واکنش نمایندگان گلستان به سهل انگاری ظریف در فاجعه منا و ضرورت استیضاح؛

نمایندگان گلستان تاکید داشتند موضع گیری قاطعانه رهبری در تغییر مواضع آل سعود تاثیر محوری داشته است.

برخورد ظریف در شأن ملت ایران نبود ، مجلس عکس العمل نشان خواهد داد

 رضا صابری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: آنچه که در فضای واقعیت با آن روبرو هستیم، این است که متاسفانه آمریکا، اسرائیل و همپیمانانشان با آنها در منطقه هیچگاه زبان دیپلماسی برای آنها قابل فهم نبوده و معمولا این ها همیشه بر زبان غیر دیپلماتیک عمل می کنند.

به گزارش گلستان24، وی افزود: در حادثه منا که بسیار تلخ بود، ما بدترین دیپلماسی بین المللی را از کشور عربستان شاهد بودیم و آنها غیر مسئولانه با این موضوع برخورد کردند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن فاجعه منا اظهارداشت: متاسفانه زبان وزارت خارجه ما یک زبان خطاب گونه و مطالبه گر نبوده و از این رو از سوی وزیر امور خارجه دستگاه دیپلماسی مان یک برخوردی در شأن ملت ایران که در خصوص این حادثه باشد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه، باز هم مثل همیشه مقام معظم رهبری به داد این ملت رسید و از عمق وجود حادثه را مورد دقت قرار داد ، افزود: واقعا اگر زبان دیپلماسی می توانست این موضوع را حل کند هیچ ضروریتی نداشت که مقام معظم رهبری در این سطح بر این موضوع ورود کند ولی باز هم باید خدارا شکر کنیم که زبان حیدری در این کشور همیشه گره گشای مشکلات ما است.

صابری اذعان داشت: قطعا مجلس تذکرات خود را به دولت اعلام خواهد کرد و نسبت به اینگونه منفعلانه عمل کردن آنها عکس العمل نشان خواهد داد و ان شالله که ببینیم جمع بندی نمایندگان چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه، آقای ظریف در این شرایط که ملت ما داغدار هستند قطعا بایستی عکسل العمل هایی در شأن مردم ایران نشان می داد تصریح کرد: دست دادن با اوباما به هیچ وجه از طرف ملت ما قابل قبول نیست و هیچ افتخاری برای دستگاه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی نیست و صلاح نیست شأن جمهوری اسلامی را با یک احوال پرسی و دست دادن معامله کنیم.

امروز باید همه مسئولین نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بیانات رهبری تنظیم نمایند

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فاجعه به وجود آمده در منا ، اظهار کرد: این موضوع به واقع نشان دهنده بی کفایتی آل سعود است و دولت عربستان باید پاسخگو باشد با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و اقتدار ایشان باید هم دولت و مجلس فعال تر عکس العمل نشان دهند .

وی در ادامه به تاثیر بیانات رهبری در فضای بین المللی اشاره نمود و گفت : امروز باید همه مسئولین نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بیانات رهبری تنظیم نمایند و نباید فراموش کرد که امریکا به واقع دشمن ما است.

نماینده مردم علی آباد با اشاره به اینکه دولت بی کفایت عربستان به واقع لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارد ، تصریح کرد: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آقای رکن آبادی موضع گیری نموده است ، وزرات خارجه با توجه به وضعیت نظام مقتدرانه عمل نماید و پیگیر حل مشکلات باشد .

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که مواضع مقتدارنه رهبری در خصوص فاجعه منا باعث شد تا آل سعود مجبور شود که اجساد جانباختگان را به کشور تحویل دهند که باید مسئولین پیگیر باشند تا هرچه سریعتر این اتفاق بیافتد.

نوروزی در ادامه افزود: البته برخی مسئولین از طرف دولت همچون وزیر بهداشت و برخی از مسئولین به مکه اعزام شده اند که پیگیر امورات باشند .

وی در خصوص عملکرد وزیر خارجه در خصوص فاجعه منا و همچنین احتمال استیضاح وزیر به دلیل سهل انگاری گفت : به دلیل پیگیری امورات اجرای حوزه استحفاظی اطلاع دقیقی از عملکرد آقای ظریف ندارم و ایشان نیز باید همچون آقای رحمانی فضلی و امیر عبداللهی و وزیر ارشاد به مجلس بیایند و به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند تا ببینیم عملکرد ایشان چگونه است.

نوروزی تاکید کرد: نقش تاثیر گذار و محوری را در موضوع منا حضرت آقا ایفا کرده است که سعودی ها متوجه شدند که موضع ایشان یک موضع با ثلابت است .

وزارت خارجه باید کوتاهی عربستان را با اخراج کاردار پاسخ می داد

حجت الاسلام سید علی طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت خارجه و آقای ظریف در خصوص فاجعه منا، اظهارکرد: اقدامات اولیه از طریق احضار کاردار سفارت انجام شد ولی قاطعیت لازم در کار از طرف وزارت خارجه انجام نشد و نتیجه ای در روزهای ابتدای حاصل نشد .

وی ادامه داد:عربستان تا انجا بی شرمی داشت که حتی برای وزیر ما که برای پیگیر بحث مصدومین و انتقال پیکر جانباختگان ویزا صادر نمی شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا درادامه تصریح کرد: وزارت خارجه هم باید در اولین اقدام که این کوتاهی ها از طرف عربستان انجام شد باید سفیر یا کاردار آنها را اخراج می کردند و واکنشی جدید نشان می دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت خارجه به چند مصاحبه و احضار کاردار بسنده کرد تا خود حضرت آقا با قدرت موضع گیری نمایند تا عربستان رویکردشان تغییر نماید.

طاهری در ادامه اذعان داشت : وزارت خارجه اقداماتی که انجام داد در حد انتظار جمهوری اسلامی و اقتدار نظام نبوده است و باید عملکردی قوی تر را باید انجام می دهند.

وی در خصوص امکان استیضاح و طرح سوال از وزیر خارجه گفت : فردا آقای ظریف برای پاسخ به یکی از عملکرد های گذشته به کمیسیون امنیت ملی خواهد آمد و قطعا در این هفته سوالی از طرف نمایندگان در خصوص پیگیر فاجعه منا برای پاسخگویی آقای ظریف آماده خواهد شد.

کوتاهی آل سعود صدای کشور های مختلف را در آورده است / وزارت خارجه باید با قدرت بیشتری عمل نماید

عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت در خصوص فاجعه منا، اظهارکرد: دستگاه دیپلماسی و وزارت بهداشت فعالیت هایی انجام داده اند و رژیم آل سعود بی کفایتی را نشان داد و نقش اساسی را مقام معظم رهبری در این خصوص انجام داده است.

وی در ادامه افزود: فاجعه منا ضعف و بی تدبیری عربستان را نشان داده است و در این شرایط صدای کشور های اسلامی و برخی کشورهای جهان را در آورده است چون حقوق مشروع حجاج راعیت نشده است و کمنترین همکاری را در این خصوص نداشته است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در ادامه با بیان اینکه ما در خصوص فاجعه منا باید موضع صریحی بگیریم شکی وجود ندارد ، گفت: ولی باید نسبت به بازگشت حجاج تلاش های خود را انجام دهیم و به صحت و تندرستی حجاج و بازگشت آنها توجه داشته باشیم.

وی به اهمیت پیگیری دولت از طریق مجامع بین المللی اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه باید در این خصوص قوی تر عمل می کرد و دستگاه دیپلماسی باید با کشورهایی که در این فاجعه حقوق آن ها از بین رفته بیشتر ارتباط داشته باشد و نقش برجسته تری را بازی نماید.

امامی در ادامه افزود: جابجایی پادشاهی رژیم در آل سعود هزینه سنگینی را به دوش عربستان گذاشته است و در حال حاضر در برخی کشورها مداخله می کنند و از جریانات تکفیری در حال حمایت هستند این نشان می دهد که این رژیم ناکارامدی دارد و همچنین در منطقه نا امنی را با این گونه حرکات ایجاد کرده اند.

وی در خصوص عملکرد ظریف در خصوص فاجعه منا و احتمال استیضاح گفت : عده ای از نمایندگان این موضوع را در دستور کار آورده اند و مجلس هم دارد ورود پیدا می کند و قطعا ایشان باید در جریان طرح سوال به مجلس بیایند و به سوالات پاسخ بدهد .

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود : اینکه آقای ظریف به شخصه این ضعف را نشان داده و یا دستگاه دیپلماسی در این خصوص ضعف نشان داده است موضوعی است که مجلس در حال بررسی است .

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار