در پی انتقال آب سرچشمه های زرین گل به استان سمنان تجمع اعتراض آمیزی به این پروژه با همکاری "ستاد مردمی بازگشت چشمه های زرین گل" و تشکل زیست محیطی "نگاه سبز" در مسجد محله خارکلاته اتفاق افتاد که مسئولان و اهالی بومی بر وقوع فاجعه زیست محیطی در منطقه کتول و فندرسک در صورت ادامه روند انتقال آب از سرچشمه ها هشدار دادند.

تشنگی مردم/ نابودی جنگل/ مرگ زمین و در یک کلام فاجعه+ تصاویر

 به گزارش گلستان 24، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این نشست با تاکید بر اینکه انتقال 100 درصدی آب چشمه های زرین گل ذخایر منابع آبی کل استان را تهدید می کند، گفت: تخصیص آب سرچشمه های زرین گل حق مسلم اهالی بومی منطقه کتول و فندرسک است.

مختار مهاجر اساسی ترین معضل منطقه پلنگ آرام در دهنه زرین گل را حفظ محیط زیست دانست و اظهار کرد: کم شدن هر قطره از آب چشمه های دهنه زرین گل صدمه جبران ناپذیری را به ذخایر ژنتیکی، گونه های جانوری و محیط زیست منطقه وارد می کند.

وی خاطر نشان کرد: حفظ جنگل های هیرکانی و تامین آب نه تنها خواست مردم منطقه کتول و فندرسک، بلکه دغدغه مسئولان است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حفظ زیستگاه، ذخایر ژنتیکی و پدافند غیرعامل باید دغدغه همگانی باشد.

حجت الاسلام موسوی امام جمعه علی آبادکتول نیز در این نشست با حضور در پشت تریبون اذعان داشت: تقسیم آب سرچشمه های زرین گل موضوعی سیاسی نیست بلکه به حکم شریعت و اخلاق باید به عدالت بین 2 استان گلستان و سمنان توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکل از طریق تنش، نا آرامی و جرح و بحث را به صلاح نمی بینم، مردم را به صبوری و سعه صدر دعوت کرد که با اعتراض مردم مبنی بر لزوم ورود آن ها بخاطر خطر خسارات شدید محصولات کشاورزی و محیط زیست مواجهه شد.

خطر انقراض جنگل های هیرکانی

دبیر ستاد مردمی بازگشت چشمه های زرین گل در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر روستاهای شیرین آباد، افراتخته چینو، سیاه رودبار، زرین گل، خاک پیرزن و ... در دهنه زرین گل با معضلات شدید آبی مواجه هستند، تصریح کرد: در حالی مجوز انتقال 5 میلیون لیتر مکعب آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود صادر شده که این استان با بحران بی آبی مواجه نیست بلکه با مازاد مصرف 11 میلیون متر مکعبی مواجه است.

عیسی اسفندیاری با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب منوط به بهره برداری از سدکبودوال بود که این امر نیز هنوز محقق نشده، متذکر شد: جنگل های سبز هیرکانی در خطر انقراض قرار دارند و این طرح در حالی اجرا شده که مطالعات اثرات زیست محیطی را نداشته و برابر با مستندات مشاور آن را رد کرده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست گلستان نیز در این تجمع اعتراض آمیز به مردم گفت: تحت هیچ شرایطی برخلاف نظرات کارشناسی و علمی عمل نخواهیم کرد، هر پروژه و طرحی که به حوزه آبخیز و زیستگاه های ما آسیب وارد کند و مبنای علمی نداشته باشد، مورد تایید ما نبوده و نیست.

سیدمجتبی حسینی تاکید کرد: پیگیر اجرای طرح تنفس جنگل و جایگزینی آن به جای طرح بهره برداری از جنگل هستیم و اصرار داریم برای احیاء و بازتولید جنگل های هیرکانی باید چشمه سارهای دهنه زرین گل و ابر جاری بماند.

زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار