کافی است رانندگی در خیابان‎های شهر گرگان را تجربه کنید، تنها چیزی که کمتر به چشم می‎آید، احترام به حق تقدم و قوانینی است که رانندگان به دلیل آگاهی به آن، گواهینامه‎ رانندگی را دریافت کرده‎ا‎ند.

گرگان با طعم بی‎قانونی در رانندگی آن

به گزارش گلستان 24، در این گزارش به دنبال بررسی برخی از رفتار‎هایی هستیم که با توجه به تعدد خودروها و ترافیک شهری در خیابان‎های گرگان، کم کم به عنوان عرفی ناپسند در حال شیوع و رواج است.

از جمله این رفتارهای نادرست می‎توان به نوع رفتار رانندگان، دور زدن‎های ممنوع، بی‎حوصلگی، نزدن چراغ راهنما، فقدان رعایت حق تقدم و بوق‎های نابه‌جا اشاره کرد که موجب شده تا این شهر برای رانندگی دیگر آنچنان دلچسب نباشد.

یک شهروند گرگانی که خود نیز راننده یک خودروی سواری است، در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به وضعیت نامناسب رانندگی در مرکز استان گلستان گفت: رانندگی‎ در این شهر را می‎توان در سه کلمه ترسیم کرد؛ عجولانه، خودخواهانه و بدون توجه به حقوق دیگران.

اسماعیل مسگریان اظهار کرد: در ترافیک گرگان، دیگر خبری از خودگذشتگی و ایثار نیست و تجاوز به حقوق دیگران نیز به عنوان یک اصل در این وضعیت جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‎رسد مشکل اصلی در ایجاد این وضعیت، فقدان فرهنگ و توجه به برخی ارزش‎های انسانی باشد که گویی به دست فراموشی سپرده شده که همین موضوع ایجاب می‎کند، برای فرهنگ رانندگی و آموزش شهروندان در گرگان اقدامات مناسبی انجام شود.



یک راننده تاکسی نیز که به گفته خودش بیش از 25 سال سابقه رانندگی دارد، اذعان کرد: رانندگان از بوق خودرو در موارد غیرضروری چون سلام دادن، خداحافظی کردن، نشان دادن عصبانیت و غیره استفاده می‎کنند و با این کار در شهر آلودگی صوتی ایجاد می‎کنند.

حسین بیارجمندی خاطرنشان کرد: وجود چراغ زرد هم در چهار راه‌های این شهر شمالی نیز داستان خاص خود را دارد و رانندگان به جای احتیاط برای اینکه مبادا دوباره پشت چراغ قرمز که فقط چند ثانیه از وقتشان را می‌گیرد، معطل شوند، بی‎محابا گاز می‌دهند و به سرعت می‌گذرند، گویی چراغ‎های زرد در چهار راه‎ها هیچ اهمیتی ندارند.

وی ادامه داد: راه حل این مشکل نیازمند آموزش صحیح رانندگی به رانندگان گرگانی و حتی شهروندان عادی است و البته در کنار این مسئله باید به مسئله مدیریت ترافیک نیز توجه کرد.

یکی دیگر از رانندگان هم یکی از اصلی‎ترین علل بروز ترافیک را وجود وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس‎های بزرگ خط واحد قلمداد کرد و گفت: متاسفانه عرض کم خیابان‎های گرگان به گونه‎ای است که وجود یک اتوبوس شرکت واحد موجب ایجاد ترافیک ‎در خیابان‎های مرکزی شهر می‎شود.

1418041383edalatgolestan.ir 6

م.قهار تصریح کرد: تاکسی‎ها یکی از خطرناک‌ترین وسایل نقلیه در خیابان‎های گرگان محسوب می‌شوند، چرا که انگار خودشان را مالک اصلی خیابان می‌دانند و بدون توجه به حقوق دیگران به محض اینکه مسافری قصد پیاده شدن داشته باشد در هر جای خیابان توقف می‌کنند که این می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه‎آفرین باشد.

وی یادآور شد: شاید باورتان نشود اما من خودم با چشم‎هایم دیدم، که یک تاکسی دور فلکه برای گرفتن یک مسافر آنچنان ناگهانی ایستاد که موجب شد، چند ماشینی که پشت سرش بودند، تصادف کنند و البته کسی که از پشت به ماشین بزند، مقصر است و این در حالی است که مقصر اصلی راننده تاکسی بود.

قهار با اشاره به استفاده نکردن بسیاری از رانندگان گرگانی از چراغ راهنمای خودروی خود خاطرنشان کرد: کافی است در شهر گرگان رانندگی کنید بدون شک متوجه خواهید شد که گویی چراغ راهنمای خودرو تنها یک وسیله تزئینی است و از آن هیچ استفاده‎ای نمی‎شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی فرهنگ‎های غلط نه تنها در گرگان بلکه در کل کشور رواج دارد که تاسف برانگیز است از جمله این ناهنجاری‎ها آن است که اگر شما به قوانین رانندگی بیشتر پایبند باشید، تصور این است که شما تازه‎کار هستید و به رانندگی آشنا نیستید و در آن مهارت ندارید.

این شهروند گرگانی متذکر شد: بحث استفاده از چراغ راهنمای خودرو در گرگان نیز از جمله مصادیق چنین برداشت غلطی است و اکثر کسانی که به اصطلاح خود را راننده باتجربه می‎دانند به هیچ‎وجه از چراغ راهنمای خودروی خود استفاده نمی‎کنند و همین موضوع در بسیاری از موارد، موجب تصادف‎های سنگینی در این شهر شده است.

قهار اضافه کرد: همین فرهنگ غلط موجب شده تا شما هر لحظه حتی در خیابان‎های خارج از شهر نیز باید مواظب باشید که یک خودرو به ناگاه از خط سبقت به داخل یک راه ورودی بلوار تغییر جهت بدهد در حالی که از چراغ راهنمای خود استفاده نکند و البته این وضعیت در داخل شهر شدیدتر رواج دارد.

براساس آمارها، تعداد کشته‎شدگان زلزله ژاپن از تعداد کشته‎شدگان کل تصادفات ما کم‎تر بوده حتی مجروحان این حادثه نیز به مراتب از مجروحان سالانه ما کم‎تر هستند اگر حادثه‎های بزرگ رانندگی را بررسی کنیم، عامل اصلی بیشتر این تصاد‌فات رفتارهای انسانی است.

در بسیاری از تصادفات سنگین متوجه می‎شویم افراد قانون را نادیده گرفته‎اند و چنانچه این ناهنجاری‎ها و لج‎ و لجبازی‎ها نبود بسیاری از حوادث قابل پیشگیری بود.

بانوان گرگانی به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر پایبند هستند

یک راننده زن گرگانی نیز با اشاره به رانندگی بد داخل شهر بیان کرد: علاوه بر این رانندگی بد، باید از نگرش نامناسب برخی از رانندگان مرد به خانم‎های راننده اشاره کرد، که این رفتارها توهین‎آمیز و عاری از احترام است.

س.رهام افزود: این در حالی است که خانم‌ها بیشتر از آقایان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند هستند و نکته جالب هم اینجا است که بیشتر رانندگان به پایبندی خانم‎ها به قوانین رانندگی معترض‌ بوده و انتظار دارند آنها هم مانند برخی از رانندگان مرد، قوانین را زیر پا بگذارند.

وی ادامه داد: به نظر من مهم‎ترین مشکل رانندگی در این شهر علاوه بر تعدد خودروها، نبود فرهنگ مناسب شهروندی است که باید به آن توجه کرد.

رهام خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم شهرمان به عنوان یک شهر گردشگری در جذب مسافر، برای اقامت موفق باشد، باید به موضوع فرهنگ رانندگی در این شهر توجه ویژه‎ای کرد.

جریمه راه حل نیست نیازمند کار فرهنگی هستیم

وی با اشاره به اینکه راه حل موضوع‎های رفتاری رانندگان با جریمه قابل حل نیست، اذعان کرد: این نوع تخلفات را نمی‎توان با جریمه و توقف خودرو حل کرد، چنانچه با وجود جریمه‎های سنگین راهنمایی و رانندگی همچنان تخلف در این بخش وجود دارد.

این شهروند گرگانی تصریح کرد: بهترین راه حل آن است که اهمیت قوانین و تاثیر آن را در زندگی شهروندان به آنان یادآور شویم به گونه‎ای که خودشان پلیس خودشان باشند نه اینکه تنها در مقابل پلیس و دوربین قوانین را رعایت کنند.

شهر گرگان با وجود خودروهای فراوان شرایط ترافیکی نامناسبی دارد، اما بیشترین عامل این وضعیت رانندگی نامناسب رانندگانی هستند که شهر را در حصار فرهنگ غلط رانندگی خود درآورده‎اند و باید از هم‎اکنون متولیان این بخش راه‎حل عاجلی برای آن بیاندیشند

ارسال نظر

آخرین اخبار