تولد نخستین نشریات گلستان در دهه 70، نوید روزهای خوبی به فعالان این عرصه می‎داد، شروعی پرفروغ که در گذر زمان اکنون محصور اما و اگرهایی است که چندان دلگرم‎کننده نیست.

نشریات گلستان در ایستگاه آینده

 به گزارش گلستان 24، پس از جدا شدن گلستان از مازندران و رخ‎نمایی به عنوان یک استان مستقل، رسانه‎های مکتوب جان تازه‎ای گرفتند و نشریاتی تحت عنوان هفته‎نامه استانی عرض‌اندام کردند.

نشریات گلستان در ایستگاه آینده

این حضور با شور و هیجان نویسندگانی جوان و با انگیزه، طراوت خاصی به عرصه اطلاع‎رسانی می‎داد و می‎شد اثرگذاری نشریات را به‌ویژه نقدهای آنان را در تصمیمات اجتماعی و سیاسی آن زمان احساس کرد، موضوعی که بعدها به مراتب کم‎رنگ‎ شد تا جایی که با وجود افزایش کمی نشریات، به همان میزان از تاثیر آنان کاسته شد.

این که چه عواملی طی این ‎سال‎ها در کاهش کیفیت اثرگذاری نشریات استانی تاثیرگذار بوده‎اند، موضوعی است که هم می‎توان در عملکرد خود این رسانه‎ها، متولیان دولتی و تغییرات فضای رسانه‎ای کشور به‌ویژه در عرصه رسانه‎های مجازی جست‌‌وجو کرد.

رسانه‎های استانی اگر چه شروع امیدوارکننده‎ای داشتند، اما اکثر آنان برنامه‎ای برای آینده نداشتند و با توجه به افزایش هزینه و نگاه بعضا سودمحورانه، برای بقای خود از افراد بی‎تجربه‎ای تحت عنوان خبرنگار که هزینه ‎کمتری بر آنان تحمیل می‎کرد، بهره بردند، موضوعی که به مرور بر کیفیت کارشان تاثیر گذاشت.

این شرایط با توجه به قطع هزینه کاغذ و افزایش دیگر هزینه‎های جانبی، تا حدودی پیچیده‎تر شد، آن هم در استانی که به دلیل نوپا بودن و ضعف زیربنایی در صنعت و شرکت‎های خدماتی، ملجاء مناسب حمایتی در حوزه اقتصادی برای آنان نبود و اکثر محتوای مطبوعات در تیراژ محدود و مبتنی بر خبرهای حاضر آماده‎ای بود که از سایت‎ها، به‌ویژه خبرگزاری‎های استانی استخراج می‎شد، روندی که هنوز هم در بسیاری از این نشریات ساری و جاری است.

*کیفیت پایین مطبوعات گلستان

در همین شرایط با فراگیرتر شدن اینترنت، شرایط برای مطبوعات استانی بغرنج‎تر شد و سایت‎های اینترنتی به‎ویژه خبرگزاری‎های معتبر و حتی غیرمعتبر یکه‎تاز میدان شدند، دیگر این یک رسانه خاص نبود که خبرها از وی کپی می‎شد، بلکه رقبای دیگری نیز وارد میدان اطلاع‎رسانی شدند و توانستند با توجه به دارا بودن نیروهای ورزیده و استفاده از جاذبه‎های خاص در عرصه اطلاع‎رسانی، خبرهای به‎روز و فراگیرتری تولید کنند و نوع تعاملات مدیران نیز با این گستره جدید رسانه‎ای بیشتر شد.

شاید همین شرایط بود که بسیاری از نشریات استان، مرعوب فضایی شدند که در آن احساس خفگی و فقدان هویت کنند به گونه‎ای که دیگر آنچنان به دنبال کیفیت نبودند و خبرنگاران شریف آنان در فضاهای اداری به جای «آگاهی»، پیگیر «آگهی» بوده و ناخواسته از رسالت اصلی خبرنگاری در استان فاصله گرفتند.

طبیعی است که این نشریات که از کیفیت آنچنان زیادی برخوردار نبودند، اکنون که اخبار و گزارش‎ها توسط رسانه‎های خبری در فضای مجازی با سرعت و کیفیت بهتری در اختیار مخاطبان قرار می‎گرفت، باید نگاه خود را به سمت تهیه گزارش‎های خاص و یا تحلیل‎های خبری متقن هدایت کنند، موضوعی که با توجه به کمبود نیروهای متخصص و کار بلد، سخت می‎کرد.

وقتی صحبت از خبر می‎شود، نمی‎توان از خبرنگاران سخن به میان نیاورد، زنان و مردانی که با خبرها زندگی‎ می‎کنند و به جامعه با این اخبار آگاهی می‎بخشند، اگر چه آمارهای رسمی و غیررسمی، حکایت از وجود بیش از 350 تا 400 خبرنگار در استان گلستان دارد، اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تعداد خبرنگار شناسنامه‎دار و حرفه‎ای در این عرصه به 50 نفر هم نمی‎رسد که البته بسیاری از همین خبرنگاران نیز به عنوان خبرنگار حرفه‎ای کار نمی‎‎کنند و اکثرا در کنار شغل اصلی خود به این حرفه می‎پردازند.

خبرنگاران با تجربه، کمتر میل به انشای مطالب خود در نشریات استانی دارند و البته اکثر مدیران مسئول این نشریات نیز زیاد به دنبال غنای نشریه خود نیستند و سعی می‎کنند بیشتر با مدیریت خانوادگی یا محفلی این مجموعه رسانه‎ای را بچرخانند.

در این بین جوانانی هم که به دلیل شرایط خاص، کسب شهرت و یا حتی علاقه وارد این عرصه می‎شوند، به دلیل فقدان آموزش و تجربه کافی و نیاز به تامین هزینه زندگی، به دنبال رایزنی برای کسب آگهی هستند و البته عنوان خبرنگار را نیز پس از مدتی یدک می‎کشند و چه بسا مدتی بعد به دلیل شرایط سخت این حرفه را ترک می‎کنند.

*متولی مطبوعات در گلستان برنامه‎ مدونی برای این بخش ندارد

شاید وجود همین شرایط نه چندان مطلوب در عرصه اطلاع‎رسانی است که استاندار گلستان را واداشت تا در آئین بزرگداشت روز خبرنگار، بر ساماندهی وضعیت آنان در استان تاکید ‎کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «حسن صادقلو» در بخشی از سخنانش با بیان اینکه خبرنگاران استان گلستان هنوز سازماندهی نشدند، از این وضعیت انتقاد کرد و گفت: همان‌گونه که احزاب استان شناسنامه ندارند خبرنگاران استان نیز پالایش نشدند، با توجه به اینکه این موضوع درون مسئله‎ای است نباید انتظار داشته باشیم که از بیرون اتفاقی بیفتد و انتظار نداشته باشیم که فقط دولت و فرهنگ و ارشاد اسلامی این درهم‌ریختگی را درست کنند.

وی پیگیری موضوعات بیمه، رتبه‎بندی خبرنگاران، برگزاری نشست‎های فصلی با خبرنگاران را از مطالبات منزلت‎بخشی خبرنگاران برشمرد و گفت: در هم‌ریختگی در بین جامعه خبرنگاری وجود دارد که باید جامعیت و ماهیت خبرنگاران ساماندهی شود.

صادقلو از خبرنگاران خواست زودتر خودشان را ساماندهی کنند تا زودتر مسائل بیمه، مسکن و مسائل منزلتی که حق خبرنگاران است پیگیری شود.

باید پذیرفت که قسمتی از تقصیر مورد اشاره خبرنگاران در مطالب استاندار گلستان به‌جا و درست است اما بخشی از این مشکلات را باید معطوف دستگاهی دانست که برنامه آن‎چنانی برای این قشر ندارد و تنها وظیفه خود را در برگزاری مراسمی می‎داند که هر سال به مناسبت روز خبرنگار برگزار می‎شود، آیینی که به‎ زعم نظر اکثر صاحبان قلم در خور شأن و منزلت این صاحبان این روز نیست.

تردیدی وجود ندارد کار در عرصه خبر با توجه به لطافت و شرایط سختی که بر آن مترتب است، علاوه بر علم و استعداد نیازمند افرادی است که عاشقانه این حرفه را دوست دارند و با ذهنی خلاق و مبتکرانه دائم تنها به دنبال تولید خبرهای روزمرگی نیستند، بلکه با مطالعه پیرامون موضوعات و اندیشه کافی پیرامون آن، تولیدکننده محتوایی هستند که قابل استناد باشد.

متولیان عرصه رسانه در استان نیز تصور نکنند که تنها در روز خبرنگار متولی این بخش هستند، بلکه باید برای این عرصه چه در حوزه نشریات و جراید استانی و چه خبرگزاری‎های رسمی و ثبت شده، برنامه سالانه تدوین کنند و با احترام به استقلال رسانه‎ها نسبت به حمایت آنان به‌ویژه در حوزه آموزش و افزایش کیفیت کاری تلاش کنند.

انجمن‎های صنفی متعلق به خبرنگاران به ویژه خانه مطبوعات استان نیز با تهیه شناسنامه از خبرنگاران واقعی و فعال رسانه‎ها با تهیه دستورالعمل این عرصه و برگزاری جشنواره‎‎های خاص نشریات با هدف رصد این بخش، می‎توانند در هم‎ریختگی فعلی را مدیریت کرده و هویت تازه‎ای به این عرصه ببخشند.

ارسال نظر

آخرین اخبار