بررسی محتوایی روزنامه های شنبه:

روزنامه های روز شنبه مباحث و موضوعات مختلفی را از اجرایی شدن برجام در آمریکا و انتخابات 94 در صفحات نخست خود قرار داده اند.

روحانی و اوباما همین الان یهویی! / اوباما باخت2 به3 را جشن گرفت

به گزارش گلستان24؛ برجام بالاخره توانست از سد سنا و کنگره عبور کند و به مرحله اجرایی در آمریکا برسد. سفیر آمریکا در لهستان نیز مامور اجرایی شدن برجام شده است. هاشمی رفسنجانی نیز در اظهاراتی که تیتر بیشتر روزنامه های اصلاح طلب شده، از انتخابات 92 و 94 گفته و خود را به عنوان معیار رای آوری مطرح کرده است. از سوی دیگر، مراسم تشییع پیکر آیت الله خزعلی در مشهد برگزار شد و پیکر وی در حرم رضوی به خاک سپرده شد. 

یک حکم اعدام هم نداده ام/ هاشمی: حماسه سیاسی ٩٢ را به من منسوب می‌کنند/ ثبات علیه ثبات؛ دولت روحانی، اقتدارگراست

روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با هادی غفاری، گزارشی از سوابق مبارزاتی و انقلابی وی ارائه داده و غفاری گفته "یک حکم اعدام هم نداده ام". وقایع روزهای سی‌ام و سی‌و‌یکم خرداد ٦٠، حضورش در دادگاه هویدا، نظراتش درباره قضاوت‌های مرحوم خلخالی، مدیریتش در شرکت جوراب‌بافی استارلایت و پس‌دادن آن، موضوعاتی است که وی به نقل آنها پرداخته است:  من حاکم شرع دادگاه‌های شمال کشور بودم. اما یک حکم اعدام ندادم، یک حکم زندانی ندادم.این‌قدر قشنگ عمل می‌کردم! ده نفر آخوند را خلع‌لباس کردم. یکی از آنها قاچاقچی تریاک بود. در زیر عمامه قاچاق هروئین می‌کرده است... بروید در سال ٥٨ زندگی کنید، نه سال ٩٤. بیخ گوش شما جنایت‌هایی است. در ١٧ شهریور مردم را چه کسی کشت. این آقایی که فرمان کشتار داده است، من نمی‌گویم که زیاد کشتند. ١٠ تا ٢٧ تایی را کشتند و ١٧ خانواده را عزادار کردند. افرادی که مسلح نبودند و حق شهروندی داشتند.

هاشمی‌رفسنجانی، در دیدار با اعضا دبیران و رؤسای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های سراسر کشور گفته "حماسه سیاسی ٩٢ را به من منسوب می‌کنند": او دهه ٩٠ را برای انقلاب اسلامی بسیار مهم دانست و با ارائه تحلیلی از گذر کشور از انحرافی که در مسیر انقلاب ایجاد شده بود، گفت: «خیلی‌ها ایجاد زلزله سیاسی در انتخابات ٩٢ را به نام‌نویسی من منسوب می‌کنند، ولی واقعیت این است که مردم با بلوغ سیاسی و شعور انقلابی آن حماسه سیاسی را خلق کردند». آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، با یادآوری فضای جامعه در روزهای قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به نگرانی یک جریان خاص از موج انقلابی مردم اشاره کرد و گفت: «مستند این ادعا، حرف‌های وزیر وقت اطلاعات در جلسه رسمی شورای نگهبان بود». رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشکر از اقدام عقلانی طرفداران آقای دکتر عارف در آن مقطع، گفت: «عقل سیاسی و تشکیلاتی حکم می‌کند وقتی مصالح عمومی و منافع ملی ایجاب می‌کند، احزاب و گروه‌ها از خواسته‌های جناحی خود بگذرند».

نویسنده در سرمقاله شرق به تبارشناسی دولت روحانی پرداخته و آن را اقتدارگرای و متمایل به ایجاد ثبات و حفظ وضع موجود دانسته و آن را در حالی که مطالبات هنوز برزمین مانده، پاشنه آشیل دولت دانسته است. "ثبات علیه ثبات"، تیتر این سرمقاله است: حسن روحانی استراتژی روشنی دارد و بعید است با یادداشت‌ها و تحلیل‌های روزنامه‌نگاران و کارشناسان سیاسی در دولتش تغییر چشمگیری حاصل شود. حتی بعید است در تصمیمات کلانش انعطاف نشان دهد. شاید این حرف به مذاق روحانی خوش نیاید، اما تنها وجه اشتراک او با اصلاح‌طلبان، رادیکال نبودن‌اش در تبیین  تفکری سیاسی است. استراتژی روحانی در قیاس با اصلاح‌طلبان فاصله‌ای بسیار دارد. دولت روحانی از آنجا که توسعه‌گراست بیش از هر چیز به تمرکز قدرت نیاز دارد. از این‌رو اقتدارگرایی در نظرش مباح است. در وضعیت فعلی، بدون اقتدار، توسعه، آن‌هم توسعه‌ای از بالا به پایین قوام و دوام پیدا نمی‌کند. او هر‌ قدر از آغاز ریاست‌ جمهوری‌اش فاصله می‌گیرد، به اقتدارگرایی نیاز بیشتری پیدا می‌کند. اگر ابتدا می‌خواست وضعیت موجود را حفظ کند و در گردش کار کشور رفتارها را به سمت بوروکراسی سوق دهد، اینک به فکر ثبات سیاسی، ثبات اقتصادی و ثبات فرهنگی است. در یک کلام، او رییس‌جمهوری امنیت‌محور است و پیشینه کاری‌اش-دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام- او را به این باور رسانده که فقط در سایه امنیت ملی می‌شود حاکمیت ملی و قدرتمند به‌وجود آورد.

اوباما باخت2 به3 را جشن گرفت!/ روزنه‌‌های کوچک اما کلیدی

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "اوباما باخت2 به3 را جشن گرفت!"، شرحی را از پایان برجام و اجرایی شدن آن در آمریکا ارائه داده است: در حالی دولت معتقد است حریف را در مذاکرات هسته‌ای با نتیجه 3 بر 2 شکست داده است، دیپلمات‌های آمریکایی رسیدن به توافق وین را در وزارت امورخارجه این کشور و با حضور باراک اوباما جشن گرفتند!وبگاه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نوشت: اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته با توقف کوتاه در وزارت خارجه در جشنی ویژه که از سوی «جان کری» وزیر خارجه این کشور به مناسبت موفقیت برجام برپا شده بود، شرکت کرد.جان کری این جشن را با حضور کلیه همکاران حاضر در مذاکرات فشرده با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی برپا داشت.بر اساس این گزارش، توقف برای حضور در وزارت خارجه در برنامه‌های اوباما لحاظ نشده بود و به همین دلیل خبرنگاران مجوز ورود به وزارت خارجه را همراه با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتند و به همین خاطر بیست دقیقه در خودروی ون منتظر رئیس‌جمهور ماندند تا او مجددا در معیت کاروان موتوری به آن‌ها پیوسته و عازم کاخ سفید شود. این وبگاه آمریکایی نوشت: اوباما توقف برنامه‌ریزی نشده خود را در حالی انجام داد که بعد از حضور در جلسه کمیته سناتورهای دموکرات  که پشت درهای بسته انجام شد عازم کاخ سفید بود.

یادداشت روز کیهان نیز به موضوع برجام و توفیقاتی است که آمریکا به آن دست پیدا کرده، اختصاص دارد. "روزنه‌‌های کوچک اما کلیدی"، عنوان یادداشت کیهان است: فتح‌الفتوح و برد 3 بر 2 و توافق قرن و... خواندن برجام از سوی مقامات دولت و تیم مذاکره‌کننده کشورمان هم حلوا حلوایی است که دهان را شیرین نمی‌کند. آمریکایی‌ها در طول حدود دو سال مذاکره نشان دادند به معنای واقعی کلمه روی اصول خود ایستاده‌اند! آنان از ابتدا اصل را بر بی‌اعتمادی مطلق گذاشتند و خروجی مذاکرات نیز کاملاً بر این اساس استوار است. با اجرای برجام، ایران باید گام‌هایی بردارد که متاسفانه قریب به اتفاق آنها غیرقابل بازگشت است و حریف که از قضا سابقه‌ای پر و پیمان در بدعهدی دارد، می‌تواند با ادعاهایی واهی و تکراری از تعهدات خود سر باز زند و همان چهار تا قول نصف و نیمه درباره توقف - وجه بفرمایید توقف و نه لغو- تحریم‌های هسته‌ای را هم زیرپا بگذارد. کافی است آژانس اعلام کند توضیحات ایران درباره پی.ام.دی -یا همان ادعای جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران- کافی و راضی‌کننده نیست. به همین راحتی! پایبندی واشنگتن بر اصل بی‌اعتمادی تا حدی است که علی رغم همه تمهیدات، در نهایت مکانیسم ماشه را برای بازگشت فوری تحریم‌ها اندیشیده و در توافق گنجانده است.

دیپلماسی اتفاقی در مجمع عمومی؛ دیدار روحانی- اوباما نشد، خوش و بش هم کافی است!/سیدحسن وارد میدان می‌شودناطق‌نوری هنوز کمک مربی است، ناطق کمک مربی هاشمی رفسنجانی است

روزنامه اصلاح طلب آرمان در گزارشی با عنوان "دیپلماسی اتفاقی در مجمع عمومی"، حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را به فرصت مناسبی برای برقراری دیپلماسی در سطح بالاتر با آمریکا تعبیر کرده است: سفر روحانی به نیویورک برای حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از زمره همین بسترهاست که توجهات را به خود معطوف کرده و اگر در وین سخن از دیپلماسی بالکنی بود اینجا نوبت به گمانه‌زنی درباره دیپلماسی راهروهاست. اخیرا موضوعی به صورت غیررسمی مطرح شد و‌ آن هم دیدار اوباما و روحانی به شکل غیررسمی در نیویورک است. اکنون که اوباما توانسته بزرگترین میراث دوران ریاست‌جمهوری خود در عرصه سیاست خارجی یعنی توافق هسته‌ای با ایران را به سلامت از چالش با اعضای کنگره و تندروهای جمهوریخواه گذر دهد بی‌گمان تمایل دارد در ادامه این روند به مثابه آنچه در ماجرای کوبا گذشت، یک دستاورد نمادین دیگر از تغییر در سیاست خارجی را در قالب دیدار با رئیس جمهوری ایران در کارنامه خود ثبت کند اما روحانی بی‌شک نه نیاز و نه تمایلی دارد که در برهه فعلی به سمت و سوی چنین نکته چالش برانگیزی سوق یابد و برای وی عبور منطقی توافق هسته‌ای از چالش‌های پیش رو و اجرایی شدن مطلوب آن اولویت اصلی است و طرف ایرانی منتظر اثبات حسن نیت در خصوص اجرایی شدن توافق و خدشه بر دیوار بلند بی‌اعتمادی با اقدامات عملی طرف مقابل است تا آن گاه هر زمان که لازم بود به بسط و تعمیق مراودات نظری بیندازد. با این وصف دیدار رسمی میان دو رئیس‌جمهوری نه مطلوب و نه مقبول و لازم است البته همزمانی سخنرانی دو رئیس جمهوری در روز ابتدایی می‌تواند زمینه یک رویارویی غیر رسمی و خوش و بشی سرپایی باشد، نشانه‌ای بر اینکه عرصه و زمینه‌ای برای همکاری مشترک در خصوص موضوع هسته‌ای گشوده شده که دو طرف می‌توانند آن را با حسن‌نیت نقطه عزیمت و گام ابتدایی ببینند.

 

"سیدحسن وارد میدان می‌شود "، عنوان گزارش آرمان از شرح نویسی گاردین درباره سید حسن خمینی و احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات خبرگان است: روزنامه گاردین نوشت: آیت‌ا... سیدحسن خمینی نوه 43ساله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تلویحا به موضوع کاندیداتوری‌اش در انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرده است. در گزارش گاردین آمده است: سیدحسن خمینی از جلب توجهات به خود دوری می‌کند اما بارها به صورت تلویحی از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده و در مخالفت با تندروی سخن گفته است. او در سال‌های گذشته به درخواست‌ها برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان «نه» گفته است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاندیداتوری سیدحسن خمینی می‌تواند منجر به تقویت اردوگاه میانه‌روها شود.

آرمان نقش ناطق نوری را بزنگاه هایی سیاسی نقش کمکی به ارودگاه میانه روها دانسته و در گزارشی با عنوان "ناطق‌نوری هنوز کمک مربی است "، آن را تبیین کرده است: برخی اینگونه مطرح می‌کنند که ناطق‌نوری درصدد است با سفر به شهرهای مختلف و دیدار با علما و روحانیون آن خطه‌ها توجهشان را به انتخابات مجلس خبرگان در راستای آنچه در ذهن دارد جلب کند. اما باید توجه داشت که ایفای چنین نقشی با توجه به ذهنیتی که جامعه از وی دارد نیازمند برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تر است و تقسیم کار، آن هم به صورت شتابزده نمی‌تواند سرانجام مطلوبی برایشان در انتخاباتی که آیت‌ا... هاشمی آن را به صراحت انتخابات «بسیار مهم» تلقی کرده داشته باشد و نیازمند اتاق فکری است که این اتاق فکر برآیند تمام تفکرات آن هم با تعداد محدود باشد. صرف انتخابات تعدادی معدود آن هم کسانی که سن‌وسال و تجربه‌شان دیگر توانایی به‌روز شدن را ندارد نمی‌تواند به نتیجه دلخواه کمک کند هرچند استفاده از تجربیات این سیاستمداران توصیه می‌شود اما استفاده از نسخه آنان برای کسانی که قرار است در دهه چهارم انقلاب پای صندوق‌های رای روند ناکارآمد و چه بسا ممکن است به نفع رقیب تمام شود. 

اروپا بی‌نقاب/ پایان کار در واشنگتن آغاز راه در تهران

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان "اروپا بی‌نقاب"، به بدرفتاری اروپایی ها و زدو خوردهای پلیس این قاره با پناهجویان اشاره داشته و شوی تبلیغاتی اروپایی ها را در استقبال از آنها زودگذر و مانور احساسی دانسته است: جاده‌های کشورهای اروپایی این روزها میزبان هزاران پناهجویی است که بازمانده کشتارشدگان غرب آسیا، قاچاقچیان انسان، مرزبانان مسلح به باتوم، گاز اشک‌آور و تیغ‌های خراشنده سیم‌های خاردار به شمار می‌روند؛ مهاجرانی که جان خود را برداشته و با بیم بسیار و امیدهای موهوم به سوی اردوگاه‌های پناهجویان کشورهای اروپایی رهسپار شده‌اند. این روزها البته افکارعمومی جهان در پی انعکاس بخش بسیار کوچکی از «آلام» یا به عبارت صحیح‌تر «فجایع» مرگ دردناک پناهجویان در رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی تلنگری خورده و واکنش‌هایی از خود بروز داده است. در پی انگیزش خشم عمومی از فجایعی نظیر خفگی پناهجویان در ارابه‌ها و سفینه‌های مرگ در خشکی و دریا بویژه از پس انتشار تصویر جسد کودک سوری بر شن‌های سواحل ترکیه، حتی برخی سیاستمداران نیز از خود واکنش نشان داده‌اند تا خود را تا حدی از زیر بار شماتت افکار عمومی جهانیان رها کنند. با افزایش چشمگیر شمار پناهجویان غرب آسیا و شمال آفریقا بویژه سوری‌های مهاجر از آشوب و جنگ، صدراعظم آلمان از نخستین سیاستمدارانی بود که در مقایسه با همتایان اروپایی خود از شدت عمل در برابر پناهجویان کاست و اعلام کرد شماری از آنان را در قلمروی کشور خود می‌پذیرد.

"پایان کار در واشنگتن آغاز راه در تهران" ، عنوان یادداشت روز وطن از عبور برجام از سد سنا و کنگره است و بیان می کند مخالفت خوانی های مجلسین تنها یک شوی ظاهری بوده است:  این امر نشان‌دهنده آن است که مخالفت‌ها با برجام در آمریکا یا سطحی و لابی‌پذیر است یا اینکه در مواردی هم که مخالفت عمیقی وجود دارد، بیشتر به دلایل حزبی است تا دلایل متنی و راهبردی. تقریبا با اطمینان می‌توان گفت اگر بحث درباره توافق هسته‌ای فضای حزبی در آمریکا را قطبی نکرده بود، بسیاری از جمهوری‌خواهانی هم که مخالف این توافقند دلیل چندانی برای اصرار بر نظر خویش نمی‌یافتند. از همین جا اما حقیقت دیگری را هم می‌توان دریافت؛ واضح است که توافق هسته‌ای در آمریکا به توافق شکننده یک جناح خاص با ایران بدل شده است. بنابراین کاملا روشن است که‌ آینده توافق هسته‌ای در آمریکا نه تنها تضمین شده نیست بلکه بسیار شکننده و مبهم است. بویژه در 5/1 سال بعد (زمانی که یک رئیس‌جمهور جدید در آمریکا بر سر کار می‌آید)، بویژه اگر منازعه ژئوپلیتیک میان ایران و آمریکا نیز رشد کرده باشد – که قطعا خواهد کرد- هیچ معلوم نیست که پایه‌های لرزان توافق هسته‌ای بر اثر اراده یک جمهوری‌خواه تازه قدرت گرفته به یکباره فرو نریزد و همه چیز به نقطه ماقبل صفر بازنگردد. عمر طولانی توافق هسته‌ای شاید بزرگ‌ترین عیب آن است. در زمانی چنین بلند، معلوم نیست این توافق باید چند بحران سیاسی را از سر بگذراند و خود را همچنان سرپا نگه دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار