صدای مرگ تالاب را بشنوید؛

تالاب بین المللی آلماگل که یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان گنبد به شمار می رود، در آتش گرمای تابستان، غرق در ترک های بی آبی شد.

آلماگل غرق در تَرَک های بی آبی

 به گزارش گلستان 24،  طبیعت زیبای این تالاب که طی سالیان سال، فواید مختلفی برای اهالی شهرستان و منطقه داشته است و مسافران و گردشگران زیادی را شیفته زیبایی خود کرده است ، نا باورانه در شیب تندخشکسالی، به زمینی ترک خورده مبدل شده است.

photo_2015-09-30_09-28-16
با توجه به اینکه تالاب ها بخشی از اکوسیستم کشور هستند، باید از آن حفاظت کرد. چرا که حیات گونه های مختلفی از گیاهان و موجودات به بقاء این تالاب ها بستگی دارد.

اما متاسفانه این روند مرگ تدریجی در آلماگل تا جایی پیش رفته است که امروز شاهد زمینی ترک خورده بجای تالاب هستیم و شرایط این اکوسیستم با ارزش در حال حاضر بسیار ناراحت کننده و اسفبار است.

photo_2015-09-30_09-27-55
دیدن این منظره، دل هر دوستدار طبیعت خصوصا اهالی این منطقه را را به درد می آورد و آثار این تألم خاطر باعث شده است اهالی این منطقه زبان گویای این طبیعت نابود شده شوند.

به گفته اهالی این منطقه علاوه بر چشم انداز خوبی که تالاب مذکور برای جذب مسافران و گردشگران داشت، مکانی نیز برای تفریح و ورزش جوانان به شمار می رفت که متاسفانه با خشک شدن آن استفاده از این تفرجگاه طبیعی نیز از ساکنین سلب شده است.

یکی دیگر از اهالی گفت: از مزایای وجود این تالاب استفاده دام ها از آب آن بود که ظاهرا با خشک شدن تالاب صاحبان دام ها از آب شرب برای دام ها استفاده می کنند که این مسئله نیز با توجه به کمبود آب شرب مشکلاتی را به همراه دارد.

photo_2015-09-30_09-26-33

بی شک خشکسالی و کاهش بارندگی ها در طی چند سال اخیر دلیلی بر مرگ این تالاب است، اما آیا باید به سادگی از کنار مشکل یک تالاب بین المللی که حفظ آن می تواند تاثیرات مثبت زیادی در حفظ محیط زیست، اقتصاد مردم بومی و گردشگری منطقه داشته باشد گذشت ؟
طی این سالها در منطقه سدهای متعددی ساخته شده است که سد دانشمند یکی از این سد هاست که شاید اگر مدیریت آبی این سد بدرستی انجام می شد، این اکوسیستم به راحتی در کام مرگ فرو نمی رفت.

photo_2015-09-30_09-27-53
هر چند پیش از این معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس در جلسه ای، از خشک شدن کامل سد دانشمند خبر داده بود اما به گفته اهالی این سد هم اکنون دارای آب است و اگر بعد از لایروبی کانالهای ارتباطی تالاب ها، رها سازی آب به آنها انجام شود، قطعا شاهد حیات دوباره این تالاب خواهیم بود.

بر اساس این گزارش و اظهارات برخی از اهالی آب سد گلستان برای پرورش ماهی استفاده می شود در صورتیکه یکی از اهداف ایجاد این سد پشتیبانی تالاب هاست .

در هر حال خشک شدن این تالاب ها در کنار بر هم زدن تعادل محیط زیست، باعث افزایش بیکاری در منطقه، از بین رفتن کشاورزی، نابودی جاذبه های گردشگری و طبیعی و از همه مهمتر از بین رفتن موجودات و گونه های جانوری نادرِ این منطقه، می شود که می طلبد تدابیری برای نجات این گنجینه ارزشمند، اندیشیده شود.

انتهای پیام/قابوس نامه

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    دلیل این خشکگی ها فقط سدهایی هستش که بدون مطالعه و کارشناسی روی رودخانه ها زدن

آخرین اخبار