بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه:

روزنامه های روز یکشنبه اخبار و گزارشاتی از دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور قرقیزستان، کشته شدن نظامیان ائتلاف عربی در جنگ یمن ارائه داده اند.

آیا ایرانیان ندید بدید هستند؟!/ آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد

 به گزارش گلستان 24، معاون اول رئیس جمهور گفته کاری کردیم کارستان و می گوید حماسه ای بعد از توافق وین در راه است. سخنگوی قوه قضاییه نیز به نامه عفت مرعشی، پاسخ و آن را به دادستانی ارجاع داده است. رئیس جمهور قرقیزستان نیز به ایران سفری داشته و با رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، دیدار و گفتگوهایی داشته است. اما کشته شدن تعدادی از نظامیان اماراتی در جنگ یمن، به یکی از سوژه های رسانه های ایران تبدیل شده است. 

حاشیه سازی برای کمیسیون برجام/ مجلس و «راه سوم» در بررسی برجام/ سایه شوم جنگ را چه کسانی برداشتند؟

روزنامه وطن امروز از "حاشیه سازی برای کمیسیون برجام" گفته که مربوط می شود به گفتگوی ویژه خبری با حضور زاکانی، نماینده مجلس که با حواشی همراه بود: شامگاه پنجشنبه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، میزبان رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی بود. در این برنامه علیرضا زاکانی به تشریح روش بررسی مفاد برجام در کمیسیون ویژه مجلس پرداخت و تاکید کرد: بررسی برجام یک امر ملی است و نباید با آن برخورد سیاسی، جناحی و غیرقانونی شود بلکه باید آن را به طور کاملاً‌ تخصصی بررسی کرد.  بلافاصله پس از این برنامه، برخی رسانه‌ها، خبری مخابره کردند و مدعی شدند زاکانی اجازه حضور نماینده وزارت امور خارجه را در این برنامه نداده است! این ادعای عجیب در حالی مطرح شده است که در دو سال گذشته، با فشار دولت بسیاری برنامه‌های مناظره‌محور سیما بدون حضور منتقدان به عرصه خودستایی مقامات دولتی تبدیل شده البته این موضوع هیچگاه مورد اعتراض این رسانه‌ها قرار نگرفته است.رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: علت مخالفت من با حضور آقای بعید‌ی‌نژاد در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2، مصوبه کمیسیون ویژه بوده است که اعضا وارد مناظره‌ها نشوند. وی ادامه داد: وقتی هم که در برنامه حضور یافتم، صحبت‌هایم به روش کار کمیسیون و استمداد از کارشناسان اختصاص داشت و اول برنامه هم گفتم که من، برجام را نقد نمی‌کنم، اما زمانی که مجری برنامه به صحبت‌های حضرت‌ آقا در دیدار خبرگان درباره موضوع لغو یا تعلیق تحریم‌ها اشاره کرد، من هم تایید کردم که هر کسی که برجام را یک بار خوانده باشد، به این مساله می‌رسد.

"مجلس و «راه سوم» در بررسی برجام"، عنوان یادداشتی است از وطن که به موضوع بررسی برنامه جامعه اقدام مشترک در مجلس شورای اسلامی اشاره دارد: موارد بسیار زیادی از نقاط آسیب‌پذیر در برجام وجود دارد که مجلس در صورت مجوز به دولت برای اجرای آن، حتما باید چاره‌ای بیندیشد، با این حال «تعلیق در برابر تعلیق» در صدر مسائلی است که باید  در این گزاره‌برگ احتمالی مورد توجه قرار گیرد. درباره این مساله 2 نکته مهم وجود دارد؛ اولا: در این باره نیز رویارویی خاصی بین مجلس و دولت صورت نخواهد گرفت؛ جناب آقای ظریف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسما فرمودند که در هیچ جای برجام تعلیق وجود ندارد و تماما صحبت از لغو است؛ لذا مجلس نیز بنای سنگ‌اندازی در مقابل دولت را نخواهد داشت بلکه همین گفته آقای ظریف را می‌تواند تبدیل به قانون لازم‌الاجرا توسط دولت در صورت اجرای برجام کند.

وطن امروز در یادداشتی با عنوان "سایه شوم جنگ را چه کسانی برداشتند؟"، به بخشی از سخنان رئیس جمهور در سفر استانی به همدان اشاره می کند که گفته بود با توافق سایه شوم جنگ از سر ایران رفع شد. نویسنده در این یادداشت عنوان می کند چه کسانی سایه جنگ را از سر مردم رفع کردند:  خونش را محمود کاوه داد، خون دلش را ملت خورد؛ خونش را رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن دادند، خون دلش را ملت خوردند؛ آن‌وقت کلاسش را آقایان می‌گذارند! بار جنگ با لعین داعشی ساخته و پرداخته طرف مذاکره حضرات، آن هم کیلومترها جلوتر از خاک وطن، روی دوش سردار قاسم سلیمانی است، پز امنیت و برداشتن سایه شوم جنگ را یکی دیگر می‌دهد! حقا که سایه شوم جنگ را موشک 10 هزار کیلومتری طهرانی‌مقدم از سر این کشور دور کرد. تبعات نامعلوم حمله آمریکا به سوریه و اینکه موشک‌های حزب‌الله لبنان معلوم نیست چه بلایی سر حیفا و تل‌آویو بیاورند، با دسترنج شهید طهرانی‌مقدم، شهید عماد مغنیه و صدالبته مقاومت و درایت سیدحسن نصرالله حاصل شده، نگه داشتن دشمن در همان بیرون مرزها، با مجاهدت شیربچه‌های بسیجی سپاه قدس حاصل شده، خون را «شهید مدافع حرم» می‌دهد و خون دل را دختر 3 ساله او می‌خورد، آن‌وقت پز این‌همه را حضرات می‌دهند؛ «با توافق هسته‌ای سایه شوم جنگ را از سر مردم برداشتیم و امنیت واقعی را به کشور بازگرداندیم».

ارجاع نامه همسر هاشمی به دادستان/ این را تاریخ می‌گوید/ ناگفته‌های استعفای جوان‌ترین عضو خبرگان

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی با عنوان "ارجاع نامه همسر هاشمی به دادستان"، به بررسی اظهارات سخنگوی قوه قضاییه پرداخته است: سخنگوی دستگاه قضا نامه تند مرعشی را بی‌پاسخ نگذاشت. بر اساس آنچه عصر دیروز در خبرگزاری «میزان» منتشر شد، او نامه مرعشی را خوانده و در نامه‌ای دیگر خطاب به دفتر حوزه معاونت اول قوه قضائیه نوشته: «دفتر نامه سرکار خانم عفت مرعشی را ملاحظه نمودم بر خلاف نوشته ایشان اینجانب هیچ‌گونه ناراحتی و عذاب وجدانی نسبت به مسئله مورداشاره مشارالیها (محکومیت فرزندشان مهدی هاشمی به جرم اختلاس، ارتشا و مسائل ضدامنیتی) ندارم و از نامه غیرمتعارف و غیرمسئولانه نامبرده معلوم می‌شود که چه کسی ناراحت است و درد دارد و پیوست نامه مشارالیها ارتباطی با این جانب ندارد لذا عیناً خدمت دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران ارسال تا چنانچه همانند برخی نوشته‌های منتسب به بیت آقای هاشمی‌رفسنجانی مشحون به توهین و افترا باشد اقدام مقتضی به عمل آورده و عنداللزوم مسائل مطروحه را پاسخ دهند». عصر دیروز هم سعید عسگری، مدیر کل حوزه معاونت قوه قضائیه، عین نامه محسنی‌اژه‌ای و نامه عفت مرعشی را به دادستان عمومی و انقلاب تهران، محمود جعفری دولت‌آبادی، ارجاع داد. این روند حکایت از اتفاق جدیدی در این حوزه دارد. بر اساس آنچه اژه‌ای نوشته از دادستان تهران انتظار دارد چنان که نامه عفت مرعشی حاوی توهین و افترا بوده است، باید درباره آن اقدام مقتضی صورت گیرد. رسانه‌های اصولگرا اخیرا رفتار و گفتار خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند. در این بین اما جایگاه عفت مرعشی و سخنانش بیش از سایر اعضای این خانواده موردتوجه قرار می‌گیرد.

"این را تاریخ می‌گوید"، عنوان سرمقاله شرق به قلم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران درباره آیلان کودک سه ساله سوری غرق شده در دریای مدیترانه است: جنازه کودک سه‌ساله‌ای که کفش‌هایی مشکی بر پا و لباسی به رنگ قرمز بر تن داشت، در ساحل دریای شوم و شور مدیترانه امروز پیدا شد. این شاید نشانه‌ای نمادین از سیاه‌دلی جنگ‌افروزان و سرخ‌گونگی خون مظلومان بود که صدها نفر آنها بی‌آنکه سلاحی در دست گرفته و خونی ریخته باشند، در همین دریای مدیترانه برای همیشه ناپدید شدند. پاسدار حضور معنادار عکاسی باشیم که هیچ راهی جز بیان واقعی این شقاوت فاجعه‌بار نیافت؛ که اگر او نبود هیچ نشان و نشانه‌ای در هیچ کجای عالم از کودک خردسالی نمی‌ماند که برادر پنج‌ساله‌اش نیز، حتی در غربت و تلاطم امواج سیاه مرگ، او را تنها نگذاشت. ستایشگر فضای رسانه‌هایی باشیم که این بیداد را فریاد کردند و جریانی جهانی از لطف و انسانیت در برابر ظلم و شقاوت ساختند.  و نیز اشک بریزیم بر سرنوشت کسانی که قربانی نظام‌های متحجر و جریان‌های زیاده‌طلب و تمامیت‌خواه سیاسی و مثلا دینی شده‌اند. آنها که راه زندگی عادی را بر مردم بسته و زمینه‌ساز مرگ‌های مظلومانه و خاموش در گوشه و کنار عالم شده‌اند.

شرق به مصاحبه با نمازی پرداخته و از وی دلیل استعفایش از مجلس خبرگان را جویا شده است. به نظر می رسد تخریب شورای نگهبان، پروژه ای که چندین ماه است از سوی اصلاح طلبان دنبال می شود، شرق را به سمت مصاحبه با وی کشانده است. "ناگفته‌های استعفای جوان‌ترین عضو خبرگان"، عنوان این مصاحبه است: حسن نمازی، جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان رهبری است که با طرح درخواست استعفای خود از عضویت در خبرگان، شاید یکی از خبرسازترین چهره‌های اجلاسیه دوره هجدهم این مجلس بود. در ابتدا خبری درباره علت استعفا منتشر نشد. اما روز گذشته، او در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره علت استعفای خود مطالبی را طرح کرد. نمازی در این گفت‌وگو اشاره کرده بود «صبح چهارشنبه قبل از آغاز روز دوم اجلاسیه، مکالمه‌ای بین من و آیت‌الله جنتی صورت گرفت که همان‌جا تصمیم به استعفا گرفتم». با حسن نمازی، نماینده آذربایجان غربی در خبرگان، برای توضیحات بیشتر گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم. نمازی متولد سال ٥٤ است  و از سال ١٣٨٥ یعنی ابتدای دوره چهارم مجلس خبرگان، از آذربایجان‌غربی وارد این مجلس شده است. نمازی فرزند آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر کاشان است. او می‌گوید که سال ٨٥ و به توصیه مقام‌معظم‌رهبری همراه پدر خود به کاشان رفته و دفتر او را تأسیس کرده و ریاست آن را به عهده می‌گیرد. بعد از آن اما حضورش در کاشان کم‌رنگ می‌شود. علت این موضوع را در گفت‌وگو با «شرق» این‌گونه بیان می‌کند: منزل من قم بود. به تهران هم تردد زیادی داشتم و به واسطه همین ترددها مجبور بودم تا تردد به کاشان را کم‌رنگ کنم. او اختلاف نظر سیاسی با پدرش را که علت این حضور کم‌رنگ شده بود، تکذیب می‌کند و می‌گوید که هنوز با پدرم ارتباط دارم. اما به دلیل همان مسافت، کاشان را رها کردم. یکی از فعالان سیاسی شهر کاشان به «شرق» می‌گوید هنگامی که رئیس دولت اصلاحات مرداد ماه سال ٨٦ و به مناسبت ١٣ رجب برای سخنرانی در میان مردم به کاشان سفر کرده بود، آقای حسن نمازی در قمصر به دیدار او رفته بود. به نظر می‌رسد که او روحانی اعتدال‌گرایی باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد/ به کدامین گناه کشته شدند؟/ آیلان 3 ساله همچنان خبر اول رسانه‌های جهان

روزنامه کیهان به بررسی انعکاس بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه های جهان پرداخته و تیتر "آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد" برای آن برگزیده است: بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد، این رسانه‌ها با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای نوشتند: آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را زد، تحریم‌ها برداشته نشود معامله‌ای نخواهد بود.وال استریت ژورنال ضمن بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب با اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها و شخصیت‌ها با ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع بررسی برجام نوشت:  آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مجلس باید حرف نهایی در خصوص توافق هسته‌ای را داشته باشد. «آسوشیتدپرس» نیز نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، روز پنج‌شنبه تأکید کرد اگر قدرت‌های جهانی به جای برداشتن تحریم‌ها بر تعلیق آنها اصرار کنند، هیچ معامله‌ای وجود نخواهد داشت. ایشان همچنین تأکید کرد رد یا تأیید این توافق بر عهده مجلس ایران است...به گفته دبیر مطبوعاتی کاخ سفید « واشنگتن درباره این واقعیت صراحت داشته که پیش از آن که هرگونه کاهشی در تحریم‌ها رخ دهد ایران مجبور است طیفی از اقدامات جدی را برای بازگرداندن قابل توجه برنامه هسته‌ای خود به عقب اتخاذ کند.»

روزنامه کیهان، یادداشت روز خود را به کودک سه ساله سوری اختصاص داده است. "به کدامین گناه کشته شدند؟" عنوان این یادداشت می باشد: آیلان؛ نام کودکی است که رفت و راحت شد ولی نمرد که زنده است و شاهد. برای روزی که از کودکان مظلوم سؤال می‌شود که به کدامین گناه کشته شدید؟ آنان که با ستم شیاطین از زندگی کودکانه و آرام خود محروم شدند و از دنیا بی‌بهره، به ما گفتند که زندگی در این دنیا با امثال یزید ارزشی ندارد و باید کاری کرد و آزاده را قلمی، قدمی و غیرتی در دفاع از مظلوم باید تا از شر شیطان خلاصی یابد وگرنه باید مهاجرت کرد و چون موسی تن به نیل سپرد. که گاهی حکمت خدا آن گونه است که فرعون موسی را سالم از آب بگیرد و کاخش خراب شود و گاهی چون آیلان جسم بی‌جانش در سرزمین فرعون عثمانی از آب گرفته شود و کاخ او ویران کند که اردوغان شریک اصلی این جنایتهاست. وقتی که آب، تن سرد و بی‌روح آیلان را به ساحل آورد و آرام آرام با موجهای آرامش نوازشش می‌داد و او آرام در ساحل آرمیده بود، آرامش جهان به هم خورد. گویی آیلان خسته از بازی، بی‌خبر از همه جا در بستر گرم و نرم خود خوابیده بود و منتظر بود تا شب به پایان برسد و صبح شود و با صدای گرم و شاید شعر مهربانانه‌ای که مادرش برایش سروده از خواب ناز برخیزید. بی‌خبر از خبرنگاران و بی‌خبر از آنکه او اکنون یکی از نمادهای مظلومان تاریخی است که در چنگال آمریکا، اسرائیل، آل‌سعود، اردوغان و هر دولتی که از وحشی‌های داعشی حمایت می‌کنند، گرفتار است و سالهاست که جهان پر شده از بینوایانی که حتی یک فیلم و رمان هم برای آنها نوشته نشده و آنها کشته می‌شوند و تن سرد آنان یا به دار آویخته می‌شود یا سربریده می‌شود و یا دریا به ساحل می‌آورد و همه منتظر صبح‌اند که نزدیک است... الیس الصبح بقریب؟

"آیلان 3 ساله همچنان خبر اول رسانه‌های جهان"، کیهان همچنین در خبری، واکنش های گسترده رسانه های جهان را به بحران ادامه دار پناهجویان سوری در کشورهای اروپایی بررسی کرده است: خبر غرق شدن «آیلان کردی»، کودک سه ساله سوری به همراه برادر 5 ساله و مادرش در دریای مدیترانه و پیدا شدن جسد وی در سواحل ترکیه، همچنان جزو خبرهای اول رسانه‌های جهان است. شرم بر مرتجعین عرب و اروپا محور بسیاری از این واکنش‌هاست.تصویر جسد کوچک و بی‌جان «آیلان کردی» پسر بچه سه ساله سوری به طور گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده است.تصاویر آیلان در همین یکی دو روز به تصویری «نمادین» از گسترده‌ترین بحران ناشی از جنگ و آوارگی در اروپا از زمان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است. این تصاویر باعث شد طی روزهای گذشته برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، تصمیم به تسهیل ورود درخواست پناهندگی از سوی شهروندان سوری بگیرند. مقام‌های آرژانتین نیز اعلام کرده‌اند که برای مهاجران سوری روادید صادر می‌کنند. فرانسه و آلمان نیز از اتحادیه اروپا خواستند که از اعضای خود بخواهدشماری از پناهجویان را در سرزمین خود پناه دهد.انگلیس نیز اعلام کرده تعدادی از پناهجویان را به طور مستقیم از اردوگاه‌های سازمان ملل در مرز سوریه تحویل خواهد گرفت.روزنامه انگلیسی گاردین اما به نقل از یک مقام دولتی اظهار داشت، گفت‌وگوهایی در مورد منابع مالی، جزئیات و شمار دقیق پناهجویانی که پذیرفته خواهند شد در جریان است.رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم قرار است هفته آینده طرحی را برای جابه‌جا کردن دست‌کم 120 هزار پناهجو به دیگر کشورها از ایتالیا، یونان و مجارستان ارائه کند.رئیس اتحادیه اروپا نیز از اعضای خود خواسته برای سکنی دادن دست‌کم 100 هزار پناهجو دست به اقدامات عملی بزنند. سازمان ملل اعلام کرده که جنگ سوریه تاکنون موجب آواره شدن بیش از 11 میلیون سوری در داخل و خارج از این کشور شده است.رسانه‌های مختلف جهان نیز با اختصاص دادن خبر غرق شدن آیلان کردی به عنوان تیتر اول خود تصاویر این کودک سوری را بار دیگر در صفحه اول خود منتشر کرده و به واکنش‌های جهانی اشاره کردند.

کوتاهی در برابر دریاخواران/ آیا ندید بدید هستیم؟!

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی تحلیلی با عنوان "کوتاهی در برابر دریاخواران"، به معضل دریاخوری در سواحل شمال و جنوب ایران پرداخته است: در حالی که این روزها خبرهای مختلفی در رابطه با زمین خواری وجنگل خواری مطرح می شود ، اما حالا مسئولان دولت و نمایندگان مجلس از رواج پدیده ای عجیب وجدیدتر با عنوان "دریا خواری " درسواحل شمالی وجنوبی کشورخبرمی دهند. به گزارش آفتاب یزد، مدتی است که افشای زمین خواری درنقاط مختلف کشورازجمله گردنه حیران، جنجال سازشده اما کمی آن طرف تر در نوارساحلی شمالی نیز پدیده ای به نام "دریاخواری" کاملا بی سروصدا درحال پیشرفت است. شاید اصطلاح "دریاخواری" برای بسیاری غریب باشد واین سوال پیش بیاید که چگونه می شود که این بار دریا به صورت غیرقانونی تحت تملک برخی کانون های قدرت و ثروت دربیاید. دراین رابطه به تازگی پیروزحناچی ، معاون وزیر راه وشهرسازی از چهار پرونده بزرگ دریا خواری درشمال و جنوب کشور خبر داده است.به گفته معاون وزیرراه، چهارتخلف دردرگهان جزیره قشم، پدیده شاندیز درجزیره کیش ونیزمناطقی ازبندرعباس وکمربندی رامسرجزو بزرگترین پرونده های دریاخواری درکشور محسوب می شوند.درهمین رابطه مهرداد لاهوتی ، نماینده مردم لنگرود درمجلس در گفتگو با آفتاب یزد، گفت: درحال حاضربه دلیل ارزش افزوده فوق العاده از رهگذرتغییرکاربری، تصرف و تجاوز به اراضی ساحلی را شاهد هستیم که حریم دریا تحت مالکیت کانون های قدرت و ثروت در آمده است. وی با بیان اینکه درحال حاضر پدیده دریاخواری دراستان مازندران رواج زیادی پیدا کرده است، توضیح داد: دریا خواری در واقع به معنای تجاوزبه حریم دریاست و برخی با ترفندهایی مانند سرمایه گذاری های گردشگری عملا وارد حریم دریا شده اند.

 

"آیا ندید بدید هستیم؟!" عنوان گزارش اجتماعی آفتاب یزد از حضور مردم در برخی از مراسم هایی است که آدم های مشهور در آن حضور دارند و باعث حاشیه می شوند: هجوم همیشگی مردم به سمت بازیگران، ورزشکاران و چهرهای مشهور در مراسم های مختلف همیشه این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا ما در این زمینه ندید بدید هستیم؟برای مثال در مراسم ختم علی طباطبایی، هجوم مردم به سمت بازیگران مختلف موجب واکنش های بسیاری شد؛ اینکه رفتاره عده ای در مواجهه با افراد مشهور به نوعی ندید بدید بازی است یا اینکه فقط در ایران می توان چنین صحنه هایی را دید که مردم در مراسم ختم یک بازیگر جوان به جای حضور برای تسکین با خانواده آن فرد، صرفا برای گرفتن عکس یا امضا از بازیگران به مراسمی رفته و حتی موجب برهم خوردن نظم مراسم می شوند. گراوند کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: گاهی ایرانیان مردمانی اهل افراط و تفریط اند و کمتر حد وسط و اعتدال را راعایت می کنند. در این مورد نیز برخی افراد پا را فراتر گذاشته و افراطی برخورد می کنند. مثل آنچه در جریان فوت پاشایی پیش آمد. میری: حضور مردم در مراسیم فوت یک جوان برای دیدن بازیگران ه برای حضور در مراسم ختم یک جوان نشان دهنده نوعی پوچگراییدر مردم است. یعنی تغییر و تحولات اجتماعی در جامعه ما تماما مثبت نبوده و یکسری از ارزش ها اصطلاحا ضد ارزش  را در جامعه نهادینه کرده است که این آسیب ها لزوما هزینه حرکت جامعه به سمت توسعه یافتگی نیست. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار