بخش کمالان شهرستان علی آبادکتول؛

نزدیک به 6 ماه از کم آبی شدید و قطع شدن های مکرر و وسیع آب روستای برفتان می گذرد و در حال حاضر برای حل این مشکل نصب کنتر در خروجی مجتمع آب گلستان و منبع آب برفتان از سوی مسئولین علی آبادکتول تجویز شده است.

کم آبی شدید امان مردم "برفتان" را بریده است + تصاویر

به گزارش گلستان24، روستای برفتان با جمعیت 2 هزار نفری خود در بخش کمالان شهرستان علی آبادکتول از حدود 6 ماه گذشته دچار مشکل کم آبی شدید شده و این در حالیست که توزیع ناعادلانه آب موجود در مجتمع آب گلستان از سوی اعضای شورای اسلامی روستا علت اصلی این مشکل عنوان می شود.

وقتی در پی تهیه گزارش و بررسی ماجرا سراغ مردم روستا رفته و از مشکلات آب آشامیدنی این روستا پرسیدم، با پاسخ هایی مواجه شدم که نشان می داد کم آبی شدید امسال امان مردم برفتان را بریده است.

در آغاز راه به منزل یکی از اهالی رفته تا درباره وضعیت آب روستا سوال کنم. خانمی که جلوی درب آمد، آنقدر عجله داشت که فرصت پاسخ دادن به ما را نداشته و عنوان کرد: آب در روستای برفتان تنها 1 تا 2 ساعت طی شبانه روز می آید و الان که شما آمدید تازه آب وارد لوله ها شده. باید سریع بروم و ظروف کثیف شده در طول روز را بشویم.

به سمت مسجد روستا رفتم تا از اهالی مسجد نیز درباره این وضعیت بپرسم ولی دیدیم آنجا هم بحث سر آب است.

بسیاری از افرادی که برای وضو گرفتن و ادای فریضه واجب نماز به مسجد آمده بودند، بر می گشتند تا آبی بیابند و وضوی بسازند. زیرا آب مسجد روستا قطع بود.

نانواهای روستا نیز از نبود آب شاکی بود. می گفت ما برای تهیه خمیر نان با مشکل مواجه هستیم. مجبوریم آب را شب ها برای استفاده در روز میان ظروف ذخیره کنیم که به دلیل گرما، آب نیز گرم می شود و به دلیل ترش شدن خمیر نان، نمی توانیم نان با کیفیت به مردم بدهیم. برای شستشوی دستگاه خمیرساز در پایان هر نوبت پخت باید ساعت ها منتظر بمانیم تا جریان آب وصل شود.  

در مسیر با 2 تن از مردان روستا که روی نیمکتی نشسته بودند، مواجه و از آن ها درباره مشکلات آب روستا پرسیدم که در پاسخ با گلایه از وضع کمبود آب گفتند: از گذشته تا کنون هرچه یادمان می آید آب این روستا مشکل داشته و لازم است مسئولین در این باره فکری اساسی کنند.

مرد جوان دیگری از این روستا نیز با اشاره به مشکلات مردم و کمبود آب روستا اظهار کرد: بعضی از قسمت های روستا حتی نیم ساعت در روز شبانه روز هم آب ندارند و با توجه به اینکه آب برفتان به صورت اشتراکی از مجتمع گلستان تامین می شود، لازم است برای توزیع عادلانه آن اقدام شود.

وی اظهار کرد: مردم روستای برفتان برای تامین آب آشامیدنی مجبورند با تانکر و دبه از بیرون آب خریداری کرده و به روستا بیاورند که این موضوع نارضایتی و گلایه شدید آن ها را از مسئولین شهرستان به دنبال داشته است.

این صحبت ها بخشی از درد و دل اهالی برفتان بود که با شنیدن آن، انگیزه ام برای پیگیری مشکل نگران کننده روستای برفتان دوچندان شد. در ادامه سراغ رضا شریفی نایب رئیس شورای این روستا رفتم که در پاسخ گفت: مردم روستای من حدود یک سال و نیم است که با مشکل کم آبی و قطعی آب دست و پنجه نرم می کنند و از 6 ماه گذشته دچار تنش شدید کم آبی شده اند که ما برای پیگیری و حل مشکل توزیع آب به ادارات ذیربط مراجعه کردیم اما هنوز پاسخ قابل قبولی از سوی مسئولین نشنیده ایم.

ورودی آب در منبع آب برفتان

وی اظهار کرد: من از مردم پرتلاش و زحمتکش روستایم که ماه ها بی آبی را علیرغم امکان حل مشکل تحمل کرده اند، خجالت می کشم که به دلیل عدم اقدام عملی از سوی مسئولین نمی توانم پاسخ درخوری به آن ها بدهم.

شریفی اذعان داشت: میزان آب توافق شده برای ورود به منبع آب روستای برفتان 7 لیتر بر ثانیه است ولی در حال حاضر تنها 3 لیتر بر ثانیه وارد این منبع می شود که با توجه به جمعیت 2 هزار نفری روستا این مقدار آب نیاز مردم روستا را تامین نمی کند.

عیسی اسفندیاری دهیار روستای برفتان نیز با اشاره به نارضایتی شدید مردم درخصوص قطعی آب روستا بیان کرد: از حدود یک سال و نیم گذشته اهالی روستا مشکل کم آبی شدیدی دارند و ما برای تامین آب آشامیدنی مردم مجبوریم مانند تابستان سال گذشته با تانکر آب توزیع کنیم.

توزیع آب آشامیدنی در برفتان

وی افزود: برای حل مشکل کم آبی شدید و توزیع آب تا کنون چندین بار به اداره آب فاضلاب روستایی شهرستان و استان و همچنین بخشداری و فرمانداری مراجعه کرده ایم اما هنوز این مشکل حل نشده است.

حضور فرماندار علی آباد کتول برای شرکت در مراسمی به میزبانی روستای برفتان بهانه ای خوب ساخت تا درباره راهکارهای عالی ترین مقام دولت در این شهرستان برای حل مشکل کم آبی نگران کننده این روستا سوال کنم. وی در پاسخ بیان کرد: روستای برفتان از نظر موقعیت جغرافیایی در مکانی قرار دارد که حفاری چاه در آن ممکن نیست و باید آب را از جایی دیگر برای اهالی روستا تأمین کنیم.

حضور فرماندار علی آبادکتول در برفتان و اعتراضات اهالی روستا به کمبود شدید آب

احمد تجری مفرد با اشاره به مسیر تامین آب این روستا گفت: دولت آب را از مجتمع گلستان به شبکه تقسیم آب در روستا و سایت مسکن مهر محمد آباد کتول، برفتان و الامن منتقل می کرد که آب آن از یک چاه و چشمه های بالا دست تأمین می شد اما در اثر خشکسالی چشمه های بالادست خشک شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود 60 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی چشمه ها و حدود 350 میلیون تومان برای حفر چاه شماره 3 و برق رسانی این منطقه صرف شد و سال جدید نیز برای حل این مشکل بودجه 700 میلیون تومانی به اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان اختصاص داده ایم.

تجری مفرد با بیان اینکه به مدت زمان 4 ماهه برای تامین اعتبار و حل مشکل کم آبی روستاهای رحمت آباد، محمدآباد و برفتان نیاز داریم، افزود: برای توزیع عادلانه منابع آب شرب فعلی مجتمع گلستان بین روستاهای تحت پوشش، یک کنتر در خروجی منبع گلستان و یک کنتر در ورودی منبع آب روستای برفتان قرار می دهیم تا میزان ورودی و خروجی آب از این منبع را اندازه بگیرند.

طومار امضای اهالی برفتان برای حل مشکل آب در این روستا

انتهای پیام/زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار