پس از گذشت بیش از یک‎ سال از حادثه رانش روستای «نرگس‎چال» آزادشهر، هنوز اعتباری برای ایمن‎سازی این روستا اختصاص نیافته و اجرای مطالعات انجام شده، معطل اعتبار حوادثی است.

روستای رانشی «نرگس چال» آزادشهر چشم انتظار اعتبار + تصاویر رانش

خرداد ماه سال گذشته پس از بارش‎های نقطه‎ای در شرق گلستان و ویرانی‎های تحمیلی سیلاب، خبر رانش روستای «نرگس چال» آزادشهر، سریع رسانه‎های افکار عمومی را متوجه خود کرد.

روستای رانشی «نرگس چال» آزادشهر

 به گزارش گلستان 24، این موضوع آنچنان اهمیت داشت که حتی در زمان خود، پس از بازدید « محسنی اژه‎ای» دادستان وقت کل کشور از منطقه، وی را نیز به واکنش واداشت و از مسئولان خواست تا سریعا موضوع را مدیریت و در رفع مشکل مردم منطقه تلاش کنند.

در این فرآیند برای جلوگیری از آسیب‎های احتمالی جانی، 31 خانه مسکونی روستا تخلیه و اسکان موقت برای این تعداد خانوار انجام گرفت  تا از حوادث احتمالی پیشگیری شود.

با اقدام مسئولان استان، به ویژه  پیگیری مدیریت بحران گلستان پس از استقرار موقت اهالی در چادر‎های امداد، امکانات اولیه‎ای چون آب و برق در محل برقرار شد و حمام و سرویس بهداشتی نیز در آن نقطه استقرار یافت.

پس از مدتی کانکس‎های اسکان موقت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تامین و با ساخت سکوهای موقت برای استقرار کانکس‎ها، افراد تحت‎تاثیر حادثه، در این کانکس‎ها اسکان یافتند تا نقشه‎برداری از منطقه برای تعیین موقعیت استقرار روستا و مطالعه هم‎زمان ساختگاه موقعیت استقرار انجام گیرد.

 

پایداری ساختگاهی به عنوان گزینه نهایی مطالعات نرگس‎چال

با پیگیری مدیریت بحران استان، با توجه به اهمیت مطالعات ساختگاهی، چند منطقه پیشنهادی برای سکونت در اطراف همان روستای کوهستانی مورد بررسی علمی ساختگاهی قرار گرفتند.

سرانجام پس از چند ماه مطالعات به سرانجام رسید اما با وجود پیش بینی‎اعتبار از سوی دولت در سالی که گذشت، گلستانی‎ها از اعتبار مرتبط محروم ماندند و اکنون این پروژه با بحران کمبود اعتبار روبه‎رو است.

در اهمیت به سامان رساندن این پروژه هیچ تردیدی وجود ندارد، اما گویی در نظر دولت‎مردان پایتخت‎نشین با وجود همه استدلال‎ها، این موضوع از اولویت زیادی برخوردار نیست و با این سیاست، نرگس چال، دچار سکته در عملیات استحکام ساخت‎گاهی شده است.

طی سال‎‎های اخیر به موضوع پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی کمتر توجه می‎شود و بی‎نیازی به این احساس در نوع اعتباراتی که برای استان‎ها تعبیه می‎شود، مشهود است، اما اکنون بازسازی هم به این دو مرحله اضافه شده و مسئولان گلستان را نیز با مشکل مواجه کرده است. 

در حالی که برای جابه‎جایی روستاهای استان در گذشته‎ای نه چندان دور، مبالغ هنگفتی اختصاص می‎یافت با اتمام مطالعات روستای نرگس‎چال مشخص شد که با هزینه‎هایی به مراتب کمتر می‎توان ضمن حفظ ساختار هویتی، این روستا را ایمن ساخت.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به حادثه سیل در استان و متعاقب آن رانش در سال گذشته، گفت: روستای «نرگس چال» از روستاهای کوهپایه‎ای شهرستان آزادشهر پس از بارندگی سال گذشته دچار رانش شد و بر اثر این پدیده طبیعی، دو سوم روستا که 31 باب واحد مسکونی را در بر می‎گرفت، دچار آسیب‎دیدگی شد.

صادق‎علی مقدم امروز در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در لحظات اولیه پس از اسکان اضطراری، عملیات اسکان موقت برای افراد آسیب دیده و مطالعات برای مکان‎یابی و بررسی وضعیت رانش در موقعیت فعلی روستا انجام گرفت.

*عدم تحقق تخصیص اعتبارات ابلاغی حوادث سال 1393

وی ادامه داد: با توجه به تجارب ناموفق جابه‎جایی‎های گذشته، انتقال روستاییان به مناطق دیگر جزء گزینه‎ها قرار نگرفت و با رعایت اصول مکان‎یابی، موقعیت‎هایی در نزدیک‎‎ترین فاصله روستا، مورد توجه قرار گرفت و سه نقطه برای جابه‎جایی تعیین شد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: برای نخستین‌بار مطالعات ساختگاهی این چند منطقه که از نظر موقعیت ظاهری منطقه مناسبی برای احداث بنا بودند، مورد تاکید قرار گرفت و اجرایی شد، اما در نهایت پس از ارائه نتایج مطالعات مشخص شد که مکان‎های پیشنهادی با وجود شرایط مناسب ظاهری به لحاظ ژئوتکنیکی برای جابه‎جایی روستا مناسب نیست.

مقدم اضافه کرد: از سویی دیگر مطالعات مکان فعلی نیز نشان داد که با انجام یک‎ سری اقدامات، همچون تثبیت بستر، پایدارسازی و همچنین پهنه‎بندی موقعیت ساخت و‎ ساز در محدوده روستا، حفظ روستا در موقعیت فعلی میسر خواهد بود.

وی یادآور شد: بر این اساس با توجه به اعتبارات ابلاغی، عملیات اجرایی در مکان‎های مورد نظر آغاز شد و امید می‎رفت، عملیات اجرایی در موعد مقرر موجب حصول نتیجه مورد نظر شود، اما در یک شرایط غیرمنتظره، تخصیص اعتبارات محقق نشد و در حال حاضر بخش عمده‎ای از اقدامات تعیین شده در مطالعات از جمله اجرای شمع در رینگ تعیین شده در پائین‎دست روستا برای‎ پایدارسازی انجام شد، اما اکنون جای نگرانی است که با بروز هرگونه زلزله احتمالی موقعیت فعلی روستا با خطر جدی مواجه شود.

تنها بخشی از عملیات تثبت روستای «نرگس چال» انجام شده است

مقدم خاطر نشان کرد: تأخیر در تأمین اعتبار مورد نیاز، عملا می‎تواند ضمن تشدید خطر، نتیجه مطالعات کارآمدی خود را برای علاج‎بخشی از دست دهد، زیرا هر اقدامی در این‌گونه موارد باید در موعد مقرر انجام گیرد در غیراین‎صورت باید عواقب خطرات احتمالی را بپذیریم.

وی اذعان کرد: بر این اساس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور باید در تعیین اولویت‎ها، در پروژه‎هایی که از محل ماده 10و 12 تأمین اعتبار می‎شوند به اولویت‎های استانی توجه کند، در غیر این صورت باید همچنان منتظر پیامد و عواقب سنگین عدم اجرای به موقع اقدامات آمادگی، پیشگیری و بازسازی مناطق آسیب د‎یده باشد.

آن چه مشخص است فعلا عملیات پایدارسازی ساختگاه روستای نرگس چال به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده، این در حالی است که بر اساس مطالعات باید این پایدارسازی سریعا انجام پذیرد و بر این مبنا از مسئولان ملی انتظار می‎رود در کوتاه‎ترین زمان ممکن، نسبت به تأمین و تخصیص اعتبار برای این پروژه اقدام کنند، تا ایمن‎سازی این منطقه به سرانجام برسد.

ارسال نظر

آخرین اخبار