تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

پیکان انتقادات صفحات سیاسی اصلاح‌طلبان به سوی جلسات وحدت اصولگرایان نشانه رفته است و در همین راستا تحلیل کردند که این طور که به نظر می‌رسد مقصود از همایش اصولگرایان همایش مشترک میان موتلفه، ایثارگران و پایداری است.

افشاگری احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه احمدی‌نژاد/ هجمه زنجیره‌ای به سیر وحدت در اصولگرایان

به گزارش گلستان 24، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

 

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روز هفته را با تمرکز خبری سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی آغاز کردند؛ از سوی دیگر نوک پیکان انتقادات صفحات سیاسی اصلاح‌طلبان به سوی جلسات وحدت اصولگرایان نشانه رفته است و در همین راستا تحلیل کردند که «این طور که به نظر می‌رسد مقصود از همایش مشترک اصولگرایان همایش مشترک فقط میان موتلفه، ایثارگران و پایداری است در حالی که این جریان سیاسی بیش از 18 گروه و تشکل رسمی و شناخته شده دارد و از همان ابتدا عزمی برای حضور سایر تشکل‌های اصولگرا دیده نمی‌شد و همچنین در این همایش مشترک جای بقیه بزرگان جریان اصولگرایی خالی بود. بر صندلی‌های این سالن نه علی لاریجانی نشست، نه حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری و نه حتی علی‌اکبر ولایتی و محسن رضایی.»

روزنامه مردم‌سالاری

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «سایت پارچین نظامی است، نه هسته‌ای» و «مردم جایگاه ویژه در نظام دینی دارند و احزاب مهم‌ترین کانال مردم با حکومت هستند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· شانه خالی کردن کار غلطی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از «اصلاح‌طلبان» استان مازندران از اندیشه امام خمینی (ره) روایت کردند.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان ایشان نوشت: «همانطور که بارها گفته‌ام نباید به یک شیء کاریکاتوری نگاه کرد و باید توجه داشت که اسلام کاریکاتوری، امام کاریکاتوری را هم به همراه خواهد داشت. وی گفت: اگر تناسب‌های درونی یک مکتب و سیستم فکری به هم بریزد، آن مکتب دیگر مشکل گشا نبوده و دردی را دوا نمی‌کند. لذا اگر تفکری در دست عده ای بد تفسیر شد، مشکل از آن فکر نیست بلکه ایراد از تفسیر کنندگان آن است. یادگار امام در ادامه سخنان خود با توصیه به وحدت میان گروه‌ها، اظهار داشت: همه گروه‌هایی که با هم کار می‌کنند نباید انسجام خود را از دست بدهند؛ لذا تفرق و تشتت ایجاد نکنید و بدانید که هر حرکت سیاسی در سطح ملی، استانی و شهری احتیاج به ایثار دارد و اگر کسی ببینید که دیگری می‌تواند کاری را بهتر انجام دهد، بگذارد که او کار کند.

وی با اشاره به وصیت امام راحل به یادگار گرامی‌شان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی، یادآور شد: امام به ابوی ما وصیت کردند که «نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آن‌ها انجام دهند». بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت سنجی شخصی و عافیت طلبی با اندیشه امام و آرمانهای ما سازگار نیست. سید حسن خمینی تصریح کرد: وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آن‌ها انجام دهند.»

روزنامه ابتکار

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «ایران دومین غول نفتی اوپک می‌شود» و «به وظیفه‌ام عمل می‌کنم» اختصاص داد.

· احمدی‌نژاد در محشر

محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار مدعی است که سرنوشت احمدی‌نژاد به معنای تحقق سنت الهی مکافات عمل در دنیاست؛ وی با استناد به مصاحبه احمدی‌مقدم با نشریه رمز عبور، آن را آغاز مکافات عمل در دنیا از سوی دوستان سابق وی دانست.

در همین راستا سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار در تحلیل سخنان فرمانده سابق ناجا نوشت: «نکته اول: سونامی افشاگری‌ها علیه احمدی‌نژاد نه توسط مغضوبان و قربانیان روش «بگم، بگم» ایشان که توسط یاران خود او صورت گرفته و می‌گیرد؛ بنابراین شائبه انتقام‌گیری و سیاسی‌بودن منتفی است.نکته دوم: با رونمایی جناب احمدی‌مقدم از زوایای جدید شخصیت و خلقیات جناب احمدی‌نژاد معلوم می‌شود که این مثنوی همچنان ادامه دارد و ورق‌های زیادی هنوز دست نخورده باقی مانده است؛ بنابراین احتمال بیان ناگفته‌های مهم‌تری از آن دوران، توسط اشخاص مهم‌تر، دور از انتظار نیست. نکته سوم: آنچه عجیب بود اینکه در زمان مورد استناد جناب آقای احمدی مقدم (زمان اتفاقات 88) که احمدی‌نژاد در خفا دستور قلع و قمع و بگیر و ببند می‌داد و نهیب می‌زد که حتی رئیس دولت اصلاحات را هم دستگیر نمایند، در حالی که در جلسات عمومی ایشان و برخی مشاورین ویژه‌اش، بخصوص در خطاب با نخبگان، خود را معترض برخوردهای فیزیکی نشان می‌دادند و حتی نسبت به دستگیری‌های پس از اتفاقات 88 شاکی و معترض بودند و ادعا داشتند که اعتراض حق مردم است و نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند. تا به اکنون احتمال دوگانگی در شخصیت و دوگانه رفتاری را در خصوص ایشان نمی‌دادیم که با روایت جدید متاسفانه این ویژگی نیز بر جمع اضداد شخصیت ایشان افزون گردید. نکته چهارم: آنچه از مجموع اتفاقات پیش آمده و فراز و فرود احمدی‌نژاد می‌توان فهمید و اذعان نمود اینکه سنت‌های الهی تغییرناپذیرند. پدیده‌های جهان محکوم یک سلسله قوانین ثابت و سنت‌های لایتغیر الهی می‌باشند.»

 

روزنامه اعتماد

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «شانه خالی نخواهم کرد» و «زمستان فرهنگ گذشته است» اختصاص داده است.

· هفته دولت هفته نقد نیست

علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر در گفت‌وگو با گروه احزاب روزنامه اعتماد معتقد است که «هفته دولت هفته نقد نیست» وی با اصرار خبرنگار روزنامه اعتماد نسبت به نقد سازنده اظهار داشت: «ایام نقادی نیست ما تلاش می‌کنیم اول خوبی‌های دولت را بگوییم. من امروز باید عرض کنم که در بیش از دو سال گذشته، آقای رییس‌جمهور بیش از همه وزرا تلاش کرده، بیش از ارکان دولت تلاش کرده. بیشترین مخالفت‌ها متوجه رییس دولت شده بیشترین گفته‌های حساسیت‌برانگیز توسط رییس دولت گفته شده، این منصفانه نبوده که اینجور رییس دولت تنها گذاشته بشود. انتظار فعالیت بیشتر از ارکان دولت داریم. انتظار داریم که کمی هم خود را قربانی کنند. رییس‌جمهوری که به این زحمت با تلاش بسیاری از جوانان به رییس‌جمهوری رسیده این تلاش‌ها را نگذارند ضایع بشود، نگذارند کم اثر بشود، نگذارند همه تیرها به سمت یک نفر شلیک بشود. آن چیزی که باید وزیر کشور بگوید، نگذارد رییس‌جمهور ناچار شود بگوید. آن چیزی که وزیر دارایی باید بگوید، نگذارد رییس‌جمهور بگوید و او را آماج حملات بکنند این یکی از نقدهای ما است که سر و بدنه دولت با سرعت یکسان کار نمی‌کردند این بدنه باید چابک‌تر از چیزی باشدکه فعلاً هست.»

روزنامه شرق

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حزب‌روزی هزینه دارد» و «پنه‌لوپه‌کروز مقابل دوربین فرهادی» اختصاص داد.

· هجمه به وحدت

هجمه همه‌جانبه به مثلث وحدت اصولگرایان آغاز شده است؛ اصلاحات توان رویارویی با وحدت رقیب را ندارد به همین خاطر به بزرگنمایی نارسایی‌های مکانیزم وحدت می‌پردازد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق پیرامون جلسه وحدت اصولگرایان در روز پنج‌شنبه نوشت: «همایشی که تابلو وحدت اصولگرایی را بر دوش می‌کشید، بدون حضور ستون‌هایش برگزار شد؛ رؤسای جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) همان‌ها که بارها از سوی بزرگان اصولگرا تنها محور وحدت و ائتلاف در اصولگرایی معرفی شده‌اند؛ پنجشنبه عذر تقصیر خواستند و نیامدند. به‌جای آن‌ها آیت‌الله مصباح‌یزدی، سخنرانی کرد و سخنرانی‌اش را هم در غیاب خبرنگاران رسانه‌های رسمی، روابط‌عمومی حزب مؤتلفه یک روز بعد منتشر کرد.»

مهسا جزینی در ادامه گزارش خود پیرامون جلسه وحدت سه‌جانبه نوشت «همایش روز پنجشنبه هم تا حد زیادی تأییدکننده همین ادعا بود که اصولگرایان قرار نیست و نمی‌خواهند تن به ایده این سه‌ضلعی بدهند. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است برای آن همایش از آیات موحدی‌کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز و یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز دعوت شده بود ولی گفته شد که به دلیل سفر آیت‌الله موحدی‌کرمانی، پیام تصویری وی در این همایش پخش شد و آیت‌الله یزدی نیز که بنا به کسالت جسمی نتوانسته بود در این همایش حضور یابد، حجت‌الاسلام تقوی به نمایندگی از وی سخنرانی کرد. این در حالی است که متن پیام رئیس جامعه روحانیت مبارز و سخنرانی آیت‌الله تقوی در این همایش منتشر نشده است.»

روزنامه آرمان‌امروز

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «ناطق‌نوری سرلیست اصلاح‌طلبان» و «شانه خالی نمی‌کنم» اختصاص داد.

· ندا طلاق غیابی صادق را نپذیرفت

پایان خوش استعفاء برای صادق خرازی رقم خورد؛ نامه استعفاء احساسی دیپلمات باتجربه با رأی منفی شورای مرکزی حزب نوپای ندای ایرانیان پایان یافت. بار دیگر جوانان ندا خرازی را بر مسند پدر معنوی خود قرار دادند. در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان هاشمی نوشت: «می‌ماند یا می‌رود؟ این سؤال طبیعی است که پیرامون بررسی هر استعفایی در اذهان شکل می‌گیرد اما در مورد او و حزب متبوعش و ماجرای استعفایش موضوع متفاوت بود و همانگونه که انتظار می‌رفت و از قبل عیان بود جواب استعفا چیزی جز ماندن و ابقا نبود. 

پر بیراه نیست اگر بگوییم: در هیچ کجای سپهر سیاسی ایران، نام «ندای ایرانیان» بی نام خرازی شناخته نمی‌شود. حزبی که از همان ابتدای برآمدنش قائم به چهره سیاسی برشمرده می‌شد، او چهره ندا بود و ندا چهره‌ای از خرازی. با این اوصاف به هنگامه‌ای که خبر استعفای خرازی با متنی پر سوز و گداز در رسانه‌ها بازتاب یافت کمتر چهره سیاسی بود که اعتنای چندانی به متن آراسته و حماسی «رعیت ملت ایران» کند و این استعفا را تحقق‌پذیر بداند. اینکه چرا خرازی به ناگهان و علی‌الظاهر در اقدامی احساسی و آنی استعفای خود از حزب ندا را اعلام کرد، دلایل چندی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما اینکه این اقدام اذهان عمومی را در مسیر ساده‌انگاری و تنزل جایگاه کنش حزبی و ارکان آن در ایران حرکت می‌دهد و مباحث برجسته سیاسی را تا حد دعواها و قهر و آشتی‌های بچگانه تنزل می‌بخشد و خدشه‌ای بر پیکره نحیف احزاب و ساختارهای حزبی در فضای سیاسی ایران می‌زند، نمی‌توان شکی داشت، همانگونه که توجه نداشته و ندارند که ادعاهای مطروحه در فتح باب تازه در اصلاح‌طلبی چه تبعاتی را برای این جریان سیاسی در بزنگاه حساس فعلی رقم زده و چرا اینگونه و برخلاف عرف و روال معمول جناح مقابل و از حُسن اتفاق تندروهای این جریان اینچنین برای آنان سنگ تمام گذاشته و تریبون رسانه‌ای در اختیارشان می‌گذارند.»

روزنامه ایران

افشاگری‌های احمدی‌مقدم سایه‌به‌سایه دنبال احمدی‌نژاد/ حمله به صادق به دلیل رد استعفا در نداروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «برنامه حذف روادید با 28 کشور» و «مرگ خاموش مهاجران از دریای مدیترانه تا دورازه وین» اختصاص داد.

· پاسخ وکیل زنجانی به زنگنه

گروه سیاسی روزنامه ایران به انعکاس واکنش وکیل بابک زنجانی به اظهارات وزیر نفت پرداخت و در همین راستا نوشت:«وکیل‌مدافع بابک زنجانی به صحبت‌های وزیر نفت درباره موکلش واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، رسول کوهپایه‌زاده اظهار کرد: ضمن ادای احترام به شخصیت، جایگاه و خدمات جناب آقای وزیر، یادآوری می‌کنم که موکل من اکنون صرفاً در مظان اتهام قرار دارد و همه بزرگواران بخوبی می‌دانند تا زمانی که به اتهام اشخاص در دادگاه صالح با رعایت اصول دادرسی عادلانه و حق دفاع متهم رسیدگی و حکم قطعی مبنی بر محکومیت او صادر نشده به لحاظ قانونی، شرعی و اخلاقی پذیرفته نیست در این خصوص اظهار نظر و با آبرو و حیثیت افراد بازی شود. 

کوهپایه‌زاده مدعی شد: اینکه گفته شده موکل من از اول قصد پس دادن پول‌های نفتی را نداشته، صحیح نیست؛ چرا که ایشان از همان ابتدا و قبل از اینکه هرگونه رأیی علیه‌اش صادر و محکوم شود، داوطلبانه و با حسن نیت با تفویض وکالت به وزارت نفت، همه اموال خود را برای پرداخت بدهی در اختیار شرکت نفت گذاشت. 

وی با بیان اینکه «آنچه فعلاً مسلم است آقای بابک زنجانی در زمره بدهکاران به وزارت نفت است نه مجرم»، گفت: اینکه خارج از دستگاه قضایی، شاکی تشکیل دادگاه بدهد، رأی صادر کند و پرونده موکل را از بعد فساد در دنیا بی‌نظیر اعلام کند، فاقد وجاهت قانونی، منطقی و شرعی است.»

ارسال نظر

آخرین اخبار