبلغ ٨٧ میلیون دلار در سال ٩٠ به نام دکل «دین» از یک شرکت خارجی خریداری شده و گویا هیچ‌گاه به کشور وارد نشده و این روزها در سواحل مکزیک مشغول کار است. در تصاویر رباینده «آ.ش» معرفی شده و تصویری از او و «عمر کامل آل‌سواده» روی دکل گمشده یا همان دکل «شرکت دین» یا همان دکل «فورچونا» در کشور ترکیه گرفته شده است. آقای «ش»، کارمند اخراجی شرکت ملی حفاری (اهواز) بوده و علت اخراج ایشان، ارائه فاکتوری صوری و جعلی نسبت به خرید ١٠ دستگاه مخزن اسید از کارخانه مخزن‌سازی اراک،‌ به شرکت ملی حفاری (اهواز) اعلام شده است. او مالک شرکت حفاری «سپنتا بین‌الملل» و شرکت‌های متعدد اقماری نفتی دیگر، در داخل و خارج از کشور است.

همیشه پای اسرائیل در میان است/چرا مردم خودرو نمی‌خرند؟/ خمینی تحریف نشده رهبر شیعیان نیجریه و نظارت استصوابی

روزنامه وطن امروز در یادداشت روز خود با عنوان "همیشه پای اسرائیل در میان است"، پای رژیم صهینونیستی را در تمامی تحولات منطقه به میان کشیده است:در جلسات به اصطلاح نقد و بررسی بیانیه پایانی مذاکرات وین که در ایران برگزار می‌شود طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت چنین سوالاتی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان پرسیده و پاسخی به نگرانی‌های روزافزون حافظان امنیت ملی کشور ارائه شود. صحبت از جلساتی است که در آن تیم مذاکره‌کننده کشورمان با شجاعتی مثال‌زدنی خود را در معرض تشویق‌های مکرر و مدیحه‌سرایی دیپلمات‌ها و حقوقدانان شرکت‌کننده در جلسات 10 سال اخیر محافل دیپلماسی عمومی آمریکا همچون بنیاد‌های خلع سلاح پاگواش، پلوشرز، بنیاد برادران راکفلر، موسسه لیختن‌اشتاین دانشگاه پرینستون و امثالهم قرار می‌دهند!  9 آبان 92، در «وطن امروز» هشدار دادیم در معاملات با آمریکا «همیشه پای اسرائیل در میان است». این مساله مهمی است که هنوز پاسخی روشن دست‌کم برای ثبت در تاریخ به آن داده نشده است... واقعا چرا از معامله بزرگ -Grand Bargain- اصلاحاتی‌ها در 2003 تا مذاکرات 2015، همواره بخشی از مفاد به صورت اختصاصی قدرت نظامی ایران و ارتباط آن با جریان مقاومت در منطقه را هدف قرار می‌دهد؟ به عبارت بهتر «چرا همیشه پای اسرائیل در میان است؟!» اکنون زمان بازخوانی هشدارهای قدیمی درباره خیز جریانی جهانی برای تغییر اصول سیاست خارجی ایران با هدف امنیت‌بخشی به مرزهای داخلی و خارجی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است. لطفا پاسخگویی به سوالات ملت را فراموش نکنید!

گزارش اقتصادی وطن به خودرو با عنوان "چرا مردم خودرو نمی‌خرند؟"، اختصاص دارد و عنوان داشته مردم به دنبال کاهش قیمت ها و خودروسازان درپی افزایش قیمت خودرو هستند:  ماجرای خودرو با کاهش تقاضا و اقبال‌کم برای خرید وارد فاز جدیدی شده است. خودروسازان که به علت انحصاری بودن صنعت خودرو با وجود کیفیت کم خودرو، خیالشان بابت فروش محصولات خود راحت بود با چالش جدید «انتظار برای ارزان شدن» مواجه شده‌اند. مراکز تعویض‌پلاک خودرو که روزگاری صف‌های طویلی داشت این روزها کم‌رونق شده و اندک متقاضیان تعویض‌پلاک به‌راحتی می‌توانند خودروی جدید را پلاک بزنند. جالب اینکه وقتی نشانه‌های ترکیدن حباب قیمتی خودرو در بازار آزاد دیده شد مدیران‌عامل 2 خودروساز بزرگ کشور برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت، سخن از گرانی مجدد خودرو می‌زدند! مثلا مدیرعامل ایران‌خودرو یک ماه پیش به صراحت گفته بود: «نه‌تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش می‌یابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش می‌یابد». با این وجود ادامه رکود در بازار خودرو موجب شد نرخ‌ها بشکند و قیمت بازار به قیمت کارخانه برسد. این وضعیت نشان می‌دهد مردم اصلا از کیفیت خودروهای تولید داخل راضی نیستند و خواهان افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها هستند. غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران با بیان اینکه بازار خودرو همچنان درگیر رکود است، اظهار داشت: در حال حاضر تغییر خاصی در بازار خودرو رخ نداده و همان رکود همیشگی حاکم است...با وجود ارائه آمارهای رنگارنگ وزارت صنعت درباره وضعیت خودروسازی، بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد. طبق سخنان رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی خودروهای عقب‌افتاده اروپایی یکی از عوامل کاهش کیفیت خودرو در کشور است  و همین موضوع می‌تواند یکی از علل رکود در بازار خودرو باشد. فروشندگان خودرو منتظر مشتری هستند اما مشتری چندانی وجود ندارد چرا که همه منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

"خمینی تحریف نشده رهبر شیعیان نیجریه و نظارت استصوابی"، عنوان یادداشتی است از دو نگاه به امام خمینی (ره): درد، سینه را می‌درد زمانی که امام جامعه را ببینی که در میان امتش ناشناخته‌تر از غیر امتش باشد! دوشنبه گذشته رهبر شیعیان نیجریه در سالگرد شهادت 2 فرزندش  به دست دولت دست‌نشانده غربی نیجریه همچون  یک انقلابی آتشین‌مزاج سخن می‌گوید که اگر به نام و رنگ صورتش توجه نکنی گویی  دوباره از حنجره مظلوم بهشتی و رجایی است که لرزه بر تن تاریخ افکنده و جهان آبستن نصرالله دیگری است و ایضا حزب‌الله! او در خلال سخنان خویش گفت: ما شیفته راه و مرام انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی از دوران دانشجویی خود در دانشگاه‌های نیجریه بوده‌ایم. عشق به انقلاب اسلامی ایران در نیجریه با اخلاق، روحیه‌ و منش حضرت امام خمینی روز به روز گسترش پیدا کرده و می‌کند. او آنجا از انقلاب می‌گوید و برخی اینجا از رابطه با کدخدا و دهکده جهانی! او هزاران کیلومتر آن طرف‌تر با رنگ سیاهش  بلال‌وار به ندای حیدری 2 سلاله فاطمه لبیک می‌گوید و تیشه بر ریشه نظام سلطه می‌کوبد و برخی اینجا دم از لزوم فراموشی گذشته روباه خبیث پیر می‌زنند و روباه نیز خوب در کاسه‌شان گذاشت  و هنوز قدم  نحسش را از خاک گلگون ما بیرون نگذاشته از تهدید نبودن اسرائیل سخن گفت!

مخالفان روحانی به سیم آخر زدند!/ ضرورت اخذ مالیات از خانه های لوکس/ آنان به دنبال چیستند؟!

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، در گزارشی با عنوان "مخالفان روحانی به سیم آخر زدند!"، طرح مساله بررسی عدم کفایت را توسط یکی از نمایندگان بررسی کرده است. این در حالی است که در دوره ای که طرح سوال از رئیس جمهور سابق در دستور کار مجلس قرار گرفت، رسانه های اصلاح طلب مدت ها آن را شانتاژ خبری کردند و آن را حق نمایندگان مجلس ارزیابی می کردند:  اظهارات روز گذشته مجید انصاری در گفتگو با آفتاب یزد با واکنش تند اعضای جبهه پایداری رو برو شد.معاون پارلمانی رییس جمهور گفته بود نمایندگان مجلس به جای به جریان انداختن طرح استیضاح‌های متعدد به طرح‌ها و لوایح عقب افتاده رسیدگی کنند.وی ضمن محترم‌شدن حق نمایندگان تاکید نموده بود با توجه به اینکه مجلس فعلی در سال پایانی خود است مطمئنا به بررسی تمام این طرح‌ها و لوایح نخواهد رسید.اما این اظهارات با پاسخ تند حمید رسایی عضو جبهه پایداری مواجه شد.او در پست اینستاگرامی خود، از بررسی لایحه برجام و رسیدگی به طرح عدم کفایت سیاسی روحانی(!) به عنوان تنها کارهای عقب مانده مجلس یاد کرده است.او گفته است که علی لاریجانی مانع به جریان افتادن این طرح شده است.

"ضرورت اخذ مالیات از خانه های لوکس"، عنوان گزارش اقتصادی آفتاب یزد است: نماینده مردم ملایر با بیان اینکه در کنار اخذ مالیات از خانه های خالی باید سیاست های تشویقی نیز مد نظر قرار گیرد، توضیح داد: به منظور جلوگیری از امکان کاهش تولید مسکن و نیز ترغیب مردم به پرداخت مالیات باید سیاست های تشویقی مانند تخفیف و تسهیلات با سودکم نیز درنظر گرفته شود و این رویه دقیقا در کشورهای پیشرفته دنیا نیز جاری است. عضو هیئت رئیسه مجلس بااشاره به ضرورت دریافت مالیات از خانه های لوکس ، گفت: افرادی که مالک چنین واحدهایی هستند در واقع ازهمین کشور به ثروت و درآمد بالا دست پیدا کرده اند ،بنابراین باید در کنار این کسب درآمد مالیات آن را هم به دولت پرداخت کنند. وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بحث مالیات از خانه های لوکس در مجلس مورد موافقت قرار نگرفته است، توضیح داد: به دلیل ضرورت این امر ، دولت می تواند لایحه ای در این خصوص تنظیم کند و کمیسیون عمران مجلس نیز قطعا دراینباره کمک های لاز م را خواهد کرد تا این اتفاق بیفتند. بنابراین لازم است مسئولان با توجه به مشکلات موجود در بازارمسکن و اینکه اتکای دولت به درآمدهای نفتی کاهش یافته است لایحه ای در خصوص مالیات ازخانه های لوکس به مجلس بیاورند و قطعا کمیسیون عمران برای تصویب آن تلاش می کند.

"آنان به دنبال چیستند؟!" عنوان یادداشتی است که به عملکرد جناحی اصولگرایان و رسانه های آن در برخورد با فعالیت های دولت یازدهم اشاره دارد: روزنامه کیهان و هواداران آقای جلیلی هنوز راه خود را مطابق منافع ملی می‌دانند؛ اصولا آنها به توافقی غیر از (به تعبیر خودشان) تسلیم طرف‌های مقابل راضی نمی شوند. دولت باید مطابق قولی که به مردم داده بود عمل می کرد، یعنی کاری کند که هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم صنعت هسته ای تعطیل نشود، به نظر من در توافق نامه وین به هر دو موضوع توجه شده است.دولت آقای روحانی نمی‌تواند نظر مخالفان خود را تغییر دهد، همان طور که در آمریکا نهایتا جمهوری خواهان در کنگره رای حزبی خود را خواهند داد؛ با این تفاوت که آنها می توانند با رای خود توافق را در همین مرحله لغو کنند اما در ایران، این حق نه به طور کامل، اما تقریبا از مجلس گرفته شده است؛ این مساله اصولگرایان که اکثریت مجلس فعلی را در اختیار دارند از دولت آقای روحانی عصبانی‌تر کرده است؛ البته باید به تفاوت ساختار قدرت در دو کشور نیز توجه کرد، که مردم هر کشور چه تصوری از تصمیم‌گیرنده نهایی در مسائل این چنینی دارند. به هرحال آنچه روشن است روزنامه کیهان که از بیت‌المال ارتزاق می‌کند، همچنان به تلاش برای بی اعتبار کردن دولت ادامه خواهد داد. اصولگرایان تنها با بدست گرفتن مجدد قدرت آرام خواهند گرفت و این توافق هرچند به اعتقاد خیلی‌ها مطابق با منافع ملی است اما چون در یک دولت غیرهمسو بدست آمده، اصولگرایان تا سالهای طولانی با آن مخالفت خواهند کرد!

ضربه‌اش را نخوریم!/ کنگره در پی تشدید تحریم‌ها بهارستان تعطیل!

روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با عنوان "ضربه‌اش را نخوریم!"،به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتباه گرفتن دوست و دشمن توسط برخی از کشورهای منطقه پرداخته است: «برخی گروه‌های اسلامی در برخی کشورها برخلاف ملت ایران، جای دوست و دشمن را اشتباه گرفتند و ضربه‌اش را نیز خوردند» (رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران و کارگزاران حج و سفرهای عتبات-94/5/31) کشور مصر و گروه اخوان‌المسلمین، شاید بهترین نمونه برای تبیین این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب باشد. «محمد مرسی» و اخوان‌المسلمین پس از انقلاب «اسلامی» مصر، به آمریکا، دشمن قسم‌خورده اسلام، «اعتماد» کرد و جای دوست و دشمن را اشتباه گرفت و به قول حضرت آقا ضربه‌اش را نیز خورد. نگاهی به وضعیت امروز مصر، و گروه اسلامی اخوان‌المسلمین، در پذیرفتن این تحلیل به ما کمک خواهد کرد. «محمد مرسی» و «محمد بدیع» رئیس‌جمهور سابق و رهبر اخوان‌المسلمین اکنون زندانی و در انتظار اجرای حکم مرگ هستند و گروه اسلامی اخوان‌المسلمین هم از هم پاشیده است. در مقابل، حسنی مبارک، فرعون مصر و فرزندانش که انقلاب مصر علیه آنها شکل گرفت، تبرئه و آزاد شدند و... 

در ادامه می خوانیم: اکنون که در حال مطالعه این وجیزه‌اید، آمریکا و نوچه‌هایش در عراق، متحد کشورمان، در کنار  پیش بردن پروژه کثیف داعش، در حال طراحی فتنه خطرناک دیگری هستند. فقط به این دلیل که این کشور، با تکیه بر نسخه اسلام، خواهان استقلال و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است. منابع عراقی اعلام کرده‌اند که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی تلاش‌های گسترده‌ای را برای سوء استفاده از اعتراض‌های خیابانی و اصلاحات گسترده سیاسی حیدر عبادی آغاز کرده‌اند و سفارتخانه‌های انگلیس و آمریکا به شدت فعال شده‌اند. هدف نیز براندازی دولت عراق و روی کار آوردن مخالفان ایران اعلام شده است. این توطئه‌چینی‌ها برای دور کردن این کشور از ایران و در نتیجه بازگرداندن آن به حلقه دولت‌های سازشکار و دست‌نشانده منطقه است، آن هم پس از توافق و حین لبخندهای دیپلماتیک. بنابراین اختلاف آمریکا با ایران هنوز پابرجاست چرا که حتی ذره‌ای از دشمنی آنها با ما کم نشده است، لذا اگر اعتماد کنیم و ذوق زده شویم، نفوذ خواهد کرد و ضربه‌اش را نیز خواهد زد، که اگر خدای ناکرده چنین شود و به قول امام (ره) «اگر خدای نخواسته، خدای نخواسته اسلام در ایران سیلی بخورد، بدانید که در همه دنیا سیلی خواهد خورد؛ و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند.»  (صحیفه امام خمینی(ره) ج ۱۷ص ۳۸۳)

"کنگره در پی تشدید تحریم‌ها بهارستان تعطیل!"، عنوان گزارش کیهان از بررسی برجام در ایران و آمریکاست:پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: نمایندگان کنگره در حال آماده کردن چندین طرح تحریم جدید علیه ایران هستند.تمامی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری اصلی خود را روی مسائل غیرهسته‌ای متمرکز خواهد کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور قول داده فشارها علیه تهران را در آن حوزه‌ها حفظ کند. طرح‌های جدید، شانس تصویب شدن دارند، حتی اگر کنگره نتواند جلوی توافق اوباما با ایران را بگیرد. در همین حال،«مارک دابوویوتز» مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» گفت: بحث درباره طرح‌های تحریمی جدید می‌تواند حامل پیام‌هایی به بانک‌ها و شرکت‌های سرتاسر دنیا باشد. این طرح‌ها، حتی اگر هرگز به صحن مجلس سنا و مجلس نمایندگان آورده نشوند،‌آثار خود را خواهند داشت.

ارسال نظر

آخرین اخبار