چرا کسی نامه‌ای به وزیر کشور نمی‌نویسد؟

علی‌رغم آنکه مردم تصور می‌کنند امروز آسمان تهران «ابری» است اما کارشناسان هواشناسی می‌گویند این گرد و غبار و ریزگردهای کشورهای عربی است که از جنوب و غرب کشور تا به تهران رسیده است اما آیا سلامتی و جان مردم اینقدر بی‌ارزش است که رئیس سازمان محیط زیست درباره آن، نامه‌ای به وزیر کشور نمی‌نویسد؟!

ریزگردهای عربی امروز به تهران رسید

ریزگردها واژه‌ای است که طی سالهای اخیر در واژگان سازمان هواشناسی کشور کاملا جا خوش کرده است و مردم دیگر حس غریبگی با آن ندارند به ویژه در شهرهای جنوبی و غربی کشور.

ریزگردها و گرد و غباری که منشأ آن کشورهای همسایه از جمله عراق است که با نابودی کشاورزی در این کشورها و خشکسالی تالاب‌ها هر روز بر شدت آنها افزوده می‌شود و از ساده‌ترین راه کنترل آنها یعنی مالچ پاشی هم دریغ می‌شود.

شهرهای جنوبی و غربی کشور در بیشتر روزهای سال، کم و بیش با معضل ریزگردها درگیر هستند اما امروز علی‌رغم آنکه مردم تصور می‌کنند تهران، آسمان ابری دارد اما به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی، تهران درگیر ریزگردها شده است.

 

 

محمد اصغری کارشناس هواشناسی می‌گوید که شدت باد در کشور عراق بالا رفته و ریزگردها را باز هم راهی کشور ما کرده است.

فریبا گودرزی، دیگر کارشناس سازمان هواشناسی نیز پیش‌بینی می‌کند که گرد و غبار و ریزگردها در تهران تا 24 ساعت آینده وجود خواهد داشت و رفته رفته از شدت آن کاسته می‌شود.

 

 

متخصصان بیماری‌های ریوی معتقدند که تا حد امکان در زمان بروز گرد و غبار و ریزگردها نباید از منزل خارج شد،  سید حمید برسی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره اثرات منفی گرد و غبار می‌گوید: احتقان بینی، احتمال ابتلا به سینوزیت، التهاب داخل بینی، سوزش و خارش بینی، عطسه و آبریزش، عفونت تنفسی فوقانی، احساس درد و سوزش گلو و التهاب حلق و حنجره از جمله این عوارض است.

وی در خصوص عوارض طولانی مدت گرد و غبار بر سلامتی افراد هم تصریح می‌کند: از جمله این عوارض COPD(بیماری انسدادی مزمن ریوی)، سرطان‌های ریه و ایجاد نارسایی‌های تنفسی و حتی کاهش باروری در مردان و زنان و کاهش رشد جنین در زنان حامله است.

موضوع ورود ریزگردها به کشور بهمن ماه سال گذشته به بحرانی در کشور تبدیل شد تا جایی که نمایندگان خوزستان در اعتراض به «وضعیت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط در قبال این معضل» با «ماسک‌» وارد مجلس شدند و در پی شدت گرفتن بحران ریزگردها در جنوب و غرب ایران، گروهی از نمایندگان مجلس به شدت از سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرده و حتی خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئیس این سازمان شدند.

اما معصومه ابتکار درباره ریزگردها و وظیفه سازمان محیط زیست معتقد است: «سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی و همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در فرایند تقسیم کار مقابله با پدیده‌های زیست‌محیطی از جمله ریزگردها را دارد و سازمان هواشناسی باید به موقع اطلاع‌رسانی کند و سازمان جنگل‌ها در طرح‌های بیابان‌زدایی جدی‌تر باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم تخصیص‌ها را به موقع انجام دهد.»

 

 

در حال حاضر رسیدن گرد و غبار و ریزگردها به تهران، نه تنها نشانی از تضعیف این پدیده نامیمون در کشور ندارد بلکه حکایت از افزایش قدرت آن و بی‌نتیجه بودن وعده‌های مسئولان در بهبود اوضاع دارد.

پدیده‌ای که اگر پیش از این تنها چند شهر کشور را درگیر کرده بود پا را فراتر گذاشته و با یک وزش باید، تهدیدی برای تمام مردم کشور می‌شود، آن هم در شرایطی که رئیس سازمان محیط زیست برای کشتن سگ‌ها به روش غیرانسانی و فجیع، حتی وزیر کشور را به کمک می‌طلبد و نامه‌نگاری می‌کند اما از کنار موضوعات صد درصد زیست محیطی و عجین شده با سلامت 72 میلیون انسان، عبور می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار